پنجشنبه، 6 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

«سلالة النبوة» که از القاب امام زمان (عج) است، به چه معناست؟


پاسخ :
سلالة النبوة به معنای فرزند و نواده‌ی پاک پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله است. این عبارت، لقبی است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه را با آن صدا می‌زنیم:
«سَلامُ اللَّهِ الْکَامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعَامُّ وَ صَلَوَاتُهُ الدَّائِمَةُ وَ بَرَکَاتُهُ الْقَائِمَةُ التَّامَّةُ عَلَى حُجَّةِ اللَّهِ وَ وَلِیِّهِ فِی أَرْضِهِ وَ بِلادِهِ وَ خَلِیفَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ سُلالَةِ النُّبُوَّةِ...» (1)
(سلام کامل، تمام، همه‏جانبه و فراگیر خدا و درود همیشگى و برکات پاینده‏ و برازنده‌ی حق بر حجت خدا و جانشین او در زمین و تمامى سرزمین‌ها، و خلیفه او بر همه خلق و بندگان، آن‏ که از نسل نبوّت است و باقیمانده عترت...)
این اسم، نشانگر نسل پاک و نورانی حضرت مهدی (عج) است. از سویی نشان می‌دهد که ایشان میراث‌دار چه خاندانی است و از سوی دیگر، نشان‌گر شایستگی ایشان در مقام امامت است.
در بیان تشابهات ویژه‌ی امام زمان (عج) و رسول خاتم صلوات الله علیه و آله احادیث متعددی بیان شده است. به غیر از تشابهی که آقای ما در نام و کنیه و لقب به جد خویش دارند، در اخلاق و سیرت نیز همانند ایشان عمل می‌کنند.
سید بن طاووس که بارها با امام زمان عجل الله تعالی فرجه ملاقات داشته است او را چنین توصیف می‌کند: «بدان که مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام، زیباترین و خوش صورت ترین مردم است؛ زیرا که شبیه ترین مردم به پیغمبر اکرم (ص) است.» (2)
باز هم به اینجا ختم نمی‌شود. پیامبر اکرم فرموده‌اند که مهدی (عج) شبیه ترین مردم به لحاظ آفرینش و اخلاق به ایشان هستند. (3)
ایشان، فرزند پاک همان مردی هستند که او را در جهان با نام «رحمة للعالمین» می‌شناسند؛ از همین رو در سلام کردن به ایشان چنین می‌گوییم:
السلام علیک یا صاحب الزمان، السلام علیک یا خلیفة الرحمن...

پی‌نوشت‌ها:
1. دعای استغاثه به امام زمان (عج)، بحارالانوار، ج 91، ص 31؛ به نقل از سعیدی، احمد، اوصاف المهدی، ص 73
2. موسوی اصفهانی، سید محمد تقی، مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، ج1، ص 132
3. صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمه، ترجمه ی منصور پهلوان، ج1، باب 25، ص 535- 534، ح 1


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.