دوشنبه، 27 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چگونه پاک شدن گناهان آینده به عنوان پاداشی برای برخی اعمال (مانند زیارت امام حسین (ع)) اعلام شده است؟! چگونه امکان دارد گناهان آینده نیز بخشیده شوند؟!


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
بر اساس آنچه در قرآن کریم و روایات آمده، برخی اعمال از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردارند که باعث بخشیده شدن گناهان گذشته و آینده انسان خواهند شد. بی‌‌گمان این دست از روایات ناظر به آن نیستند که انسان با انجام یک عمل خاص، می‌تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود، بلکه خدای متعال به انسان مژده می‌دهد که با انجام چنین عملی، از گناهانی که حاصل یک لحظه غفلت هستند، در آینده نیز چشم پوشی خواهد کرد. ضمن این‌که بخشودگی گناهان بدون قید و شرط نیست، بلکه دارای شرایطی است که جز از انسان‌های مؤمن و پرهیزکار ساخته نیست.

پاسخ تفصیلی:
بر اساس آنچه در قرآن کریم و روایات آمده، برخی اعمال از چنان اهمیت و جایگاهی برخودارند که باعث بخشیده شدن گناهان گذشته و آینده انسان خواهند شد؛ مانند آنچه در ارتباط با زائران مرقد امام حسین(ع) نقل شده است:
«أَدْنَى‏ مَا یُثَابُ‏ بِهِ زَائِرُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع بِشَطِّ الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلَایَتَهُ أَنْ یُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ»؛[1]
کمترین ثوابى که به زائر امام حسین(ع) در شطّ فرات می‌‏دهند، به شرطى که عارف به حقّ و حرمت و ولایت آن‌حضرت باشد، این است که گناهان گذشته و آینده‌‏اش را می‌بخشند.
برای روشن شدن این موضوع که چگونه امکان دارد یک عمل خاص بتواند این همه اهمیت داشته باشد که این همه گناه را پاک کند؟ و اساساً گناهی که انسان هنوز مرتکب آن نشده چگونه قابل بخشش هست؟، باید نکاتی را یادآور شد.
1. بی‌گمان این دست از روایات ناظر به آن نیستند که انسان با انجام یک عمل خاص، می‌تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود؛ یعنی این روایات مجوزی برای انجام گناه در آینده نخواهند بود، بلکه خدای متعال به انسان‌های باتقوا مژده می‌دهد که با انجام چنین عملی، از گناهانی که حاصل یک لحظه غفلت‌اند، در آینده نیز چشم پوشی خواهد کرد.
نیز می‌دانیم که گناهان عمدی و گناهان ناشی از یک لحظه غفلت با هم متفاوت‌اند و به این تفاوت در سخنان پیشوایان دین، فراوان اشاره شده است؛ نظیر آنچه در دعای ابوحمزه آمده است:
«إِلَهِی لَمْ أَعْصِکَ حِینَ عَصَیْتُکَ وَ أَنَا بِرُبُوبِیَّتِکَ جَاحِدٌ وَ لَا بِأَمْرِکَ مُسْتَخِفٌّ وَ لَا لِعُقُوبَتِکَ مُتَعَرِّضٌ وَ لَا لِوَعِیدِکَ مُتَهَاوِنٌ لَکِنْ خَطِیئَةٌ عَرَضَتْ‏ وَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی‏ وَ غَلَبَنِی هَوَایَ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهَا شِقْوَتِی»‏؛[2]
خدایا، گناهم به این دلیل نبود که منکر خدائی تو بودم؛ یا آن‌که دستورات تو را سبک شمردم؛ یا خواسته باشم خود را در معرض عذابت قرار دهم؛ و یا آن‌که به هشدارهایت بی‌اعتنایی کنم! حقیقت آن است که اشتباهاتی به صورت اتفاقی گریبان‌گیرم شده و هوای نفسم نیز آن‌را زیبا جلوه داده و بر من غالب شده و شقاوتم نیز در ارتکاب گناه به کمکم آمد!
2. این روایات، ویژه افرادی است که از درجات بالای ایمان برخوردارند و به طور طبیعی همواره تلاششان این است که هیچ‌گاه مرتکب گناهی نشوند. به عبارت دیگر، برای آن‌که مؤمنان و پرهیزکاران به گونه‌ای بتوانند اشباهات و لغزش‌های خویش را جبران و پاک کنند، به انجام این نوع اعمال توصیه شده‌اند تا در محضر الهی پاک و پاکیزه حاضر شوند؛ لذا گناه‌کاران حرفه‌ای نمی‌توانند با استفاده از این روایات، دل خوش کرده و دست به هر کاری بزنند و تنها با انجام یک کار خاص، آینده خود را بیمه کنند.
3. در همین راستا اگر کسی در روایت ثواب زیارت امام حسین(ع) دقت کند، متوجه خواهد شد که بخشودگی گناهان آینده بدون قید و شرط نیست، بلکه سه شرط اساسی برای آن در نظر گرفته شده است: یک؛ شناخت حق امام. دو؛ شناخت حرمت و جایگاه امام. سه شناخت ولایت آن‌حضرت.
روشن است که چنین زیارتی نصیب هر فرد نمی‌شود، بلکه ویژه انسان‌های خاصی است که مقام والای امام را درک کرده باشند که چنین افرادی هیچ‌گاه این زیارت را مجوزی برای انجام گناه در آینده نمی‌پندارند.
4. بنابر این، این دست از روایات در صدد بیان این موضوع نیستند که یک عمل خاص بدون هیچ قید و شرطی، انسان را در برابر عذاب الهی بیمه می‌کند، بلکه در صدد این مهم‌اند که انسان‌های باتقوایی که در مسیر اطاعت از خدا و عمل به تعالیم و قوانین دین هستند، اگر لغزش‌هایی در گذشته داشتند و یا در آینده دچار خطاهای جزئی شدند، خداوند اشتباهاتشان را نادیده می‌گیرد. آنچه در قرآن کریم آمده نیز در همین راستا است:
«لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّر»؛[3] تا خداوند گناه پیشین و پسین تو را بیامرزد. ر. ک: 36701.
5. گذشته از همه اینها، ممکن است معنای «تأخر» در این موارد، گناهان آینده نباشد، بلکه منظور از آن، ‌آخرین گناهان باشد؛ یعنی گناهانی که در گذشته دور و گذشته نزدیک از انسان صادر شده است.
6. البته، اگر تأخر به معنای آینده هم باشد، در آیات و روایات منظور از مغفرت گناهانى که هنوز مرتکب نشده، شاید وعده به مغفرت باشد، نه خود مغفرت؛ یعنی خداوند وعده می‌دهد گناهانی که در آینده ممکن است از شما صادر شود را نیز مورد بخشش قرار خواهم داد؛ زیرا اگر بگوییم خود مغفرت منظور است، اشکال می‌شود که گناه ارتکاب نشده، مغفرت بردار نیست.[4]

پی نوشتها:
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ‏4، ص 582، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج‏ 2، ص 589، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق.
[3]. فتح، 2.
[4]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏18، ص 254، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق.
منبع: www.islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس