پرسش :
كسانيكه به تازگى بالغ مىشوند و با تحقيق وبررسى ازاهل خبره نمىتوانندبه نتيجه قطعى برسند،تكليفش چيست؟
پاسخ :
آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بنابر احتياط واجب از او تقليد كنند و در صورت تساوى، مخيرند.
آيات عظام بهجت، تبريزى، صافى و فاضل: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى، مخيرند.
آيةاللَّه سيستانى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى مخيرند؛ مگر در موارد علم اجمالى تكليف (مانند قصر و اتمام) كه در اين هنگام بنابر احتياط واجب، بايد هر دو فتوا را رعايت كنند.
آيةاللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب از كسى تقليد كنند كه گمان به اعلميت او دارند و در صورت تساوى، مخيرند.
آيةاللَّه وحيد: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى، بايد از كسى تقليد كنند كه فتوايش مطابق احتياط است و چنانچه احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مخير است.
تبصره. فرض مسأله جايى است كه مجتهدان ياد شده در تقوا مساوى باشند و اگر يكى از آنان باتقواتر باشد، حكم آن در عنوان تقليد مجتهد ذكر شده است.
منبع:
امام، توضيح المسائل، م 3 و 4؛آيت الله نورى، توضيح المسائل، م 3 و 4.توضيح المسائل مراجع، 3 و 4؛آيت الله صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 8.آيت الله سيستاني تعليقات على العروة، م 20 13 و 21.آيت الله مکارم توضيح المسائل، م 5 و 6.آيت الله وحيد توضيح المسائل، م 3 و 4.
آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بنابر احتياط واجب از او تقليد كنند و در صورت تساوى، مخيرند.
آيات عظام بهجت، تبريزى، صافى و فاضل: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى، مخيرند.
آيةاللَّه سيستانى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى مخيرند؛ مگر در موارد علم اجمالى تكليف (مانند قصر و اتمام) كه در اين هنگام بنابر احتياط واجب، بايد هر دو فتوا را رعايت كنند.
آيةاللَّه مكارم: بنابر احتياط واجب از كسى تقليد كنند كه گمان به اعلميت او دارند و در صورت تساوى، مخيرند.
آيةاللَّه وحيد: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كنند و در صورت تساوى، بايد از كسى تقليد كنند كه فتوايش مطابق احتياط است و چنانچه احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مخير است.
تبصره. فرض مسأله جايى است كه مجتهدان ياد شده در تقوا مساوى باشند و اگر يكى از آنان باتقواتر باشد، حكم آن در عنوان تقليد مجتهد ذكر شده است.
منبع:
امام، توضيح المسائل، م 3 و 4؛آيت الله نورى، توضيح المسائل، م 3 و 4.توضيح المسائل مراجع، 3 و 4؛آيت الله صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 8.آيت الله سيستاني تعليقات على العروة، م 20 13 و 21.آيت الله مکارم توضيح المسائل، م 5 و 6.آيت الله وحيد توضيح المسائل، م 3 و 4.