پرسش :
چه ويژگي ها و امتيازاتي لازم است تا يك نامزد رياست جمهوري بتواند صلاحيت لازم را پيدا كرده و رئيس جمهور شود؟
پاسخ :
قبل از هر چيز بايد امتيازات لازم يا همان شرايط اساسي كه صلاحيت داشتن يا اصلح بودن فرد را براي كسب مقام رياست جمهوري را محرز مي كند را به خوبي شناخت، وقتي اين امتيازات و شرايط شناخته شود هر كسي به آساني مي تواند با مطالعه و جستجو در برنامه ها و شعارها و سوابق نامزدها فرد صالح يا اصلح كه داراي همة امتيازات و شرايط مي باشد را بشناسد.
چون رئيس جمهوري كشور، مي خواهد متصدي اجراي قوانين و ادارة كشوري شود كه مردمش مسلمان و متعهد به اسلام مي باشند لاجرم بايد معتقد به اسلام باشد،او بايد مجري قوانين اسلام طبق مقررات شرعي باشد چنانكه امام راحل (ره) در بيان معيارهاي رئيس جمهور مطلوب مي فرمايند (دنبال يك نفر باشيد كه صددرصد مكتبي باشد، اسلامي و در خط اسلام را براي رياست جمهوري انتخاب كنيد)[1] يقيناً مراد ايشان از مسلمان بودن، هم در اعتقاد است و هم در عمل است يعني، علاوه بر اعتقاد قلبي التزام عملي هم به اسلام داشته باشد همچنين امام راحل (ره) سابقة خوب داشتن را هم يكي از شرائط اساسي رئيس جمهور مي داند ايشان فرموده اند (نامزد رياست جمهوري بايد سوابق خوب داشته باشد)[2] لذا بايد براي توجيه اين نكته در سوابق افراد تحقيق درست و اساسي به عمل آورد افرادي را بايد برگزيد كه در مواقع ضروري امتحانشان را خوب پس داده باشند، زمانهايي كه در پست هاي پايين تر بودند اگر در شرائط بحراني واقع مي شدند چگونه عمل مي كردند افرادي كه در چنين موقعيت ها (بحراني) ضعف مديريت به خرج مي دادند و يا اظهار عجز از ادامة مسئوليت نشان مي دادند يقيناً نمي توانند فردي صالح براي كسب پست رياست جمهوري كه به مراتب مهمتر و... از پست هاي قبلي افراد مي باشد باشند چرا كه يك رئيس جمهور در هر آني ممكن است با بحران (نظامي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و... ) مواجه شود لذا بايد مدير بحران باشد يا لااقل سابقة بدي در مديريت مواقع بحراني نداشته باشد همچنين مردم انقلابي بايد رئيس جمهوري داشته باشند كه پيوندي با اجانب نداشته و وابسته به آنان نباشد لذا حزب يا گروهي كه دشمنان انقلاب و بيگانگان براي شعارها، تفكرات و برنامه هايش صوت و كف مي زنند نامزد مورد حمايت آن حزب صلاحيت رياست جمهوري ممكلتي كه اساس آن مبارزة با ظلمي است كه دشمنان و بيگانگان و ابرظالمان امروزي به راه انداخته اند را دارا نيست چرا كه اين صوت و كف زدن دال بر پيوندي بين آنان مي باشد، همچنان كه رهبر كبير انقلاب حضرت امام (ره) مي فرمايند: نامزد رئيس جمهوري (نبايد با اجانب پيوند داشته باشد)[3] رئيس جمهور بايد مجري برنامه هايي باشد كه احياگر فرهنگ اسلام در جامعه لحاظ گردد مروج فرهنگ غير خدا محوري نباشد دغدغة دين و مذهب داشته باشد باز با توجه به بيانات امام راحل (ره) مي توان بر ضرورت اين شرط اساسي پي برد ايشان مي فرمايند: (به كسي راي دهيد كه مملكت را آنطور كه خدا مي خواهد اداره كند)[4] لذا او بايد خدا محوري را همچنان كه در دل مردم موج مي زند در جامعه هم بيشتر از قبل نهادينه كند. رئيس جمهور بايد كسي باشد كه بتواند، درد مردم و جامعه را لمس كند، او بايد درست بفهمد كه نياز مردم و جامعه چيست؟ دنبال حل آن باشد يقيناً كسي كه زجر كشيده نباشد، به فكر زجركشيده ها هم نيست كسي كه از قشر مرفه باشد، كسي كه دستش در دستان غارتگران بيت المال فشرده مي شود، افرادي كه اطرافيانشان به كمك آنان در راه كسب ثروت راه صد ساله را يك شبه پيموده اند كساني كه به دلائلي مديون مفسدان اقتصادي هستند هيچ وقت نمي توانند مدافع حقوق بيچارگان و پابرهنگان باشند بر اين مطلب هم مويدي از كلام امام (ره) ذكر مي كنيم تا واقعيت موضوع بيش از آنچه كه هست روشن گردد ايشان مي فرمايند: «توجه داشته باشيد رئيس جمهور و... از طبقه اي باشند كه محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشد نه از سرمايه داران و زمين خواران و صدر نشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخي و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمي توانند بفهمند همچنين امام راحل (ره) وفاداري به قانون اساسي بخصوص به اصل صد و ده آن را يكي ديگر از شرائط رئيس جمهور مطلوب مي داند[5] اصل 110 قانون اساسي مربوط به ولايت فقيه و اختيارات او مي باشد.
