پرسش :

آیا خطر ابتلا به کرونا ویروس در ایران وجود دارد؟


پاسخ :
در حال حاضر ویروس وارد کشور شده است و ابتلای چند نفر به این ویروس در کشور تایید شده است. شرایط بیماری در جهان به سرعت در حال تغییر است و لازم است به اطلاعیه‌ها و بروز رسانی‌های وزرات بهداشت در این خصوص دقت کنید. بدیهی است ارزیابی خطر طغیان‌های کرونا ویروس جدید بستگی به قدرت سرایت بیماری، قدرت بیماریزایی، شدت بیماری و همچنین درمان‌های در دسترس دارو یا واکسن دارد. در حال حاضر علی‌رغم قدرت سرایت بالا، این بیماری تنها در حدود ده درصد موارد شدید شده و بیمار نیاز به بستری در بیمارستان دارد.
 
از موارد بستری نیز تنها ده درصد موارد بسیار شدید شده و راهی ICU می شوند. میزان کشندگی بیماری حدود ۲ درصد کل موارد بیماری است. به دلیل قدرت سرایت بالا، مردم نگران شده اند، ولی تا زمان کنونی بیماری در ۹۰ % موارد خفیف در حد سرماخوردگی و با استراحت در منزل، مصرف مایعات و مسکن‌های تب بر بهبود می‌یابد و در طول استراحت موازین بهداشت تنفسی و شستشوی مکرر دست‌ها را باید رعایت نمایند.
 
البته مشخص نیست در آینده دو ویژگی نامبرده در فوق و درمان‌های احتمالی چه وضعیتی پیدا کنند، اما آنچه که محرز است خطر بیمار شدن مثل تمام بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی عمدتاً بستگی به تماس نزدیک با بیماران دچار علائم دارد. با توجه به عدم ورود ویروس به کشور در حال حاضر، خطر ابتلاء مردم کشور پائین ارزیابی میگردد.