سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چه زماني براي بچه دار شدن مناسب است؟


پاسخ :
برخي زوجها با درايت و برنامه ريزي دقيق صاحب فرزند مي شوند، عده اي از زوجين هم بدون انديشه و غير مسئولانه، و برخي هم تصميم مي گيرند تا هيچگاه صاحب فرزندي نشوند.
صرف نظر از اينکه شما در کدام دسته جاي مي گيريد، يک چيز مسلم است، و آن اينست که داشتن فرزند و پرورش آن يک شغل و مسئوليت چند ساعته و مادام العمر است، و البته پر هزينه و طاقت فرسا. ما در اين مقاله به چند پارامتر که به شما کمک مي کند تا دريابيد آيا آمادگي خوش آمد گويي به عضو جديدي را در خانواده ي خود داريد يا خير، اشاره کرده ايم:
1. آيا رابطه اي با ثبات با شريک خود داريد:
آيا بچه دار شدن توانايي ترميم و يا تحکيم يک زندگي زناشويي ي متزلزل را دارد؟ خير. اين يک افسانه است. شما بايستي قبل از اينکه صاحب فرزندي شويد خود و شريکتان را بخوبي بشناسيد، بايد خالصانه به يکديگر علاقه مند بوده و رابطه ي ميان شما صميمي و کاملاً با ثبات باشد. بايد آينده ي رابطه ي شما روشن، مطمئن، قابل پيش بيني و نويد دهنده باشد.
2. آيا از توان مالي برخوردار مي باشيد:
يک کودک با وابستگي هاي مالي فراواني به اين دنيا وارد مي شود، که اين وابستگي ها با گذشت زمان افزايش نيز مي يابند. هزينه هاي نگهداري و پرورش کودک بي شماراست، از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد: هزينه زايمان، هزينه هاي درماني (مراجعه به پزشک و تهيه دارو)، نيازهاي تغذيه اي و پوشاک، اسباب بازي، مدرسه و شهريه هاي متعدد ديگر، اوقات فراغت، دانشگاه، ازدواج و…بنابراين لازم است تا شما از يک پشتوانه مالي، يک شغل با درآمد مکفي و پايدار و پس انداز خوبي برخوردار باشيد (برخورداري از امنيت شغلي و مالي(.
3. آيا وقت کافي در اختيار داريد:
بسيار خوب، شما از لحاظ مالي تامين مي باشيد. اما پول نمي تواند نيازهاي احساسي و عاطفي فرزند شما را برآورده سازد. کودک شما نيازمند حضور شماست، که هيچ چيز را نمي توان جايگزين آن کرد، حتي گرانقيمت ترين و مجلل ترين لباسها و اسباب بازيها را. اين در مورد پدر و مادر هر دو به يک اندازه صدق کرده و حائز اهميت است. چنانچه مشغله کاري زيادي داريد بهتر است از بچه دار شدن صرفنظر کنيد.
4. آيا به مسايل بالقوه ي آينده انديشيده ايد:
چنانچه شما و شريکتان متعلق به دو مذهب، فرهنگ، کشور و يا حتي طبقه ي اجتماعي ي متفاوت باشيد، اين تفاوتها مي تواند طي پرورش کودک زمينه ساز مشاجرات و کشمکش هاي فراواني گردد. نيازي نيست شما در مورد همه چيزهم عقيده باشيد، اما ضروري است بر سر اينکه چگونه در آينده مصالحه و سازش خواهيد کرد توافق حاصل کرده باشيد.
5. آيا از سلامت کامل جسم و روان برخوردار مي باشيد:
شما و شريکتان قبل از بارداري بايد کاملا سالم باشيد. پيش از بارداري بايستي تحت يک چک آپ کامل قرار گيريد، و وجود بيماريهاي خطرناک از قبيل اچ آي وي در شما منتفي گردد. چنانچه به ديابت و فشار خون بالا مبتلا هستيد، بايستي تحت نظر متخصص زنان فرزند خود را بدنيا آوريد. همچنين انجام آزمايشات ژنتيک قبل از بارداري از اقدامات بسيار ضروري و حياتي است. سلامت روان شما و شريکتان نيز از اهميت بالايي برخوردار است.
