پرسش :

سرطان سینه چيست و بروز آن به چه عواملي بستگي دارد؟


شرح پرسش :
پاسخ :
سرطان رشد غير طبيعي سلولهاي غير طبيعي در هر يك از بافتهاي بدن است. اين سلولهاي غير طبيعي به تدريج جايگزين بافت طبيعي شده و به صورتهاي مختلف ايجاد اشكال مي‏كنند. سرطان پستان كه در بين زنان شايع‏ترين نوع سرطان در كشورهاي غربي است يكي از انواع سرطان است. اين نوع سرطان در كشور ما نيز به وفور ديده مي‏شود و باعث عوارض فراوان و در مواردي مرگ بيماران است.
سرطان پستان به عوامل متعددي مرتبط دانسته شده كه از مهمترين آنها مي‏توان سن بالا، سابقه خانوادگي سرطان پستان در بستگان درجه 1سابقه فاميلي قبلي سرطان در يك طرف، سابقه وجود ضايعات پيش بد خيم( )1دوره باروري طولاني، و چاقي را نام برد. وجود هر يك از عوامل فوق مي‏تواند به درجاتي احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزايش دهد. البته همراهي عوامل بسيار ديگري با سرطان پستان گزارش شده است كه از آن جمله‏اند:
رژيم غذايي، وضعيت اجتماعي - اقتصادي، محل زندگي، تعداد حاملگي، و شيردهي. اختلاف نظر درباره ارتباط اين عوامل با بروز سرطان پستان زياد است و مطالعات مختلف نتايج متفاوتي را به دست آورده‏اند. از اين جهت نمي‏توان روي هيچ يك به طور خاص تكيه كرد. توجه به احتمال وجود سرطان در افرادي كه خصوصيات گروه اول را دارند اهميت فراوان دارد.
www.ch3.ir