سه‌شنبه، 14 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بر اساس آیه « ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» هیچ تسلطی از طرف خداوند بر مسلمین وضع نشده است پس چرا کشورهای غربی بر کشورهای مسلمان مسلط هستند؟


پاسخ :
آیه ... ولن یجعل الله الکافرین علی المومنین سبیلا[1] ناظر بر این مطلب است که در سنّت الهی برای کفار هیچ تسلطی بر مومنین را قرار نداده است یعنی در واقع مشیّت الهی بر این نیست که مومنین و مسلمانان ، تحت سلطه کفار باشند ، امّا اگر در مرحله عمل ، مسلمانان ، در انجام تکالیف و وظایف خویش کوتاهی کنند و با سوء رفتار خویش ، زمینه تسلط کفار را بر خویش فراهم آورند ،تسلط و مشکلات ناشی از آن نتیجه سستی و کوتاهی آنان در انجام وظیفه و مقابله با دشمنان و بازتاب آن است . همانگونه که خداوند متعال عزت را از آن خدا و پیامبر اکرم و مؤمنان دانسته ، می فرماید و لله العزة و لرسوله و للمؤمنین[2] «عزت مخصوص و خاص خدا و رسول و مومنین است » اما اگر مؤمنان با دست خویش ، کاری انجام دهند که عزت خویش را از بین ببرند ، پیامد آن متوجه خود آنان است .
به تعبیر دیگر ، اراده خداوند نسبت به عدم تسلط کافران بر مؤمنان و عزتمندی مؤمنان ، مطلق و بی قید و شرط نمی باشد ، بلکه مقید به انجام وظیفه از سوی مؤمنان و مسلمانان است چرا که یکی از سنت های خداوند این است که ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم[3] «خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد ، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است ، تغییر دهند » بنابر این ، از ناحیه خداوند سلطه ای برای کفار بر مسلمین جعل نشده است و و خداوند تسلط کفار بر مسلمین را نخواسته است اما تحقق این امر در گرو عمل مسلمانان و رفتار آنان و انجام وظایف و مسئولیت های خود آنان می باشد .« كلمه «سبيل» در آیه مذکور به اصطلاح از قبيل « نكره در سياق نفى» است و معنى عموم را مي رساند. از آيه استفاده مي شود كه كافران نه تنها از نظر منطق بلكه از نظر نظامى و سياسى و فرهنگى و اقتصادى و خلاصه از هيچ نظر بر افراد با ايمان، چيره نخواهند شد.
اگر پيروزى آنها را بر مسلمانان در ميدانهاى مختلف با چشم خود مى‏بينيم به خاطر آن است كه بسيارى از مسلمانان مومنان واقعى نيستند و راه و رسم ايمان و وظائف و مسئوليتها و رسالتهاى خويش را به كلى فراموش كرده‏اند، نه خبرى از اتحاد و اخوت اسلامى در ميان آنان است و نه جهاد به معنى واقعى كلمه انجام مي دهند، و نه علم و آگاهى لازم را كه اسلام آن را از لحظه تولد تا لحظه مرگ بر همه لازم شمرده است دارند، و چون چنانند طبعاً چنينند»[4]

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ مکارم شيرازی ، ناصر ، تفسير نمونه ، تهران : دار الکتب الاسلاميه ،1374، ج4، ص 175-176
2ـ طباطبايی ، محمد حسين ، تفسير الميزان ، ترجمه سيد محمد باقر موسوی همدانی ، قم: انتشارات اسلامی ، 1374، ج5، ص 189

پی نوشتها:
[1]. سوره نساء ، آیه 141« وخداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلطی نداده است .»
[2] . منافقون / 63.
[3] . رعد / 11
[4]. مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه ، تهران : دار الکتب الاسلامیه ،1374، ج4، ص 175-176.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.