سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چند تكنيك برای مطالعه سريع بیان کنید؟


پاسخ :
1. اگر قصد داريد سرعت مطالعه را افزايش دهيد، حتماً ابتدا به فهرست مندرجات كتاب نظري دقيق بيندازيد تا كليت كتاب را به دست آوريد.
2. تند خواني هميشه مناسب نيست. در مطالبي كه به تعمق و تأمل نياز دارد اصلاً نبايد به كار گرفته شود.
3. مغز ما هميشه تندتر از بيان ما كلمات را دريافت مي‏ كند. براي افزايش سرعت سعي كنيد عادت بلند خواني كتاب راترك كنيد.
4. تمرين كنيد، به جاي درك لغت به لغت يك جمله، به درك گروهي لغات عادت كنيد.
5.يكي از عوامل كندخواني برگشت است؛ يعني آن كه فرد مرتب نگاه خود را به خطوط پيشين بر گرداند. اين كار تمركز فرد را از ميان مي ‏برد و وقت زيادي را تلف مي‏ كند. هنگام مطالعه چشم بايد به طور مستقيم و به موازات صفحه حركت كند و از پريدن به سطور بالا و پايين دوري جوييد.
6. كساني كه با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال مي ‏كنند، بايد اين عادت را ترك گويند؛ زيرا در تند خواني فقط چشم كار مي‏كند نه دست و نه زبان.
7. تكان دادن سر هنگام مطالعه نيزاز سرعت مطالعه مي كاهد. پس بهتر است بگوييم: در تند خواني فقط چشم كار مي‏كند نه دست، نه زبان و نه سر. براي ديدن همه صفحه كتاب اصلاً به حركت سر نيازي نيست. صفحه، خود در دامنه بينايي قرار دارد.
8.«خالي خواني» يكي ديگر از مشكلات است كه عبارتست از سرگرداني چشم در حاشيه سفيد كتاب يا لابه‏ لاي خطوط و يا هر قسمت غير مفيد صفحه. اين حالت را ديدن غير مفيد نيز مي‏ گويند و موجب كاهش سرعت مطالعه مي ‏شود.
9. حتي نوع ورق زدن نيز به صرفه‏ جويي در وقت كمك مي‏ كند. ورق زدن درست آن است كه با دست چپ واز گوشه بالايي صفحه صورت گيرد و چند لحظه قبل از پايان صفحه براي تورق آماده باشد. كساني كه با دست راست و از گوشه پاييني صفحه ورق مي‏ زنند، از سرعت و تمركز خود مي‏ كاهند.
منبع:سایت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.