دوشنبه، 25 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در چه صورتي طلاق مبغوض‏ترين حكم حلال است؟


پاسخ :
شرح پرسش:
جواني متدين با دختري ظاهراً نماز خوان ازدواج مي‏ كند، اما بعد مطلع مي‏ شود زنش داراي فساد اخلاقي و انحراف بوده و بعد از عقد اصلاح نشده و اشتهار به فساد دارد، و خانواده او ناصالح هستند با اوصافي كه ذكر شد، آيا طلاق اين زن جايز است؟

پاسخ:
ازدواج امري مقدس است كه براي تشكيل نهاد خانواده صورت مي ‏پذيرد. پيمان مقدس زناشويي رشته ‏اي است آسماني كه دل‏ها را به هم پيوند مي‏ زند و دل‏هاي پريشان را آرامش مي ‏دهد و افكار پراكنده را به يك هدف متوجه مي سازد. خانه جايگاه عشق و محبت و كانون انس و مودّت است. (1)
شخص قبل از اين كه ازدواج بكند، بايد در خصوص دختر و خانواده‏اش تحقيق و تفحص كند، بعد تشكيل خانواده دهد، اما اكنون كه با همسري نامناسب مواجه مي ‏باشد و راهي براي اصلاح وجود ندارد، چاره‏اي جز طلاق دادن همسر خود ندارد، اسلام براي حفظ و دوام خانواده، طلاق را مبغوض‏ترين حلال مي‏ داند، چون مي‏ خواهد خانواده با كوچك‏ترين مسئله‏ اي متلاشي نشود و اين كانون گرم انس و محبت از هم نپاشد، از اين رو تا جايي كه امكان دارد، بايد در جهت حفظ خانواده و اصلاح اين كانون كوشيد و به سراغ طلاق نرفت. از طرف ديگر اسلام طلاق را قرار داد تا هر زمان كه زن يا مرد نتوانند با يكديگر زندگي كنند و اين رشته سست شد باشد، بتوانند با طلاق به زندگي نامناسب خاتمه دهند. اصل طلاق براي اين وضع شده تا راه خلاصي زن يا مرد از يك زندگي نكبت بار و گناه آلود را فراهم نمايد، نه اين كه به خاطر بهانه‏ هاي كودكانه و در اثر لجبازي، زن يا شوهر بخواهند طلاق بگيرند و كانون خانواده را از بين ببرند و يا به خاطر امور جزئي و كم اهميت كه قابل گذشت و اصلاح است، زندگي خود را متلاشي كنند، طلاق بدون علت موجه مبغوض‏ترين حلال است و طلاق براي نجات زن يا شوهر از يك زندگي نامناسب و آلوده به گناه مورد تاكيد قرار گرفته است.
خلاصه كلام اين كه هر چند اين شخص اشتباه بزرگي كرده و بدون تحقيق و بررسي ازدواج نمود، امّا اين اشتباه را با اشتباه ادامه زندگي استمرار نبخشد، بلكه بايد سعي كند هر چه زودتر موجبات طلاق و جدايي را مهيا كند و سعي نمايد با اميد به فضل الهي در آينده زندگي خوبي را با شناخت و بررسي كافي براي خود مهيا نمايد.

پی نوشتها:
1 - آيت اللَّه اميني، آيين همسر داري، ص 11 و12
منبع:سایت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.