سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چند نمونه استرس وجود دارد؟


پاسخ :
الف. استرس‌هاي فاجعه‌آميز
برخي از اتفاقات، تغييرات مهمي را در زندگي به وجود مي‌آورند و فشار رواني زيادي بر انسان تحميل مي‌کنند. اتفاق‌هايي چون سيل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزي، تصادف شديد و پديده‌هايي از اين دست، سبب تغييرات بسيار شديدي در زندگي فرد مي‌شوند؛ به گونه‌اي كه كنار آمدن و سازگاري با آنها، مدت‌ها طول مي‌كشد. اين حوادث، اگرچه قدرت ويران‌گري شديدي بر انسان دارند، ولي به ندرت اتفاق مي‌افتند.
ب‌. استرس‌هاي معمول زندگي
اين استرس‌ها در زندگي همة انسان‌ها رخ مي‌دهند و مي‌توان گفت که همة افراد در زندگي خود، اين استرس‌ها را تجربه مي‌كنند. اين استرس‌ها را مي‌توان به سه دسته حاد، مزمن و خُرد طبقه‌بندي كرد. استرس حاد، بسيار شديد است و به سرعت از بين مي‌رود؛ براي مثال، شما در يک بزرگراه رانندگي مي‌كنيد، پليس اتومبيل شما را متوقف مي‌كند، قلبتان به تپش مي‌افتد، صدايتان مي‌گيرد، كف دست‌هايتان عرق مي‌كند، در حالي که به شدت نگران هستيد و دچار استرس شده‌ايد، افسر راهنمايي به شما گوشزد مي‌كند كه تند نرويد؛ آنگاه، شما سوار اتومبيل خود شده، به راه مي‌افتيد. چند دقيقة بعد، ضربان قلبتان به حالت طبيعي خود برمي‌گردد و عرق كف دست‌هايتان خشك مي‌شود.
استرس مزمن، تا مدتي طولاني (ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها) ادامه دارد و گاهي همچون استرس حاد شديد است.
استرس‌هاي خُرد، شدت بسيار كمي دارند؛ ولي بسيار فراوان و بي‌شمار، در زندگي رخ مي‌دهند. دير رسيدن به كلاس، معطل شدن در صف اتوبوس، نداشتن جاي مناسب براي درس خواندن و ...، نمونه‌هايي از اين نوع هستند. اين استرس‌ها چندان شديد نيستند، ولي چون در زندگي، زياد با آنها مواجه مي‌شويم، باعث دشواري‌هايي در زندگي انسان مي‌شوند.
منبع:سايت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.