پرسش :

چرا شيعه متعه را جايز مي‏شمارند؟ آيا موجب پديد آمدن فرزندان بي‏سرپرست نمي‏شود؟


شرح پرسش :
پاسخ :
حلال بودن متعه، به دليل جواز آيات و روايات است. خداوند در قرآن مي‏فرمايد: «فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضْ»{1} زناني را كه متعه مي‏كنيد مهر آنان را به عنوان يك واجب بپردازيد. از اين آيه استفاده مي‏شود كه اصل تشريع ازدواج موقت، قبل از نزول آيه براي مسلمانان مسلم بوده است كه خداوند در اين آيه نسبت به پرداخت مهر آنان توصيه مي‏كند. امام صادق(ع) فرمود: «حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيغمبر بر طبق آن جاري گرديده است».{2} به اتفاق عموم علماي اسلام، ازدواج موقت در آغاز اسلام مشروع بوده است و حتي مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل كرده‏اند. اهل‏سنّت معتقدند آيه فوق نسخ شده است. و جمله معروفي كه از عمر نقل شده: «متعتان كانتا علي عهد رسول الله و انا احرمها و اعاقب عليهما» دليل روشني بر وجود اين حكم در عصر پيامبر(ص) است. اهل‏سنّت معتقدند اين حكم نسخ شده است در حالي كه هيچ كس جز پيامبر حق نسخ احكام را ندارد و بعد از رحلت پيامبر باب نسخ به كلي بسته شد. پس اگر كسي از روي اجتهاد، حكمي از احكام شريعت را نسخ كند، اجتهادش در مقابل نص و فاقد اعتبار است.{3}
اگر كسي از طريق متعه صاحب فرزند شد، اين فرزند در تمام احكام مانند ساير فرزندان است و در اين زمينه هيچ فرقي ميان ازدواج دائم و موقت نيست. فرزنداني كه از طريق نامشروع به دنيا مي‏آيند، بي‏سرپرست هستند، در حالي كه فرزنداني كه از طريق صيغه به دنيا مي‏آيند از لحاظ شرع و قانون وابسته به پدر هستند و از لحاظ حقوقي حتي در مسأله ارث هم كم‏ترين تفاوتي با فرزندان حاصل از ازدواج دائم ندارند.
پی نوشتها:
[1]. سوره نسأ، آيه 24.
[2]. تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 467.
[3]. براي بررسي اين نظريه، ر.ك: الغدير، ج 6، ص 200 به بعد.
eporsesh.com