rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام وتحیت خدمت اساتید بزرگوار بنده سوالاتی پیرامون عقل داشتم. در آیات...

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام وتحیت خدمت اساتید بزرگوار بنده سوالاتی پیرامون عقل داشتم. در آیات قرآن و روایات به مراتب صحبت از عقل و تعقل به میان امده است. میخواستم بپرسم با توجه به اینکه عقل انواعی داره، نوع عقلی که مورد تاکید روایات هست، چیست؟ و اینکه انواع عقل و مراتب عقل رو برای بنده توضیح بدید. و اینکه نشانه های انسان عاقل و کم عقل چیست؟ با تشکر
پنجشنبه، 14 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

rasool

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام وتحیت خدمت اساتید بزرگوار بنده سوالاتی پیرامون عقل داشتم. در آیات...

rasool ( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام وتحیت خدمت اساتید بزرگوار
بنده سوالاتی پیرامون عقل داشتم.
در آیات قرآن و روایات به مراتب صحبت از عقل و تعقل به میان امده است. میخواستم بپرسم با توجه به اینکه عقل انواعی داره، نوع عقلی که مورد تاکید روایات هست، چیست؟ و اینکه انواع عقل و مراتب عقل رو برای بنده توضیح بدید.
و اینکه نشانه های انسان عاقل و کم عقل چیست؟
با تشکر


مشاور: hasan najafi

دوست گرامی عقل به گفته كتاب «لسان العرب» و «مفردات راغب اصفهاني» در اصل از «عِقال» است، به معني طنابي است كه بر پاي شتر مي بندند تا حركت نكند و از آنجا که نيروي عقل و خرد، انسان را از كارهاي ناهنجار باز مي دارد، اين واژه بر آن اطلاق شده است. مراتب عقل از ديدگاه ملاصدرا و علامه طباطبايي اين است كه عقل ذومراتب تشكيكي است، و از نظر مرتبه بالا به پايين به ترتيب عبارتست از: الف)عقل هيولاني كه اولين مرتبه عقل است و عقل بالقوه نيز نامه دارد كه هنوز به فعليت در نيامده است و در واقع صرف استعداد است و هيچ نوع جلوه اي از نظر فعليت نيافته است و معقولات را از صدر كليه احراز مي كند. ب) عقل بالملكه: تصورات و تصديقات بديهي را به دست مي آورد كه پشتوانه ي معرفت انسان است مثل اينكه هر كلّي از جزء بزرگتر است يا اجتماع نقيضين محال است. ج) عقل بالفعل: كه انسان با آن مي تواند علوم نظري را درك كند و به كمك تصورات و تصديقات بديهي وارد جهان شناسي، انسان شناسي و حتي خداشناسي مي شود. د) عقل بالمستفاد: كه بالاترين مرحله ي قوه ي عاقله ي انسان است كه مي تواند معقولات بديهي و نظري را با جهان خارج تطبيق دهد و مي تواند همه چيز را در خود بياورد و در واقع جهان نزد او عيني مي شود. و در مورد انواع عقل تقسيم بندي هاي زيادي شده كه يك نمونه آن (عقل استدالي) و (عقل شهودي) است كه فلاسفه اسلامي مطرح كرده اند و فلاسفه ي غرب فقط عقل استدلالي را قبول دارند، نه عقل شهودي. در يك تقسيم بندي ديگر عقل تقسيم مي شود به عقل نظري و عقل عملي. در اين رابطه مي توانيد به كتاب گرانقدر «بدايت الحكمه» از علامه طباطبايي مراجعه فرماييد. از ديدگاه آيات و روايات بهترين نوع عقل، عقل شهودي است كه ميزاني براي تقرب الي الله معرفي گرديده است. نشانه ي انسان عاقل آن است که همواره در جهت رضاي خداوند و عبادت او عمل مي كند ولي نشانه ي انسان كم عقل اين است كه از ابزارهاي شناختي كه خداوند به او عنايت كرده (سمع و بصر و فؤاد) هيچ استفاده نمي كند و آنها را معطل و بلااستفاده قرار مي دهد كه در منطق آيات قرآن چنین انسانی پست تر از حيوانات معرفي شده است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما