پرسش :
روش مقابله و مبارزه امام زمان با مخالفین دین و معاندین، چگونه خواهد بود؟
پاسخ :
امام زمان علیه السلام، مهدی موعود و امید مستضعفان و مظلومین و ستمدیدگان است. ستم دیدگانی که در طول تاریخ، از زمان حضرت آدم علیه السلام تا کنون و تا عصر ظهور، همواره با دسیسه ها و توطئه های ناجوانمردانه، حقوقشان پایمال و خونشان به ناحق بر زمین ریخته شده و می شود و تلاش آنان برای گرفتن حقوقشان به نتیجه ننشسته است و همه منتظر مصلح حقیقی و انتقام گیرنده واقعی هستند.
ظهور امام زمان علیه السلام برای بر افکندن ظلم و بیداد و پر کردن جهان از عدل و داد است و ایشان هم، مانند پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و همه انبیاء الهی، در آغاز قیام از راه دعوت مردم به برقراری قسط و عدل و تربیت انسان های نا آگاه شروع می کنند، ولی یکی از اقدامات مؤثر ایشان، جنگی تمام عیار، با تمام انسان های طغیان گر است؛ زیرا مطالعه تاریخ بشری به خوبی این واقعیت را روشن می کند که برخی از موانع راه رشد و تکامل انسان، جز با اعمال قدرت از سر راه برداشته نمی شود و تعالیم اخلاقی و اصول تربیتی هر چند تأثیرهای ژرف و گسترده داشته است، لیکن این تأثیرها در عموم از افراد حق پذیر انسانی بوده است و در طبقه سلطه طلب و دنیا دار و استعمارگر که منابع قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی بشری را در اختیار داشته و دارند، یا هیچ تأثیری نداشته یا تأثیری تحول آفرین و دگرگون ساز نداشته است و برای تربیت و یا برداشتن آنان باید از راه دیگری وارد شد.
از این رو مسأله جنگ و کاربرد نیروی نظامی به عنوان یک ضرورت برای دستیابی به هدف های انسانی مطرح می گردد. در قرآن کریم به این ضرورت اشاره شده می فرماید: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ؛ و با آنها پیکار کنید! تا فتنه (و بت پرستی، و سلب آزادی از مردم،) باقی نماند؛ و دین، مخصوص خدا گردد.»[1]
تاریخ پیامبران نیز سرشار از این شیوه مبارزه و جهاد است و هر جا پیامبری به ادای رسالت برخاست و دعوتی آغاز کرد، درگیری و نزاع نیز به میان آمد و تضادها پدیدار شد. از این رو پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله که «رحمة للعالمین» است و اشاعه مکارم اخلاق شعار اوست، درگیر تدارک هشتاد و سه جنگ شده است و حتی برای مبارزه با مخالفان داخلی، نیرو بکار برد.[2]
حضرت مهدی علیه السلام نیز به عنوان یک ضرورت، از قدرت نظامی بر علیه مستکبران و ظالمان استفاده خواهد کرد و زمین را از لوث وجود آنان پاک خواهد کرد. امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:
«در وجود حضرت مهدی علیه السلام شباهت هایی به پنج تن از پیامبران به چشم می خورد، شباهت او به جد بزرگوارش حضرت محمد صلّی الله علیه و آله ، قیام او با شمشیر (قدرت نظامی) و کشتن دشمنان خدا و دشمنان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و ستمگران و طاغوت ها است و آن حضرت با شمشیر و ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان پیروز می شود.»[3]
آری در عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام، مهلت مدارا با ظالمین و طواغیت و سد کنندگان راه خدا به سر آمده است و آن حضرت همه موانع را از سر راه خود بر می دارد. انشاء الله
امام عصر علیه السلام مانند رسول خدا صلّی الله علیه و آله عمل خواهند کرد و بعید نیست که اقلیت هایی از ادیان آسمانی با رعایت مقررات اسلامی و با رعایت اصول «اهل ذمه» به دین خود باقی بمانند.[4]چون پیشرفت اسلام نه با زور، بلکه با کشش و جاذبه معنوی و اتمام حجت اخلاقی و عقلی و روانشناختی و شکوفا شدن فطرت ها و تبیین دقیق و بی پیرایه ارزش ها و معارف دینی خواهد بود و شمشیر تنها برای کسانی است که نه تنها هیچ منطق و حجتی آنان را قانع نمی کند، بلکه در راه گسترش حق، سنگ اندازی کرده و مانع رسیدن پیام حق به انسان های دیگر می شوند.
پی نوشتها:
[1]- سوره بقره، آیه 193.
[2] - عصر زندگی، محمد حکیمی، ص60.
[3] - شیخ صدوق- کمال الدین، ج1، ص327، به نقل از عصر زندگی، محمد حکیمی، ص60.
[4] - حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، ص325.
منبع: www.hawzah.net
امام زمان علیه السلام، مهدی موعود و امید مستضعفان و مظلومین و ستمدیدگان است. ستم دیدگانی که در طول تاریخ، از زمان حضرت آدم علیه السلام تا کنون و تا عصر ظهور، همواره با دسیسه ها و توطئه های ناجوانمردانه، حقوقشان پایمال و خونشان به ناحق بر زمین ریخته شده و می شود و تلاش آنان برای گرفتن حقوقشان به نتیجه ننشسته است و همه منتظر مصلح حقیقی و انتقام گیرنده واقعی هستند.
ظهور امام زمان علیه السلام برای بر افکندن ظلم و بیداد و پر کردن جهان از عدل و داد است و ایشان هم، مانند پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و همه انبیاء الهی، در آغاز قیام از راه دعوت مردم به برقراری قسط و عدل و تربیت انسان های نا آگاه شروع می کنند، ولی یکی از اقدامات مؤثر ایشان، جنگی تمام عیار، با تمام انسان های طغیان گر است؛ زیرا مطالعه تاریخ بشری به خوبی این واقعیت را روشن می کند که برخی از موانع راه رشد و تکامل انسان، جز با اعمال قدرت از سر راه برداشته نمی شود و تعالیم اخلاقی و اصول تربیتی هر چند تأثیرهای ژرف و گسترده داشته است، لیکن این تأثیرها در عموم از افراد حق پذیر انسانی بوده است و در طبقه سلطه طلب و دنیا دار و استعمارگر که منابع قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی بشری را در اختیار داشته و دارند، یا هیچ تأثیری نداشته یا تأثیری تحول آفرین و دگرگون ساز نداشته است و برای تربیت و یا برداشتن آنان باید از راه دیگری وارد شد.
از این رو مسأله جنگ و کاربرد نیروی نظامی به عنوان یک ضرورت برای دستیابی به هدف های انسانی مطرح می گردد. در قرآن کریم به این ضرورت اشاره شده می فرماید: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ؛ و با آنها پیکار کنید! تا فتنه (و بت پرستی، و سلب آزادی از مردم،) باقی نماند؛ و دین، مخصوص خدا گردد.»[1]
تاریخ پیامبران نیز سرشار از این شیوه مبارزه و جهاد است و هر جا پیامبری به ادای رسالت برخاست و دعوتی آغاز کرد، درگیری و نزاع نیز به میان آمد و تضادها پدیدار شد. از این رو پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله که «رحمة للعالمین» است و اشاعه مکارم اخلاق شعار اوست، درگیر تدارک هشتاد و سه جنگ شده است و حتی برای مبارزه با مخالفان داخلی، نیرو بکار برد.[2]
حضرت مهدی علیه السلام نیز به عنوان یک ضرورت، از قدرت نظامی بر علیه مستکبران و ظالمان استفاده خواهد کرد و زمین را از لوث وجود آنان پاک خواهد کرد. امام محمد باقر علیه السلام می فرمایند:
«در وجود حضرت مهدی علیه السلام شباهت هایی به پنج تن از پیامبران به چشم می خورد، شباهت او به جد بزرگوارش حضرت محمد صلّی الله علیه و آله ، قیام او با شمشیر (قدرت نظامی) و کشتن دشمنان خدا و دشمنان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و ستمگران و طاغوت ها است و آن حضرت با شمشیر و ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان پیروز می شود.»[3]
آری در عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام، مهلت مدارا با ظالمین و طواغیت و سد کنندگان راه خدا به سر آمده است و آن حضرت همه موانع را از سر راه خود بر می دارد. انشاء الله
امام عصر علیه السلام مانند رسول خدا صلّی الله علیه و آله عمل خواهند کرد و بعید نیست که اقلیت هایی از ادیان آسمانی با رعایت مقررات اسلامی و با رعایت اصول «اهل ذمه» به دین خود باقی بمانند.[4]چون پیشرفت اسلام نه با زور، بلکه با کشش و جاذبه معنوی و اتمام حجت اخلاقی و عقلی و روانشناختی و شکوفا شدن فطرت ها و تبیین دقیق و بی پیرایه ارزش ها و معارف دینی خواهد بود و شمشیر تنها برای کسانی است که نه تنها هیچ منطق و حجتی آنان را قانع نمی کند، بلکه در راه گسترش حق، سنگ اندازی کرده و مانع رسیدن پیام حق به انسان های دیگر می شوند.
پی نوشتها:
[1]- سوره بقره، آیه 193.
[2] - عصر زندگی، محمد حکیمی، ص60.
[3] - شیخ صدوق- کمال الدین، ج1، ص327، به نقل از عصر زندگی، محمد حکیمی، ص60.
[4] - حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، ص325.
منبع: www.hawzah.net