پرسش :
با توجه به اين كه پيامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) علم لدني و غيب داشتند، چرا عده اي مبلغ را فرستادند كه به فاجعه رجيع و بعد بئر معونه منجر شود؟
شرح پرسش :
پاسخ :
اولا پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در مسائل عادي فردي و امور اجتماعي موظف به استفاده از علم عادي بودهاند. ازاين رو همواره در اين گونه مسائل از طرق معمولي تحقيق و كسب آگاهي نموده و بر اساس برآيندهاي آن عملميكردند. سر اين مسأله نيز آن است كه آنان الگوي بشريتند و اگر در مسير زندگي و حركتهاي اجتماعي راهي غير ازاين بپويند ديگر جنبه اسوه بودن خود را از دست خواهند دادو جهانيان به بهانه آن كه آنان با علم لدني عملميكردهاند از حركتهاي سازندهانقلابي و اصلاحي باز خواهند ايستاد. ثانيا برخي از عالمان ديني بر اين عقيدهاند كهعلم غيب براي پيامبراکرم(ص) و امامان(ع) شأني است. يعني چنان نيست كه همواره هر چيزي را بالفعل بدانند. بلكه اگربخواهند از طريق غيبي بدانند خواهند دانست يا اگر خدا بخواهد علم چيزي را در اختيار آنان خواهد گذاشت. ثالثاديدگاه علامه طباطبايي اين است كه: علم غيب به واقع محتوم و تغيير ناپذير تعلق ميگيرد. بنابراين آنچه پيامبر(ص) وامامان (ع) از طريق غيبي ميدانند همان چيزي است كه حتما واقع خواهد شد. مانند كسي كه از عمارت بسيار بلنديپرتاب گرديده و در بين راه ميداند كه به سرعت به زمين اصابت خواهد كرد. اين گونه آگاهي چيزي نيست كه با آنبتوان تغييري ايجاد نمود و سرنوشت چيزي را تغيير داد.
eporsesh.com
اولا پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در مسائل عادي فردي و امور اجتماعي موظف به استفاده از علم عادي بودهاند. ازاين رو همواره در اين گونه مسائل از طرق معمولي تحقيق و كسب آگاهي نموده و بر اساس برآيندهاي آن عملميكردند. سر اين مسأله نيز آن است كه آنان الگوي بشريتند و اگر در مسير زندگي و حركتهاي اجتماعي راهي غير ازاين بپويند ديگر جنبه اسوه بودن خود را از دست خواهند دادو جهانيان به بهانه آن كه آنان با علم لدني عملميكردهاند از حركتهاي سازندهانقلابي و اصلاحي باز خواهند ايستاد. ثانيا برخي از عالمان ديني بر اين عقيدهاند كهعلم غيب براي پيامبراکرم(ص) و امامان(ع) شأني است. يعني چنان نيست كه همواره هر چيزي را بالفعل بدانند. بلكه اگربخواهند از طريق غيبي بدانند خواهند دانست يا اگر خدا بخواهد علم چيزي را در اختيار آنان خواهد گذاشت. ثالثاديدگاه علامه طباطبايي اين است كه: علم غيب به واقع محتوم و تغيير ناپذير تعلق ميگيرد. بنابراين آنچه پيامبر(ص) وامامان (ع) از طريق غيبي ميدانند همان چيزي است كه حتما واقع خواهد شد. مانند كسي كه از عمارت بسيار بلنديپرتاب گرديده و در بين راه ميداند كه به سرعت به زمين اصابت خواهد كرد. اين گونه آگاهي چيزي نيست كه با آنبتوان تغييري ايجاد نمود و سرنوشت چيزي را تغيير داد.
eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}