از ديگر معيارهاي رئيس جمهور شجاعت و بي باك بودن او در بعد سياست خارجي مي باشد، نبايد در مقابل تهديدهاي خارجي خم به ابرو بياورد با زياده خواهان و دين ستيزان از سرسازش سخن نگويد، به معاندان چراغ سبز نشان ندهد روي كار آمدن او نبايد باعث اميدواري آنان گردد اگر چنين كسي باشد يقيناً لايق اين مقام مهم نيست، در مسائل داخلي هم آنچه از همه مهمتر است اين كه عدالت محوري را پيشة سياست خود قرار دهد چيزي كه اگر تحقق پذيرد نه فقري پديدار مي گردد و نه فسادي رشد مي كند و نه آنكه تبعيض رخ مي دهد و هرگاه اين را نداشتيم مي توانيم ادعاي اجراي عدالت در جامعه را داشته باشيم. عدالت يعني هر چيزي را سرجايش گذاشتن، هر كس را كه بر هر پستي که لايقش نيست نگماشتن ، برنامه هائي را كه نياز اساسي جامعه نيست اجرا نكردن و بالاخره هر چه شايسته جامعة اسلامي نيست را رئيس جمهور بايد براي محو آن مجاهدت به خرج دهد و فقر چيزي است كه شايستة جامعة اسلامي نيست، فساد با ماهيت حكومت اسلامي در تعارض است و آيندة آن را تهديد جدي مي كند لذا بايد به حداقل ممكن برسد و تبعيض! ولو حتي يك شمع هم نبايد به نفع اطرافيان از بيت المال روشن گردد اگر اين سه از جامعه رخت بربندد عدالت احياء مي شود كمتر نطقي از مقام معظم رهبري به گوش مي رسد كه در آن از عدالت اجتماعي كه لازمة آن رفع اين سه عنصر پليد مي باشد نرسيده باشد ايشان به كرات از تحقق عدالت اجتماعي به عنوان راه نجات جامعة اسلامي ياد كرده اند ايشان فردی را لايق تصدي پست رياست جمهوري دانستند كه بتواند عدالت را در جامعه به نفع مردم نهادينه كند با فقر، فساد و تبعيض به مبارزه برخيزد[6] و ريشة آنرا بخشكاند ايشان به مردم توصيه كردند كسي را برگزينند كه روحية اجراي اين سه برنامه را براي تحقق عدالت در جامعه را داشته باشد.[7]
با توجه به بيانانت امام راحل و مقام معظم رهبري بايد با مطالعه در افراد (برنامه ها و سوابق و روحيه) كسي را برگزينيم كه واجد شرايط ذكر شده باشد كه اين به عهدة انتخاب كنندگان مي باشد.
پی نوشتها:
[1] . انتخابات و مجلس در كلام و پيام امام، تنظيم و نشر آثار امام (ره)، قم، چاپ اول، 1370، ص 235.
[2] . صحيفة نور، ج 11، چاپ اول، 1378، ص 484 و 485.
[3] . همان.
[4] . ر. ك: صحيفة نور، ج 11، چاپ اول، 1378، ص 484 و 485.
[5] . ر. ك: انتخابات و مجلس در كلام و پيام امام، تنظيم و نشر آثار امام (ره)، قم، چاپ اول، 1370، ص 235.
[6] . جمهوري اسلامي، 11/11/1382، شمارة 4709، ص 3.
