پنجشنبه، 6 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا نام امام زمان علیه السلام را با حروف مقطّعه (م.ح.م.د) می نویسند؟


پاسخ :
در بعضی از روایات، نهی شده نام حضرت برده شود. در برخی دیگر، این محدود به زمان غیبت است و در برخی روایات، نهی به دلیل تقیه و ترس، مطرح شده است.
بعضی از عالمان گفته اند تا زمان ظهور امام زمان علیه السلام بردن نام ویژه حضرت که همان نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است، جایز نیست و تنها می توان از القاب ایشان بهره برد که معروف ترین آنها مهدی و قائم و صاحب الامر علیه السلام است.
البته در میان عالمان گذشته و حال، کسانی بر این باورند: نهی از نام بردن، مخصوص به دوره غیبت صغری است که جان حضرت در خطر بوده و اکنون منعی برای نام بردن نیست.
امام هادی علیه السلام می فرمایند: لا یحلّ لکم ذکره باسمه»؛(۱)
برای شما حلال نیست که او را به اسم یاد کنید.
و در روایتی دیگر می فرمایند: لا یحلّ ذکره باسمه حتی یخرج فیملاَ الارض قسطاَ و عدلاَ کما ملئت ظلماَ و جوراَ؛(۲)
به اسم یاد کردن آن حضرت حلال نیست تا زمانی که ظهور کند و زمین را از عدل و داد پر سازد، پس از آن که پر از ستم و بی داد شده باشد.
مرحوم کلینی می گوید: شخصی از محمد بن عثمان پرسید، آیا جانشین امام عسکری علیه السلام را دیده ای؟ او گفت: آری! پس از نام حضرت پرسید؟ گفت: پرسیدن نام حضرت مهدی علیه السلام حرام است...، هر گاه نام حضرت برده شود، نتیجه اش طلب کردن دشمنان از اوست. بپرهیزید از خدا و از این مطلب دم فرو بندید.(۳)

با توجه به این مطلب روشن که نزد عده ای از عالمان بردن نام امام حرام است. به همین دلیل نام ویژه حضرت را با حروف مقطعه(م.ح.م.د) می نویسند تا هنگام خواندن حدیث یا مطلبی که نام ویژه امام مهدی علیه السلام در آن آمده است، انسان ناخودآگاه آن اسم را تلفظ نکند و به کلمه (م.ح.م.د) که رسید، بداند نام ویژه امام زمان علیه السلام است و نباید به زبان بیاورد.

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:
۱- خصائص المهدی، محمد راجی، ص ۲۷.
۲- الشهاب الثاقب در اسماء و القاب امام الغائب، ج ۱، ص ۴۴۵.
۳- نشانه های ظهور امام زمان علیه السلام، سیّد ابن طاووس، ص ۲۱۳.
۴- نورالانوار، محمد مهدی باقری.

پی نوشتها:
۱.اصول کافی، ج ۱، ص ۳۳۲.
۲.وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۴۸۸.
۳.همان، ج ۱۱، ص ۴۸۷.

منبع: پورتال جامع مهدویت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.