پرسش :

فرزندم در دبستان خجالت مي‏کشد و به جهت کمرويي، در فعاليت‏هاي گروهي شرکت نمي‏کند. علل کمرويي و راه‏هاي درمان آن چيست؟


شرح پرسش :
پاسخ :
کمرويي، يکي از مشکلات جدي برخي کودکان و نوجوانان است و اگر درمان نشود، به نوعي بيماري رواني (معلوليت اجتماعي) تبديل خواهد شد. يکي از مهم‏ترين عوامل شکوفا نشدن استعدادهاي کودکان و نوجوانان، کمرويي است.
علل
1. انتقال از والدين: برخلاف تصور برخي که کمرويي، ارثي است، اين گونه نيست؛ بلکه در واقع از والدين به کودک «منتقل»مي‏شود. به والدين کمرو توصيه مي‏کنم براي جلوگيري از اين انتقال، با تمرين و تلقين، خود را وارد صحنه‏هاي گوناگون کنند و از کمرويي بپرهيزند.
2. سختگيري بيش از حد: وقتي در ادب، نظم، عبادت، تحصيل و... بسيار سخت بگيريد، فرزندتان دچار کمرويي مي‏شود؛ زيرا هميشه او را واداشته‏ايد که کارها را به بهترين شکل انجام دهد، و اکنون از اين مي‏ترسد که اگر وارد فعاليتي گروهي شود و به کاري دست زند نتواند آن را به بهترين وجه انجام دهد؛ بدين جهت وارد گروه نمي‏شود و از انجام فعاليت‏هاي گروهي گريزان است. توقع بيش از حد شما از کودک نيز همين مشکل را ايجاد مي‏کند.
3. القائات نادرست: متأسفانه گاهي در جامعه و به ويژه در مدارس، کمرويي با ادب اشتباه مي‏شود و کودک کمرو را بدين جهت که سخن نمي‏گويد و آزاري ندارد، با ادب مي‏خوانند و با اين القاي نادرست، کمرويي را در او تثبيت مي‏کنند. گاهي کمرويي دختران نيز با حيا اشتباه مي‏شود؛ در حالي که حيا، صفتي بسيار پسنديده است و کمرويي ناپسند شمرده مي‏شود و حيا و اجتماعي بودن براي دختران قابل جمع است.
راه‏هاي درمان
أ. فشارها و سختگيري‏ها را کم کنيد و به فرزندتان آزادي نسبي بدهيد.
ب. اگر فرزند شما اشتباهي کرد، با روي گشاده آن اشتباه را بپذيريد تا از اشتباه کردن نترسد.
ج. در مهماني‏ها و براي امور منزل به او مسؤوليت بدهيد؛ مسؤوليت‏هايي از قبيل پرسيدن شماره تلفن از مخابرات، پرسش از شهرداري، خريد بليت از گيشه‏ي فروش بليت و....
د. نقاط مثبت او را به ويژه در جمع بگوييد.
ه. ارتباط او را با همسالان عادي و فعال بيشتر کنيد.
و. زمينه‏ي مشاهده‏ي برنامه‏هايي نمايشي را برايش فراهم سازيد که در آن‏ها، قهرمان نمايش به رغم کمرويي، به کارهاي بزرگ و گروهي دست مي‏زند.
ز. زمينه‏ي شرکت او را در برنامه‏هاي نمايشي مدرسه و پذيرفتن نقش‏هاي ساده‏ي بدون کلام (نگهبان) و فعاليت‏هاي گروهي فراهم سازيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)