شنبه، 25 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیاسیره امام رضا(ع) را می توان الگوی کامل برای زندگی گرفت؟


پاسخ :
يكي از روش‌هاي تربيتي، روش الگويي است كه از آن با عناوين الگوسازي، اسوه‌سازي اسوه‌پذيري و ... ياد مي‌شود. بدون ترديد الگوي مناسب و مطمئن و بدون خدشه همان‌هايي هستند كه خالق اين جهان و انسان، آن‌ها را به مقام رهبري امت اسلامي منصوب نموده است؛ بی گمان اهل بیت بویژه امام رضا(ع) الگوی کامل است ؛ چنانکه قرآن پیامبر(ص) را الگو معرفی کرد وپیامبر ائمه واهل بیت خود را الگوی تمام عیار معرفی نمود.
اسوه‌ها و الگوها همواره نقشي اساسي در تحول انسان‌ها داشته‌اند و اين امري است كه ريشه در سرشت انسان دارد. اصولاً يكي از روشهاي تربيتي روش الگويي است كه از آن با عناوين الگوسازي، اسوه‌سازي، اراية اسوه‌ها، اسوه‌پذيري و الگوگيري ياد مي‌شود اين روش از شيوه‌هاي كاربردي در تربيت است و بر جان و دلِ متربيان مي‌نشيند. انسان در سال‌هاي نخست زندگي از پدر و مادر، اطرافيان، هم‌بازي‌ها، معلمان و مربيان الگو مي‌گيرد و شخصيت او از اين طريق رشد مي‌كند و زماني كه بزرگ مي‌شود با توجّه به شناختي كه پيدا مي‌كند. از دوستان، شخصيت‌هاي اجتماعي، فرهنگي، تاريخي، هنري، و مذهبي الگو مي‌گيرد.
اگر بخواهيم رفتار نمونه و كردار مطلوب و سازنده را در خودمان پياده كنيم، بايد سعي كنيم كه الگوي مناسب را در اين زمينه شناسايي كنيم به دليل اين كه قرار دادن الگو در كارها، راه رسيدن به اهداف را سريع‌تر مي‌كند مخصوصاً اگر الگويي باشد كه از هر جهت اعمال و رفتارش قابل اعتماد باشد. خداوند متعال در قرآن كريم، سورة مباركة احزاب، آية شريفة 21، پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد را به عنوان الگويي مناسب، مطمئن، بدون خدشه و قابل اعتماد به ما معرفي نموده است: «لقد كان في رسول الله اسوة حسنه لمن كان يرجوا الله واليوم الآخر و ذكر الله كثيراً» ترجمه: قطعاً براي شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقي نيكوست، (بويژه) براي شخصي كه به خداوند و روز بازپسين اميد دارد و خداوند را فراوان ياد مي‌كند.
بنابراين الگوي مناسب، مطمئن و قابل اعتماد در هر زمينه‌اي آن است كه خداوند و رسول او به ما معرفي نموده‌اند، يعني علاوه بر خود پيامبر جانشينان آن حضرت يعني ائمة معصومين ـ سلام الله عليهم اجمعين ـ نيز براي ما مورد اقتدا و الگو هستند از جمله شخصيت و وجود مقدس علي بن موسي الرضا كه شما در پي شناسايي و تحقيق بيشتري در مورد حضرتش هستيد ، معصومين ـ عليهم السلام ـ همانند قلّه هستند، قلّه‌هاي فضيلت و كرامت و انسانيت بنابراين هر كس به هر اندازه‌اي كه بتواند به اين قلّه‌هاي رفيع انسانيت نزديك شود مطمئناً بهرة لازم را خواهد گرفت آنچه كه در اين رابطه مهم است،شناخت ابعاد مختلف زندگاني ائمة معصومين ـ عليهم السلام ـ است چرا كه شناخت موجب محبّت و علاقه شده و هر چه كه علاقه بيشتر باشد الگوپذيري بهتر انجام مي‌گيرد و انسان با انگيزة بالاتر و سرعت بيشتري به سوي اصلاح رفتار خودش حركت مي‌كند. خداوند در اين رابطه به همة ما توفيق شناخت واقعي از ويژگي‌هاي رفتاري و عملي و سخنان دلنشين ائمة عزيز را عنايت كند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. حضرت رضا ، فضل الله كمپاني.
2. زندگاني حضرت علي بن موسي الرضا ، ابوالقاسم سحاب.
منبع: اندیشه قم


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.