شنبه، 23 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا مردم زمان ما محروم از اعزام پيامبران الهى مي باشند؟


پاسخ :
بعضى مى گويند اگر فرستادن پيامبران يك فيض بزرگ الهى است چرا مردم زمان ما از اين فيض بزرگ محروم باشند؟ چرا راهنماى جديدى براى هدايت و رهبرى مردم اين عصر نيايد؟!
امّا آنها كه چنين مى گويند در حقيقت از يك نكته غافلند و آن اين كه محروميّت عصر ما نه به خاطر عدم لياقت آنهاست; بلكه به خاطر آن است كه قافله بشريّت در مسير فكرى و آگاهى به پايه اى رسيده است كه مى تواند با در دست داشتن تعليمات پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) به راه خود ادامه دهد.بد نيست در اين جا مثالى بزنيم:پيامبر اولوالعزم يعنى آنها كه داراى دين و آيين جديد و كتاب آسمانى بودند. 5 نفر بودند «نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله)» اينها هر كدام در يك مقطع خاصّ تاريخى براى هدايت و تكامل بشر تلاش كردند، و اين قافله را از يك مرحله گذرانده در مرحله دوم به پيامبر الوالعزم ديگرى تحويل دادند، تا به مرحله اى رسيد كه اين قافله راه نهايى را يافت و همچنين توانايى بر ادامه راه را، درست همانند يك محصل كه پنج مرحله تحصيلى را طى مى كند تا دوران فراغت از تحصيل برسد. (البته فراغت از تحصيل معنى ندارد و منظور ادامه راه با پاى خويش است):
دوره دبستان، دوره راهنمايى، دوره دبيرستان، دوره ليسانس، دوره دكترا.اگر يك دكتر به مدرسه و دانشگاه نمى رود مفهومش اين نيست كه لياقت ندارد; بلكه به خاطر اين است كه اين مقدار معلومات در اختيار دارد كه به كمك آن مى تواند مشكلات علمى خود را به كمك آن حل كند و به مطالعاتش ادامه دهد و پيشرفت كند.(1)
از طرف ديگر خداوند در قرآن مي فرمايد : اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام (2) طبق اين آيه خداوند دين اسلام را به عنوان دين كامل براي مردم قراداده است فلذا پس از ارسال دين كامل ، فرستادن پيامبري براي دين جديد ، معنا ندارد .
گو اينكه پايان رسالت به معنا پايان وجود رهبر الهي نيست . پس از پيامبران ، امامان وجود دارند كه تمام شوون پيامبر غير از تلقي و ابلاغ وحي را دارند . به عبارت ديگر امامان به هدايت مردم و حل مشكلات آنها مي پردازند و در اين زمينه مانند پيامبر هستند .

پي نوشتها:
1. 50 درس اصول عقائد براي جوانان، مكارم شيرازي، ص54
2. سوره ماعده، آيه 3
منبع:سایت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.