سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پي آمدها و آثار خودنمايي دختران چيست؟


پاسخ :
الف) ذلّت افراد خودنما و جلوه گر، گرچه در ظاهر چشم هايي را متوجه خود مي سازند، اما در واقع، جوانان با همه علاقه و خوش رويي که به دختران نشان مي هند هرگز براي چنين دختراني ارزش و بهايي قايل نيستند و بويژه جوانان پاکدامن با چنين افرادي تن به ازدواج نمي دهند. حتي بي تقواترين جوانان جامعه، براي ازدواج خود به دنبال عفيف ترين دختران مي روند. دختران خودنما در چشم ها جاي دارند، ولي دختران عفيف و سنگين، در دلها. دختراني که جلوه گري مي کنند، بايد بانند که زماني نخواهد گذشت که اين جاذبه هاي ظاهرياز بين خواهد رفت. چنين که در « بحران چهل » افرادي سرانجام، خود را تنها و وجود را بي ارزش خواهند ديد. در غرب براي چنين زناني مسئله اي است به نام سن چهل سالگي جاذبه هاي خود را از دست داده، ديگر نمي توانند با خودنمايي، چشم هاي ديگران را به خود جلب کنند.
ب)فساد خودنمايي موجب چشم چراني و کشيده شدن جوانان به پرتگاه فساد مي شود. آنان که با جلوه گري، زيبايي خود را به نمايش مي گذارند و حراج مي کنند، بايد بدانند که بزرگ ترين خيانت و جنايت را نسبت به جوانان مرتکب مي شوند؛ زيرا که جواني که شرايط ازدواج برايش فراهم نيست، با ديدن چنين صحنه هايي به گناه کشيده مي شود و گاه براي ارضاي خود تا مرزجنايت پيش مي رود. آيا ارضاي هوس، ارزش آن را دارد که جامعه آلوده شود و پاکي و قداست خود را از دست دهد؟!
ج) سردشدن کانون گرم خانواده خودنمايي زنان و دختران جوان در جامعه موجب سستي و بي علاقگي افراد ظاهر بين و چشم چران به زندگي زناشويي خود مي شوند و کم کم زمينه جدايي فراهم مي گردد، بنابراين، لذا قرآن کريم از چنين رفتارهايي نهي نموده ومي فرمايد: (ولا تبرّجن تبرّج الجاهليه) (1) زينت هاي خود را آشکار نکنيد، چنان که در زمان جاهليت ظاهر مي کردند. عصمتتان رابه مقام جلال جلوه حرام است مگر با حلال ديده به هر روي نبايد گشاد پاي به هر کوي نبايد نهاد.
(و در خانه های خود بمانید ، و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید ، و نماز را برپا دارید ، و زکات را بپردازید ، و خدا و رسولش را اطاعت کنید خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد. احزاب(33)) .
حضرت حفاظت زن از آلودگي ها مفيدتر است به حال او و » علي، در اين باره مي فرمايد:صيانَةُ المَراَةِ اَنعَمُ لِحالِها وَ اَدوَمُ لِجَمالِها؛ محفوظ بودن زن، براى سلامتى اش مفيدتر است و زيبايى او را با دوام تر مى كند.(2)


پی نوشتها:
1 . ميزان الحکمه، به دليل مفاسد و آثار سوء خودنمايي، مراجع تقليد به حرمت آن فتوا داده اند.
سيد علي اکبر معصومي، احکام روابط زن و مرد، ص 118 . ج 9، ص 108
2. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص405 ، ح9286
منبع:سايت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.