[7] . همان.
منبع: اندیشه قم
قبل از هر چيز بايد امتيازات لازم يا همان شرايط اساسي كه صلاحيت داشتن يا اصلح بودن فرد را براي كسب مقام رياست جمهوري را محرز مي كند را به خوبي شناخت، وقتي اين امتيازات و شرايط شناخته شود هر كسي به آساني مي تواند با مطالعه و جستجو در برنامه ها و شعارها و سوابق نامزدها فرد صالح يا اصلح كه داراي همة امتيازات و شرايط مي باشد را بشناسد.
چون رئيس جمهوري كشور، مي خواهد متصدي اجراي قوانين و ادارة كشوري شود كه مردمش مسلمان و متعهد به اسلام مي باشند لاجرم بايد معتقد به اسلام باشد،او بايد مجري قوانين اسلام طبق مقررات شرعي باشد چنانكه امام راحل (ره) در بيان معيارهاي رئيس جمهور مطلوب مي فرمايند (دنبال يك نفر باشيد كه صددرصد مكتبي باشد، اسلامي و در خط اسلام را براي رياست جمهوري انتخاب كنيد)[1] يقيناً مراد ايشان از مسلمان بودن، هم در اعتقاد است و هم در عمل است يعني، علاوه بر اعتقاد قلبي التزام عملي هم به اسلام داشته باشد همچنين امام راحل (ره) سابقة خوب داشتن را هم يكي از شرائط اساسي رئيس جمهور مي داند ايشان فرموده اند (نامزد رياست جمهوري بايد سوابق خوب داشته باشد)[2] لذا بايد براي توجيه اين نكته در سوابق افراد تحقيق درست و اساسي به عمل آورد افرادي را بايد برگزيد كه در مواقع ضروري امتحانشان را خوب پس داده باشند، زمانهايي كه در پست هاي پايين تر بودند اگر در شرائط بحراني واقع مي شدند چگونه عمل مي كردند افرادي كه در چنين موقعيت ها (بحراني) ضعف مديريت به خرج مي دادند و يا اظهار عجز از ادامة مسئوليت نشان مي دادند يقيناً نمي توانند فردي صالح براي كسب پست رياست جمهوري كه به مراتب مهمتر و... از پست هاي قبلي افراد مي باشد باشند چرا كه يك رئيس جمهور در هر آني ممكن است با بحران (نظامي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و... ) مواجه شود لذا بايد مدير بحران باشد يا لااقل سابقة بدي در مديريت مواقع بحراني نداشته باشد همچنين مردم انقلابي بايد رئيس جمهوري داشته باشند كه پيوندي با اجانب نداشته و وابسته به آنان نباشد لذا حزب يا گروهي كه دشمنان انقلاب و بيگانگان براي شعارها، تفكرات و برنامه هايش صوت و كف مي زنند نامزد مورد حمايت آن حزب صلاحيت رياست جمهوري ممكلتي كه اساس آن مبارزة با ظلمي است كه دشمنان و بيگانگان و ابرظالمان امروزي به راه انداخته اند را دارا نيست چرا كه اين صوت و كف زدن دال بر پيوندي بين آنان مي باشد، همچنان كه رهبر كبير انقلاب حضرت امام (ره) مي فرمايند: نامزد رئيس جمهوري (نبايد با اجانب پيوند داشته باشد)[3] رئيس جمهور بايد مجري برنامه هايي باشد كه احياگر فرهنگ اسلام در جامعه لحاظ گردد مروج فرهنگ غير خدا محوري نباشد دغدغة دين و مذهب داشته باشد باز با توجه به بيانات امام راحل (ره) مي توان بر ضرورت اين شرط اساسي پي برد ايشان مي فرمايند: (به كسي راي دهيد كه مملكت را آنطور كه خدا مي خواهد اداره كند)[4] لذا او بايد خدا محوري را همچنان كه در دل مردم موج مي زند در جامعه هم بيشتر از قبل نهادينه كند. رئيس جمهور بايد كسي باشد كه بتواند، درد مردم و جامعه را لمس كند، او بايد درست بفهمد كه نياز مردم و جامعه چيست؟ دنبال حل آن باشد يقيناً كسي كه زجر كشيده نباشد، به فكر زجركشيده ها هم نيست كسي كه از قشر مرفه باشد، كسي كه دستش در دستان غارتگران بيت المال فشرده مي شود، افرادي كه اطرافيانشان به كمك آنان در راه كسب ثروت راه صد ساله را يك شبه پيموده اند كساني كه به دلائلي مديون مفسدان اقتصادي هستند هيچ وقت نمي توانند مدافع حقوق بيچارگان و پابرهنگان باشند بر اين مطلب هم مويدي از كلام امام (ره) ذكر مي كنيم تا واقعيت موضوع بيش از آنچه كه هست روشن گردد ايشان مي فرمايند: «توجه داشته باشيد رئيس جمهور و... از طبقه اي باشند كه محروميت و مظلوميت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فكر رفاه آنان باشد نه از سرمايه داران و زمين خواران و صدر نشينان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخي و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمي توانند بفهمند همچنين امام راحل (ره) وفاداري به قانون اساسي بخصوص به اصل صد و ده آن را يكي ديگر از شرائط رئيس جمهور مطلوب مي داند[5] اصل 110 قانون اساسي مربوط به ولايت فقيه و اختيارات او مي باشد.
