پرسش :
فلسفه عقيده به خدا و پيامبران و امامان چيست؟
پاسخ :
پاسخ به اين پرسش را امام رضا(ع) در روايتي داده اند.
از امام رضا (عليه السلام) پرسيدند فلسفه عقيده به خدا و پيغمبران و امامان و آنچه از جانب او آمده چيست؟ حضرت فرمودند:« لعلل كثيره منها ان من لم يقر بالله عزوجل لم يجتنب معاصيه و لم ينته عن ارتكاب الكبائر و لم يراقب احدا فيما يشتهي و يستلذ من الفساد والظلم...»(1)، علتهاي بسياري دارد يكي از آنها اين است كه كسي كه معتقد به خدا نيست از گناهان اجتناب نمي كند و مرتكب معصيتهاي بزرگ مي شود و در انجام هر ظلم و فسادي كه برايش لذت بخش است از هيچ كسي حساب نمي برد. طبيعي است كسي كه اعتقاد به خدا و قيامت ندارد،عدالت ـ برابري ـ ايثار ـ از خود گذشتگي و بطور كلي همه مسائل اخلاقي از نظر او پوچ و بي محتوي و خالي از مفهوم است، براي چنين فردي فرقي بين ظالم و عادل ـ نيكوكار و جنايتكار نيست زيرا در نظر او همه با مرگ به يك نقطه مساوي مي رسند، پس چه چيزي مي تواند مانع اين انسان از فساد و هوسراني باشد؟ در نتيجه اعتقاد به خدا و قيامت باعث مي شود انسان خود را در برابر هر حركتي مسئول بداند، انسان معتقد باور دارد كه كوچك ترين عمل زشت و زيباي او حساب دارد. «فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شرا يره» (2) هر كس به اندازه ذره اي خوبي يا بدي كند آنرا خواهد ديد.(3)
پینوشتها:
1 .ميزان الحكمه، واژه معرفت.
2. سوره زلزله، آيه 7-8
3. كتاب اصول عقايدحجه الاسلام قائمي.درس اول
منبع:سایت انوار طاها
پاسخ به اين پرسش را امام رضا(ع) در روايتي داده اند.
از امام رضا (عليه السلام) پرسيدند فلسفه عقيده به خدا و پيغمبران و امامان و آنچه از جانب او آمده چيست؟ حضرت فرمودند:« لعلل كثيره منها ان من لم يقر بالله عزوجل لم يجتنب معاصيه و لم ينته عن ارتكاب الكبائر و لم يراقب احدا فيما يشتهي و يستلذ من الفساد والظلم...»(1)، علتهاي بسياري دارد يكي از آنها اين است كه كسي كه معتقد به خدا نيست از گناهان اجتناب نمي كند و مرتكب معصيتهاي بزرگ مي شود و در انجام هر ظلم و فسادي كه برايش لذت بخش است از هيچ كسي حساب نمي برد. طبيعي است كسي كه اعتقاد به خدا و قيامت ندارد،عدالت ـ برابري ـ ايثار ـ از خود گذشتگي و بطور كلي همه مسائل اخلاقي از نظر او پوچ و بي محتوي و خالي از مفهوم است، براي چنين فردي فرقي بين ظالم و عادل ـ نيكوكار و جنايتكار نيست زيرا در نظر او همه با مرگ به يك نقطه مساوي مي رسند، پس چه چيزي مي تواند مانع اين انسان از فساد و هوسراني باشد؟ در نتيجه اعتقاد به خدا و قيامت باعث مي شود انسان خود را در برابر هر حركتي مسئول بداند، انسان معتقد باور دارد كه كوچك ترين عمل زشت و زيباي او حساب دارد. «فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شرا يره» (2) هر كس به اندازه ذره اي خوبي يا بدي كند آنرا خواهد ديد.(3)
پینوشتها:
1 .ميزان الحكمه، واژه معرفت.
2. سوره زلزله، آيه 7-8
3. كتاب اصول عقايدحجه الاسلام قائمي.درس اول
منبع:سایت انوار طاها