دوشنبه، 29 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

توهين به حضرت فاطمه (س) چه حكمي دارد و آيا كشتن چنين كسي كه توهين كرده ثواب دارد؟


پاسخ :
بايد گفت توهين و بي‎احترامي به ائمه ـ عليهم السّلام ـ و حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ مراتبي دارد بعضي مراتب آن صرفاً گناه بوده و حدّ و كيفري دنيوي به دنبال ندارد مثل اين كه مي‎تواند دست زدن بدون وضو به نام‎هاي مقدس آن‎ها نوعي بي‎احترامي و توهين حساب شود كه بايد از آن اجتناب كرد.[1]
و مثل اين كه اگر جلوتر از قبر شريف آن‎ها بايستد و نماز بخواند نوعي بي‎احترامي به حساب مي‎آيد و حرام مي‎باشد.[2]
بعضي مراتب كه توهين شديدتر باشد مثل اين كه از طريق رسانه‎هاي عمومي از قبيل صدا و سيما يا روزنامه‎ها با گفتن يا نوشتن مطلبي توهين را مرتكب شود مثل اين كه نعوذ بالله بگويد فلان شخصيت در فلان سريال مي‎تواند الگوي من باشد و حضرت زهرا يا ائمه مربوط به دوران قديم مي‎باشند و نمي‎توانند الگو باشند.
در اين جا حاكم اسلامي مي‎تواند مجازاتي از قبيل شلاق يا حبس به تناسب جرم براي توهين كننده در نظر گيرد.
بعضي مراتب ديگر كه آن را مي‎توان شديدترين مراتب توهين به حساب آورد و آن اين است كه نعوذ بالله به مقام پيامبر يا ائمه يا حضرت زهرا ـ صلوات الله عليهم ـ جسارت كند و مرتكب فحش و ناسزا شود در اين جا علما فتوي قتل و كشتن چنين كسي را صادر كرده‎اند.
امّا در اين كه چه كسي بايد اين كار را انجام دهد اختلاف است[3] عده‎اي از علما مي‎گويند هر كس شنيد و شاهد ناسزا گويي بود، البته به شرطي كه ضرري را ـ به جان يا آبروي خودش يا جان يا آبروي فرد مؤمني ديگر ـ به دنبال نداشته باشد بايد براي قتل ناسزا دهنده اقدام كند. امّا اگر چنين ضرري را به همراه داشت نبايد اقدام كند يعني جايز نيست و اگر ضرر مالي قابل توجه براي خودش يا مؤمنين ديگر به همراه داشت مي‎تواند اين كار را ترك كند و توهين كننده را نكشد.[4]
امّا عده‎اي ديگر از علما مثل شيخ مفيد مي‎گويند بايد براي قتل توهين كننده از امام ـ عليه السّلام ـ يا نائب ايشان اجازه گرفت. در زمان ما هم كه حكومت اسلامي مستقر است. رهبر معظم انقلاب وظيفه آحاد مردم را فقط امر به معروف و نهي از منكر زباني مي‌دانند و مي‌گويند در جامعه اسلامي تكليف عامه مردم امر به معروف و نهي از منكر كردن با لسان است، امّا اگر كار به برخورد بكشد، آن به عهدة مسئولين است كه بايد وارد بشوند.[5] بنابراين اگر در جامعه چنين منكري اتفاق افتاد با فرض اين كه ضرر نداشته باشد چون با فرض ضرر كه هيچ عالمي اجازه اين كار را نمي‎دهد، ما نبايد خودسرانه اقدام عملي در قتل چنين كسي بكنيم بلكه بايد اين جور كارها را به عهده دستگاه‎هاي حكومتي نهاد.

پی نوشتها:
[1] . لطيف راشدي، رساله توضيح المسائل چهار مرجع، انتشارات پيام محراب، چ 4، 1380، ص 88.
[2] . همان، ص 224.
[3] . ر.ك: شيخ محمد حسن نجفي، جواهر الكلام، دارالكتب الاسلاميه، چ 6، 1363، ج 41، ص 438.
[4] . امام خميني، تحرير الوسيله، مؤسسه اسماعيليان، چ 3، 1408، ج 2، ص 476.
[5] . معاونت فرهنگي تربيتي حوزه‎هاي علميه خواهران، عاشورا در پرتو انوار ولايت، 1380، ص 8.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.