پرسش :
چرا شيعه متعه را جايز ميشمارند؟ آيا موجب پديد آمدن فرزندان بيسرپرست نميشود؟
پاسخ :
حلال بودن متعه، به دليل جواز آيات و روايات است. خداوند در قرآن ميفرمايد: «فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضْ»{1} زناني را كه متعه ميكنيد مهر آنان را به عنوان يك واجب بپردازيد. از اين آيه استفاده ميشود كه اصل تشريع ازدواج موقت، قبل از نزول آيه براي مسلمانان مسلم بوده است كه خداوند در اين آيه نسبت به پرداخت مهر آنان توصيه ميكند. امام صادق(ع) فرمود: «حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيغمبر بر طبق آن جاري گرديده است».{2} به اتفاق عموم علماي اسلام، ازدواج موقت در آغاز اسلام مشروع بوده است و حتي مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل كردهاند. اهلسنّت معتقدند آيه فوق نسخ شده است. و جمله معروفي كه از عمر نقل شده: «متعتان كانتا علي عهد رسول الله و انا احرمها و اعاقب عليهما» دليل روشني بر وجود اين حكم در عصر پيامبر(ص) است. اهلسنّت معتقدند اين حكم نسخ شده است در حالي كه هيچ كس جز پيامبر حق نسخ احكام را ندارد و بعد از رحلت پيامبر باب نسخ به كلي بسته شد. پس اگر كسي از روي اجتهاد، حكمي از احكام شريعت را نسخ كند، اجتهادش در مقابل نص و فاقد اعتبار است.{3}
اگر كسي از طريق متعه صاحب فرزند شد، اين فرزند در تمام احكام مانند ساير فرزندان است و در اين زمينه هيچ فرقي ميان ازدواج دائم و موقت نيست. فرزنداني كه از طريق نامشروع به دنيا ميآيند، بيسرپرست هستند، در حالي كه فرزنداني كه از طريق صيغه به دنيا ميآيند از لحاظ شرع و قانون وابسته به پدر هستند و از لحاظ حقوقي حتي در مسأله ارث هم كمترين تفاوتي با فرزندان حاصل از ازدواج دائم ندارند.
پی نوشتها:
[1]. سوره نسأ، آيه 24.
[2]. تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 467.
[3]. براي بررسي اين نظريه، ر.ك: الغدير، ج 6، ص 200 به بعد.
eporsesh.com
حلال بودن متعه، به دليل جواز آيات و روايات است. خداوند در قرآن ميفرمايد: «فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضْ»{1} زناني را كه متعه ميكنيد مهر آنان را به عنوان يك واجب بپردازيد. از اين آيه استفاده ميشود كه اصل تشريع ازدواج موقت، قبل از نزول آيه براي مسلمانان مسلم بوده است كه خداوند در اين آيه نسبت به پرداخت مهر آنان توصيه ميكند. امام صادق(ع) فرمود: «حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيغمبر بر طبق آن جاري گرديده است».{2} به اتفاق عموم علماي اسلام، ازدواج موقت در آغاز اسلام مشروع بوده است و حتي مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل كردهاند. اهلسنّت معتقدند آيه فوق نسخ شده است. و جمله معروفي كه از عمر نقل شده: «متعتان كانتا علي عهد رسول الله و انا احرمها و اعاقب عليهما» دليل روشني بر وجود اين حكم در عصر پيامبر(ص) است. اهلسنّت معتقدند اين حكم نسخ شده است در حالي كه هيچ كس جز پيامبر حق نسخ احكام را ندارد و بعد از رحلت پيامبر باب نسخ به كلي بسته شد. پس اگر كسي از روي اجتهاد، حكمي از احكام شريعت را نسخ كند، اجتهادش در مقابل نص و فاقد اعتبار است.{3}
اگر كسي از طريق متعه صاحب فرزند شد، اين فرزند در تمام احكام مانند ساير فرزندان است و در اين زمينه هيچ فرقي ميان ازدواج دائم و موقت نيست. فرزنداني كه از طريق نامشروع به دنيا ميآيند، بيسرپرست هستند، در حالي كه فرزنداني كه از طريق صيغه به دنيا ميآيند از لحاظ شرع و قانون وابسته به پدر هستند و از لحاظ حقوقي حتي در مسأله ارث هم كمترين تفاوتي با فرزندان حاصل از ازدواج دائم ندارند.
پی نوشتها:
[1]. سوره نسأ، آيه 24.
[2]. تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 467.
[3]. براي بررسي اين نظريه، ر.ك: الغدير، ج 6، ص 200 به بعد.
eporsesh.com