پنجشنبه، 6 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

«سیف الله» که از القاب امام زمان (عج) است، به چه معناست؟


پاسخ :
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شمشیر خداست که به وسیله‌ی او کافران، ظالمان و دشمنان خداوند نابود می‌شوند. «آن‌گاه که روز میعاد او فرا برسد، خداوند او را یاری و تایید می‌کند و فرشتگان نیز به امداد او می‌آیند، او شمشیر خداست که کند نمی‌شود و نور خداست که خاموش نمی‌گردد.» (1)
پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله در خطبه غدیر چنین فرمود: «توجّه کنید! خاتم امامان از ما مهدی - صلوات اللَّه علیه – می‌باشد. آگاه باشید! اوست چیره شونده بر همه دین، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح و منهدم کننده دژها، اوست که تمام قبائل اهل شرک را نابود می‏‌سازد، اوست که خون‏‌بهای تمام اولیای حقّ را می‏‌گیرد، اوست که از دریای ژرف می‏‌نوشاند.» (2)
و در قسمت دیگری از این خطبه آمده است: «ای گروه‌های مردم! نور مخصوص خداوند عزّوجلّ در وجود من است، سپس در وجود علی تجلّی خواهد کرد و سپس در نسل او تا قائم مهدی که حقّ خداوند و هر حقّی را که برای ما هست، می‌‏گیرد.» (3)
در تفسیر قمی درباره آیه: «فَمَهِّلِ الکافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْداً»؛ (4) (پس کافران را مهلت بده، آن‏ها را به اندک مهلتی.) چنین آمده است: «برای هنگام قیام قائم، پس او را بر جبّارها و طاغوت‌‏های قریش و بنی‌‏امیّه و سایر مردم برای من انتقام می‏‌گیرد.» (5)

پی‌نوشت‌ها:
1. الاقبال، ص 705؛ به نقل از سعیدی، احمد، اوصاف المهدی، ص 76
2. الاحتجاج، ج ، ص1، ص 80؛ به نقل از موسوی اصفهانی، محمد تقی، مکیال المکارم، نشر مسجد مقدس جمکران، ج 1، ص 93
3. همان.
4. سوره ی طارق، آیه ی 17
5. تفسیر القمی، ص 721؛ به نقل از موسوی اصفهانی، همان، ص 94


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.