چهارشنبه، 27 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فواید تربیتی اعتقاد به مهدویت و انتظار فرج امام زمان علیه السلام چیست؟


پاسخ :
شرح پرسش :
اعتقاد به موعود و منجی چگونه زندگی انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهد؟ معتقد بودن به انتظار فرج چه تأثیرهایی بر شخصیت فرد دارد؟

پاسخ :
مهمترین فواید تربیتی اعتقاد به مهدویت و انتظار فرج امام زمان علیه السلام عبارتند از :

1 . شخص منتِظر ، هم گام و هم راه و هم رزم امام زمان علیه السلام و پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى شود . امام صادق علیه السلام مى فرمایند :
«هو بمنزلة من کان مع القائم فى فسطاطه ـ ثم سکت هنیئة ـ ثم قال هو کمن کان مع رسول الله ؛
شخص منتِظر ، مانند کسى است که با رهبر این انقلاب ، در خیمه او بوده باشد ـ سپس کمى سکوت کردند و فرمودند : مانند کسى است که با پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله در مبارزاتش همراه بوده است .»

2 . انتظار فرج ، بالاترین عبادت است ؛ پیامبراکرم صلى الله علیه وآله فرمودند :
«افضل اعمال امتى ، انتظار الفرج من الله عزوجل ؛
بالاترین اعمال امت من ، کشیدن انتظار فرج از ناحیه خداست » .

3 . انتظار ، موجب خودسازى فردى و اجتماعى مى گردد ؛ چون نمى شود کسى منتظر مصلح کل باشد ، امّا خود ، ناپاک و آلوده باشد . منتِظر همیشه ، خود را با هدف منتظَر هماهنگ مى کند .

4 . منتظران راستین ، در فساد محیط حل نمى شوند . تنها چیزى که مى تواند در یک محیط و جامعه فاسدِ اعتقادى و اخلاقى ، انسان را از آلوده شدن حفظ کند ، «امید» به ظهور اصلاح گر جهانى ، یعنى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف است ؛ هم چنان که قرآن مى فرماید :
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَ عَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الاَْرْضِ... ؛ (نور ، 55)
خداوند به آن ها که ایمان دارند و عمل صالح انجام مى دهند ، وعده داده است که حکومت روى زمین را در اختیارشان بگذارد .»

5- از آثار و نتایج قابل مشاهده در انسان منتظر آمادگی او برای ظهور است و این آمادگی میسر نمی شود مگر از طریق نزدیکی، سنخیت، و همانند سازی شخصیت و ترتیب دادن زندگی خود آن چنان که مورد رضایت آن حضرت باشد. به طور کلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى است، افکارش، صفاتش و اعمالش و هیچ انسانى از این قاعده مستثنى نیست، حتى حضرات معصومین علیهم السلام.
ارتباط و نزدیکى به هر انسانى هم تنها از همین طریق ممکن است یعنى، اگر کسى بخواهد به انسان دیگرى نزدیک شود، چاره ‏اى ندارد جز این که بکوشد ابتدا افکار، باورها و طرز تفکر آن شخص را شناسایى نماید و خویش را از جهت فکرى با آن شخص هماهنگ نماید و سپس بکوشد که قرب صفاتى پیدا نماید یعنى، از جهت صفات و کمالات اخلاقى میان خود و آن شخص محبوب همانندسازى نماید و این بهترین طریقى است که انسان طالب کمال را به یک انسان کامل الگو نزدیک مى ‏نماید.
در مورد نزدیکى به امام عصر علیه السلام هم وضع به همین منوال است. ما به عنوان یک شیعه و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام وظیفه داریم ابتدا کیفیت اعتقاد، باورها، صفات، کمالات، نوع منش و کنش آن حضرات معصومین علیهم السلام را شناسایى نماییم و در مرتبه بعد بکوشیم زندگى، صفات و باورهاى خود را به ایشان نزدیک نماییم تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى آنها باشیم .
مقصود از انتظار فرج، امید ودلبستگى به حضرت مهدى علیه السلام است. بنابراین انتظار فرج مقصود دین به تعبیر شهید مطهرى رحمت الله علیه، انتظارى سازنده و نگه‏دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرک‏ بخش است. به گونه ‏اى که خود نوعى عبادت و حق ‏پرستى است.
porseman.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.