6. آيا از دانش کافي در زمينه پرورش کودک بهره مند مي باشيد:
فرزند پروري يک علم است. شما بايستي از مراحل رشد و تکامل کودک، نحوه مراقبت از کودک، و روانشناسي کودک و نوجوان آگاهي کامل داشته باشيد. شما بايد بدانيد چگونه با يک کودک خردسال و يا نوجوان رفتار کرده و تعامل داشته باشيد. شما بمنظور تاديب و تربيت فرزندتان بايد از صلاحيت و دانش کافي برخوردار باشيد.
7. آيا شما از حمايت اجتماعي و عاطفي کافي برخوردار هستيد:
پرورش کودک بدون ياري دوستان و خانواده کاري بس دشوار و طاقت فرسا است. بنابراين مطمئن گرديد از حمايت اجتماعي کافي در رابطه با نگهداري و پرورش فرزندتان بهره مند مي باشيد.
8. آيا شما آمادگي ظهور تغييرات جسمي در بدنتان را داريد:
حاملگي و زايمان با اضافه وزن در مادران همراه است (به ويژه در ناحيه شکم). اين اضافه وزن ممکن است هميشگي و يا گذرا باشد. به هر صورت براي بازگشت به وضعيت اوليه حداقل چند ماه زمان لازم است. بنابراين زوجهاي جوان بايد آمادگي پذيرش اين تغييرات ظاهري را داشته باشند.
9. آيا براي بي خوابي هاي شبانه آمادگي داريد:
بي خوابي هاي شبانه، از هم گسيختگي در الگوهاي خواب، نبود وقت کافي براي رسيدگي به خودتان، رابطه ي جنسي کمتر، تفريح و اوقات فراغت کمتر، ازجمله مشکلات پيش روي شماست که بايد با آنها کنار آييد. هشيار باشيد که بچه دار شدن در ماه هاي نخست زندگي ي مشترک مي تواند استرس و فشار روحي زيادي به شما و شريکتان تحميل کند.
10. آيا مي توانيد فرزند خود را همانگونه که هست بپذيرد:
شما بايد احتمال تولد نوزادي با نقص هاي جسمي و رواني را نيز مد نظر داشته باشيد ( هر چند اغلب آنها قابل پيشگيري است). ممکن است نوزاد شما، آن طور که در روياهايتان مي پرورانديد، نباشد، ممکن است از زيبايي دلخواه شما برخوردار نباشد، و يا حتي ممکن است مرده متولد شود. چنانچه پسر و يا دختر بودن کودک برايتان مهم است، بهتر است قيد بچه دار شدن را بزنيد، چون ممکن است چيزي بر خلاف آرزويتان رقم بخورد.
چند توصيه ديگر:
1. چنانچه بر مبناي دلايل غلط و غير منطقي صاحب فرزند شويد، لذت شيرين پدر و مادر شدن به پشيماني و عذابي ابدي براي شما و فرزندانتان بدل خواهد شد.
2. براي آينده خود برنامه ريزي کنيد و ببينيد حضور فرزند در آن چه تغييراتي ايجاد مي کند.
3. فرزند با خود شادي هاي بسياري به همراه مي آورد، اما در عين حال چالش هاي فراواني نيز پيش روي شما قرار مي دهد. فرزند روابط، فعاليتهاي روزمره، شغل، وضعيت مالي، و سبک زندگي شما را دستخوش تغيير خواهد کرد.
4. پيش از بچه دار شدن درباره نحوه ي پرورش کودک با شريکتان صحبت کرده و به توافقات اصولي دست يابيد. هر دوي شما در اين زمينه بايد از آمادگي جسمي، روحي و مالي کافي برخوردار باشيد.
5. شما و شريکتان بايد قادر به فرآهم آوردن محيط و فضايي سالم، امن، مطمئن و عاري از تنش براي رشد و بالندگي فرزندتان باشيد.
6. بسياري از مادران پس از تولد فرزندشان دچار افسردگي پس از زايمان مي گرند. از دلايل عمده آن عدم آمادگي براي مادر شدن، ناتواني در درک حقايق زندگي، توقعات نامعقول و عدم برنامه ريزي قبلي مي باشد. به عبارت ساده تر آنها نمي دانند چه مي کنند و چه بايد بکنند.
سطحي ني انديشيد. از افرادي که به تازگي صاحب فرزند شده اند، مشکلات مرتبط با نگهداري کودک را جويا شده و صادقانه ببينيد مي توانيد از عهده آنها بر آمده و با آنها کنار آييد.
منبع:سايت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.