پرسش :

در تفسیر قتل خطایى روایاتى به این تعبر«من اعتمد شیئاً فأصاب غیره ویا رمى شاة فأصاب انساناً» نقل شده است. حال اگر شخصى قصد انسان محقون الدمى را داشته باشد، ولى تیر او از روى خطا به دیگرى اصابت کند یا از...


پاسخ :
بسمه تعالى: ظاهر روایاتى که نقل کردید در مورد هدفى است که محقون الدم نباشد؛ مانند «شاة» و یا «موجودِ غیر انسان»، ولى از روى خطا به انسان بخورد. این عبارات شامل موردى که انسانى را هدف بگیرند، ولى به انسان دیگر بخورد نمى شود، ازاین رو، به ظاهر، قتل مورد نظر،عمد است و اگر خطا محسوب شود، خطاى محض نیست. والله العالم

منبع: استفتائات، آیت ‌الله العظمى سبحانى (دام ظله)، جلد اول، قم: مؤسسه امام صادق علیه‌السلام، 1389.