هوشیار

با سلام در ایام ماه مبارک رمضان و در هنگام روزه داری...

با سلام در ایام ماه مبارک رمضان و در هنگام روزه داری از روی عصبانیت به قران قسم خوردم که فلان کار را انجام بدهم یا بهمان کار را انجام ندهم . حالا بعد از گذشت مدتی متوجه شدم که موضوع انطوری که فکر میکردم نبوده و عصبانیت من تا حدود زیادی بی مورد بوده است. سئوال بنده این است که اگر از سوگندی که خورده ام برگردم ایا این در حکم سوگند دروغ به خدا و پیغمبر و قران بوده و جزء مبطلات روزه محسوب می شود یا خیر . لطفا راهنمایی کنید.
پنجشنبه، 20 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

هوشیار

با سلام در ایام ماه مبارک رمضان و در هنگام روزه داری...

هوشیار ( تحصیلات : دیپلم ، 37 ساله )

با سلام
در ایام ماه مبارک رمضان و در هنگام روزه داری از روی عصبانیت به قران قسم خوردم که فلان کار را انجام بدهم یا بهمان کار را انجام ندهم . حالا بعد از گذشت مدتی متوجه شدم که موضوع انطوری که فکر میکردم نبوده و عصبانیت من تا حدود زیادی بی مورد بوده است. سئوال بنده این است که اگر از سوگندی که خورده ام برگردم ایا این در حکم سوگند دروغ به خدا و پیغمبر و قران بوده و جزء مبطلات روزه محسوب می شود یا خیر . لطفا راهنمایی کنید.


مشاور: حجة الاسلام منتظمی

یکی از شرایط قسم شرعی آن است که انسان در حال عقل و اختیار قسم بخورد ، اما اگر کسی از روی عصبانیت شدید به نحوی که قسم خوردن خارج از اختیارش باشد ، قسم بخورد ، قسم او صحیح نیست . چون از روی غیر اختیار بوده است ، عمل به آن نیز واجب نمی باشد و کفاره هم ندارد . ( 1 )روزه هم باطل نیست 1 . امام خمینی ، توضیح المسائل ، م 2671 .



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.