دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سرطان سینه چيست و بروز آن به چه عواملي بستگي دارد؟


پاسخ :
سرطان رشد غير طبيعي سلولهاي غير طبيعي در هر يك از بافتهاي بدن است. اين سلولهاي غير طبيعي به تدريج جايگزين بافت طبيعي شده و به صورتهاي مختلف ايجاد اشكال مي‏كنند. سرطان پستان كه در بين زنان شايع‏ترين نوع سرطان در كشورهاي غربي است يكي از انواع سرطان است. اين نوع سرطان در كشور ما نيز به وفور ديده مي‏شود و باعث عوارض فراوان و در مواردي مرگ بيماران است.
سرطان پستان به عوامل متعددي مرتبط دانسته شده كه از مهمترين آنها مي‏توان سن بالا، سابقه خانوادگي سرطان پستان در بستگان درجه 1سابقه فاميلي قبلي سرطان در يك طرف، سابقه وجود ضايعات پيش بد خيم( )1دوره باروري طولاني، و چاقي را نام برد. وجود هر يك از عوامل فوق مي‏تواند به درجاتي احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزايش دهد. البته همراهي عوامل بسيار ديگري با سرطان پستان گزارش شده است كه از آن جمله‏اند:
رژيم غذايي، وضعيت اجتماعي - اقتصادي، محل زندگي، تعداد حاملگي، و شيردهي. اختلاف نظر درباره ارتباط اين عوامل با بروز سرطان پستان زياد است و مطالعات مختلف نتايج متفاوتي را به دست آورده‏اند. از اين جهت نمي‏توان روي هيچ يك به طور خاص تكيه كرد. توجه به احتمال وجود سرطان در افرادي كه خصوصيات گروه اول را دارند اهميت فراوان دارد.
www.ch3.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.