از ديگر معيارهاي رئيس جمهور شجاعت و بي باك بودن او در بعد سياست خارجي مي باشد، نبايد در مقابل تهديدهاي خارجي خم به ابرو بياورد با زياده خواهان و دين ستيزان از سرسازش سخن نگويد، به معاندان چراغ سبز نشان ندهد روي كار آمدن او نبايد باعث اميدواري آنان گردد اگر چنين كسي باشد يقيناً لايق اين مقام مهم نيست، در مسائل داخلي هم آنچه از همه مهمتر است اين كه عدالت محوري را پيشة سياست خود قرار دهد چيزي كه اگر تحقق پذيرد نه فقري پديدار مي گردد و نه فسادي رشد مي كند و نه آنكه تبعيض رخ مي دهد و هرگاه اين را نداشتيم مي توانيم ادعاي اجراي عدالت در جامعه را داشته باشيم. عدالت يعني هر چيزي را سرجايش گذاشتن، هر كس را كه بر هر پستي که لايقش نيست نگماشتن ، برنامه هائي را كه نياز اساسي جامعه نيست اجرا نكردن و بالاخره هر چه شايسته جامعة اسلامي نيست را رئيس جمهور بايد براي محو آن مجاهدت به خرج دهد و فقر چيزي است كه شايستة جامعة اسلامي نيست، فساد با ماهيت حكومت اسلامي در تعارض است و آيندة آن را تهديد جدي مي كند لذا بايد به حداقل ممكن برسد و تبعيض! ولو حتي يك شمع هم نبايد به نفع اطرافيان از بيت المال روشن گردد اگر اين سه از جامعه رخت بربندد عدالت احياء مي شود كمتر نطقي از مقام معظم رهبري به گوش مي رسد كه در آن از عدالت اجتماعي كه لازمة آن رفع اين سه عنصر پليد مي باشد نرسيده باشد ايشان به كرات از تحقق عدالت اجتماعي به عنوان راه نجات جامعة اسلامي ياد كرده اند ايشان فردی را لايق تصدي پست رياست جمهوري دانستند كه بتواند عدالت را در جامعه به نفع مردم نهادينه كند با فقر، فساد و تبعيض به مبارزه برخيزد[6] و ريشة آنرا بخشكاند ايشان به مردم توصيه كردند كسي را برگزينند كه روحية اجراي اين سه برنامه را براي تحقق عدالت در جامعه را داشته باشد.[7]
با توجه به بيانانت امام راحل و مقام معظم رهبري بايد با مطالعه در افراد (برنامه ها و سوابق و روحيه) كسي را برگزينيم كه واجد شرايط ذكر شده باشد كه اين به عهدة انتخاب كنندگان مي باشد.
پی نوشتها:
[1] . انتخابات و مجلس در كلام و پيام امام، تنظيم و نشر آثار امام (ره)، قم، چاپ اول، 1370، ص 235.
[2] . صحيفة نور، ج 11، چاپ اول، 1378، ص 484 و 485.
[3] . همان.
[4] . ر. ك: صحيفة نور، ج 11، چاپ اول، 1378، ص 484 و 485.
[5] . ر. ك: انتخابات و مجلس در كلام و پيام امام، تنظيم و نشر آثار امام (ره)، قم، چاپ اول، 1370، ص 235.
[6] . جمهوري اسلامي، 11/11/1382، شمارة 4709، ص 3.
[7] . همان.
منبع: اندیشه قم