پنجشنبه، 6 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آمدن منجی پس از پیامبر خاتم چه فایده ای دارد؟


پاسخ :
شرح پرسش:
اگر حضرت محمد صلی الله علیه و آله آخرین فرستاده است پس دلیلی ندارد که فرد جدیدی بیاید چون نمی تواند دین جدیدی بیاورد بلکه قرآن و کتاب های الهی و پیامبران کاملا هدف و مقصود را برای ما بیان کرده اند؟

پاسخ:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آخرین فرستاده خداست و ایشان خاتم انبیاست و قرآن کریم هم بر این معنا تصریح دارد:

ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ... (احزاب/40)
محمّد پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست ولى رسول خدا و ختم ‏کننده و آخرین پیامبران است.

و این از ضروریات دین ماست و هیچ کس در این مسأله اختلافی ندارد یعنی با بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ختم نبوت اعلام و تشریع دین جدید به پایان رسید و بعد از ایشان هیچ پیامبری نبوده و نخواهد آمد:

وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ (آل عمران/85)
و هر کس جز اسلام (و تسلیم در برابر فرمان حق،) آیینى براى خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت، از زیانکاران است.

الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا(مائده/3)
امروز، کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند بنا بر این، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.

اما بعد از حضرت، کسانی به عنوان حافظ و نگهبان و مبین احکام دین برگزیده شده اند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آنها را به دستور الهی در این منصب قرار داده است؛ این افراد همان ائمه اطهار علیهم السلام هستند.

شهید مطهری در کتاب امامت و رهبری (ص28) تعبیر جالبی دارند. ایشان می فرمایند: نبوت، راهنمایی است و امامت رهبری؛ ختم نبوت، ختم راهنمایی الهی و ختم ارائه برنامه است نه ختم رهبری الهی.

دوست خوب، گویی خواسته اید بگویید وجود منجی (و در لسان اسلامی «مهدی موعود») دلیل بر کامل نبودن و جامع نبودن دین آسمانی (اسلام) است! اما به یک نکته مهم توجه نکرده اید و آن این که آن منجی برای چه می آید؟ هدف او چیست؟

هدف غایی و اصلی این منجی برپایی عدل و قسط است:

امام علی علیه السلام فرمودند:
...وَ لَکِنِّی فَکَّرْتُ فِی مَوْلُودٍ یَکُونُ مِنْ ظَهْرِی الْحَادِیَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِی هُوَ الْمَهْدِیُّ الَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً... (الکافی، ج 1/ص 338، باب فی الغیبة)
... مهدی که یازدهمین فرزند از نسل من است کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند، هم چنان که قبل از آن پر از ظلم و ستم شده است...

قرآن کریم هم هدف غایی بعثت انبیا را همین مطلب عنوان نموده است:
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط... (حدید/25)
ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانى) و میزان (شناسایى حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند...

پیاده کردن همه احکام و برنامه های نورانی اسلام هم که زمینه ساز برپایی این قسط و عدل است، هدف نهایی ظهور این منجی موعود است یعنی تا زمان او موانع مختلفی همچون حکام یاغی و ستمگر و ... مانع از اجرای کامل احکام و برنامه های اسلامی است فلذا یک منجی (مهدی موعود علیه السلام) خواهد آمد و با تأییدات الهی این موانع را از سر راه بشریت برداشته، زمینه ظهور و بروز تمام برنامه های اسلام را فراهم می سازد.

لذا وجود منجی خود دلیل بر کامل و جامع بودن این دین است چون این منجی با دین جدید نمی آید بلکه برنامه عملی او دستورات اسلام و اجرای عملی آنها در جامعه است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.