پنجشنبه، 6 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

کتب آسمانی چه بشارت هایی به آمدن حضرت مهدی علیه السلام داده اند؟


پاسخ :
اشارات و بشارات کتاب های فعلی عهدین تورات و انجیل به ظهور حضرت مهدی علیه السلام متعدد و بسیار است. از جمله مواردی که در قرآن مجید خبر از بشارت تورات موسی و زبور داوود به این ظهور و این که صالحان وارث زمین می گردند آمده، این آیه کریمه است:

"وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ اْلأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ"[1]؛ در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‏ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!»

این بشارت در زبور داوود عیناً وجود دارد در زبور آیه37 و 9 و 10 و 11 به صراحت بشارت داده شده که شریران منقطع خواهند شد و صالحان وارث زمین می گردند.
در تورات سفر تکوین فصل 16 باراس لخ لحا فصل 17– آیه 18 و موارد دیگر در کتاب دانیال در کتاب صفیا نبی و در کتاب شعیاء نبی در موارد متعدد و کتاب (میللکیس) و کتاب عاتوس و کتاب حیقوق و کتاب حکابی پیغمبر و کتاب زکریا و اناجیل اربعه و…
ولی از آنجایی که ما در اثبات ظهور حضرت مهدی علیه السلام خود را بی نیاز از استدلال به آنها می دانیم به ذکر نام این کتاب ها و تأیید مطلب در بعضی اذهان اشاره کردیم.
شما می توانید برای آگاهی بیشتر به کتاب های: سیف الدمه، البراهین السایاطیه، انیس الاعلام، منقول الرضائی، لسان الصدق، العقبری الحسان که مفصلاً این بشارات را جمع آوری کرده است مراجعه فرمائید.

بشارت ظهور حضرت مهدی علیه السلام در قرآن کریم
در قرآن مجید نیز در آیات زیادی بشارت ظهور حضرت مهدی علیه السلام و برپایی حکومت جهانی داده شده است که ما به چند آیه اشاره می کنیم:

1. وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اْلأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئًا وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ[2]
خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند وعده می‏دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‏دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‏کند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت. و کسانی که پس از آن کافر شوند، آنها فاسقانند.

2. وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ[3]
ما می‏خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!

3. بَقِیَّة اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ[4]
آنچه خداوند برای شما باقی گذارده، برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید! و من، پاسدار شما (و مأمور بر اجبارتان به ایمان) نیستم!

4. وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقًا[5]
و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!»

5. أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ اْلأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ قَلیلاً ما تَذَکَّرُونَ[6]
یا کسی که دعای مضطرّ را اجابت می‏کند و گرفتاری را برطرف می‏سازد، و شما را خلفای زمین قرارمی‏دهد؛ آیا معبودی با خداست؟! کمتر متذکّر می‏شوید!

6. قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتیکُمْ بِماءٍ مَعینٍ[7]
بگو: «به من خبر دهید اگر آبهای (سرزمین) شما در زمین فرو رود، چه کسی می‏تواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!»


البته برای آگاهی از معانی دقیق این آیات و انطباق آن بر حضرت مهدی علیه السلام می توانید به کتاب های تفسیر مراجعه فرمایید.

پی نوشتها:
1. سوره انبیاء، آیه 105.
2. سوره نور، آیه 55.
3. سوره قصص، آیه 5.
4. سوره هود، آیه 86.
5. سوره اسراء، آیه 81.
6. سوره نمل، آیه 62.
7. سوره ملک، آیه 30.

منبع: www.hawzah.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.