سه‌شنبه، 26 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سجده‌ی امام زمان (عج) در هنگام ولادت چگونه ممکن است؟


پاسخ :
شرح پرسش:

چطور حضرت مهدی علیه السلام، به محض این‌که به دنیا آمدند، سجده کردند و قرآن خواندند، در حالی‌که این مسأله برای هیچ‌کدام از ائمه‌ی دیگر اتّفاق نیفتاده است؟!

پاسخ سؤال:

برای پاسخ‌گویی به این سؤال باید اوّلاً سؤال را موشکافی نمود. سؤال کننده علّت عدم باور سجده‌ی امام عصر علیه السلام را نبودن این عمل به عنوان سنّت در بین آباء گرامی ایشان بیان کرده است.

اما اگر این فرد حتّی با نداشتن اعتقاد به امامت، به قدرت خداوندی اعتقاد داشته باشد می‌تواند این نکته را برای خود استنتاج نماید که اگر خداوند بخواهد امری غریب و غیرمعمول اتّفاق بیفتد اتّفاق افتادن آن حتمی است چون او قادر متعال است و بر هر امری توانا.

مگر نه این‌که خداوند آتش سوزان را برای جناب ابراهیم گلستان نمود و یا مگر خداوند در میان رود نیل راهی برای موسی و پیروانش ایجاد ننمود. و از تمامی این مثال‌ها بارزتر ماجرای سخن گفتن جناب عیسی بن مریم است که در آن مقطع سنی به اذن خداوند شروع به سخن گفتن نمود، این هماهنگی قطره‌ای از دریای بی‌کران قدرت لایتناهی خداوندی است که فرد سؤال کننده از آن غافل است.

با داشتن این موارد می‌توان به این نکته اشاره کرد که افتادن این اتّفاق در ولادت موفور السرور حضرت مهدی علیه السلام با اعتقاد به قدرت خداوند امری سهل است.

امّا نکته‌ی دیگر که برای سؤل کننده بسیار مهم است نبودن این عمل در زمان ولادت دیگر اهل بیت علیهم السلام است.

لازم به ذکر است که دیگر ائمه‌ی هدی علیهم السلام نیز در هنگام ولادت سجده نموده و شهادتین را به زبان جاری ساخته‌اند. برای نمونه می‌شود به ماجرای ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام و سجده‌ی ایشان اشاره کرد که جناب شاذان بن جبرئیل در الفضائل خود از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله حدیثی را روایت می‌نماید که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به سجود امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره می‌نماید و ابن شهر آشوب نیز در مناقب جلد 3 به سجده‌ی حضرت امیر علیه السلام اشاره نموده و باز هم می‌توان به سجده و شهادتین امام جواد علیه السلام اشاره کرد که شیخ عبّاس قمی در منتهی الآمال از جلاء العیون مجلسی و مناقب شهرآشوب روایت نموده است.

حال در نتیجه‌ی کلام باید این نکته را بیان نماییم که سجده‌ی جناب خاتم الاوصیاء علیه الصلوة و السلام طبق صریح تمامی کتب شیعه صحیح است و این عمل در ولادت دیگر ائمه علیهم صلوات الله نیز به وقوع پیوسته است.

منبع: www.mahdishenakht.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.