شنبه، 25 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با وجود توسل به امام رضا (ع) علت محروميت از داشتن فرزند چیست؟


پاسخ :
هرمشکلی دارای علت وراه کارهای مخصوص خود است ؛ مشکل بچه دار نشدن گاهی از علل جسمی وژنتیکی ناشی شده بهتر است این مسئله از راه خود مورد توجه قرار گرفته وپس از شناسایی رفع گردد؛ در هرحال از منظر معرف اهل بیت یکی از راههای حل مشکلات ومعضلات استغفار وتوبه است ؛ وقتی انسان از روی غفلت ونادانی مرتکب گناه شد کارهایش قفل وبن بست می شود به هردری می زند راهی برای حل نمی یابد ؛ دراین حال استغفار وتوبه بهترین راه خروج از بن بست است.
درباره این مشکل نیز به سه مولفه باید توجه داشت:
1. پزشکي 2. روان شناختي 3. ديني
1. پزشکي: گاهي علت نازايي مربوط به مسايل جسمي و پزشکي است بنابراين لازم است از اين امر غفلت نورزيد و با تلاش و پي گيري از بهترين متخصصان کمک گرفت و مطمئن شد که زن يا مرد مشکل خاصي ندارند به هر حال زير نظر متخصص مجرّب بودن مهم است و اين منافاتي با توکل بر خدا داشتن هم ندارد. با توکل بر خداي زانوي اشتر ببند.
2. روان شناختي: گاهي ريشه هاي مزبور را مي توان در مشکلات روان شناختي زن يا شوهر يا هر دو جستجو کرد به عنوان مثال اضطراب مي تواند مانع انعقاد نطفه گردد بنابراين استفاده از کارشناس روان شناس جهت کاهش اضطراب و افزايش آرامش مهم است.
3. ديني و متافيزيکي: از نظر ديني گاهي مصلحت و حکمت خدا بر اين است که خانواده دير صاحب فرزند شوند و يا ممکن است مصلحت باشد که فرزندي در آن خانواده به دنيا نيايد. هر کسي در نظام آفرينش با موضوعي آزمايش مي شود ممکن است خانواده با نداشتن فرزند امتحان شوند. نکته روان شناختي که اين جاست اين است که افراد هر کدام مشکل خود را با نگرش خود مي نگرند. و حتي ممکن است آرزو کنند که کاش به شيوه اي ديگر مورد آزمايش قرار مي گرفتند اما نبايد فراموش کنيم که علم خداوند بر همه چيز احاطه دارد و او متناسب با ظرفيت هاي افراد آن ها را آزمايش و امتحان مي کند. البته عوامل متافيزيکي را نمي توانيم ناديده بگيريم گاهي مسايل و مشکلات ما مستقيما از خود ما سرچشمه مي گيرند.
و مشکل، انعکاس تکويني گناه است، ابتداي دعاي کميل مي خوانيم: «اللهم اغفرلي الذنوب التّي تغيّر النعم» خدايا گناهانم را که سبب منع و تغيير نعمت ها از من شده اند را ببخش. بله ما مي توانيم با توجه، طلب آمرزش، حلاليت طلبيدن، دعا، صدقه، نذر و انجام خيرات، رد حق الناس و ردّ مظالم، بسياري از مشکلات را بر طرف مي کنيم.
نکته: امام رضا ـ عليه السلام ـ ، حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ و حضرت زکريا ـ عليه السلام ـ در ايام پيري صاحب فرزند شدند بنابراين بايد دعا کرد تا بلکه دعايتان مستجاب شود.
2. البته افراد زيادي درجامعه ما حاضرند که پس از 10 يا 15 سال صاحب اولاد شده اند گاهي هم تأخير در انعقاد نطفه به دليل فاصله زماني زياد است يعني زن و شوهر سال ها قصد بچه دار شدن نداشته اند و رحم پذيرش ندارد ممکن است مدتي به تأخير افتد.
از توجه به آیات قرآن وتوسل به اهل بیت نیز کوتاهی نشود چنانکه در روایات وقرآن توصیه شده به استغفار زیاد بویژه خواندن آیه :«فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً. يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهارا»[1] اگر خداوند را استغفار کنید می بخشد واز آسمان برای شما باران رحمت جاریس می کند وشمارا اموال وفرزندانی عطا می فرماید وباغهای پر میوه ونهرهای جاری عطا فرماید.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. بهداشت نسل ، شهید پاک نژاد.
2. گناهان کبیره ؛شهید دستغیب.
3. استغفار بهترین عبادت وبرترین برکت ،رسول نجات بخش.

پی نوشتها:
[1] . نوح /12
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.