يکشنبه، 23 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

براي هدايت ذوق و شوق کودک در جهت کسب استقلال، چه راهکارهايي را توصيه شده؟


پاسخ :
هرچه کودک ما بزرگتر مي‌شود، متوجه مي‌شود که يک فرد جدا از ساير افراد است. رشد هويت، کودک را به انجام دادن کارهايي که قبلا انجام نمي‌داد، سوق مي‌دهد. در اينجا براي هدايت ذوق و شوق او در جهت کسب استقلال، راهکارهايي توصيه شده است.
- منزل‌تان را مکان امني براي جستجوهاي کوچک او قرار دهيد. براي رشد واقعي استقلال کودک، او بايد به طور دائم محيط اطرافش را جستجو کند. به همين خاطر محيط امن منزل حائز اهميت است. به جاي دور کردن اشياء از دست بچه، يا گفتن «نه» در هر لحظه آرامش ذهني را به او بدهيد.به او ياد دهيد که غيبت شما را تحمل کند. حتي اگر اين غيبت کوتاه و در حدود 5 دقيقه باشد.
- به کودکتان اجازه تجربه رهبري شدن و تصميم‌گيري را بدهيد؛ حتي اگر تصميمات او عجيب و غريب به نظر برسد. يا اينکه به او اجازه دهيد که گاهي اوقات خودش، لباس‌هايش را بپوشد در اين‌صورت، با دادن اين‌گونه درگيري‌ها به خود کودک، به او فرصت يادگيري و رشد مي‌دهيد.
- آزادي عمل را به او نشان دهيد: خوب انجام دادن يک کار، حس استقلال و کامل شدن را به کودک مي‌دهد. وظايفش را به آرامي و به طور واضح به او ياد دهيد و سپس فقط بر کارهاي او نظارت داشته باشيد.
- در بعضي کارها اجازه کمک کردن به او بدهيد: آشپزي، تميز کردن منزل، جمع‌ وجور کردن وسايل، در اين کارها شما نقش دستيار را داشته باشيد.
- خداحافظي کردن با شما، براي کودکتان سخت است اما شما اين امر را براي او مهم جلوه ندهيد. در اين‌صورت او مي‌فهمد که شما به زودي بر خواهيد گشت. کلمه خداحافظ را به صورت اشاره و با حرکت ادا کنيد. بيان کردن خداحافظ براي کودک سخت‌تر است.
- به او ياد دهيد که غيبت شما را تحمل کند. حتي اگر اين غيبت کوتاه و در حدود 5 دقيقه باشد. براي مثال 5 دقيقه به اتاق ديگري برويد و او را تنها بگذاريد.
- هيچ‌وقت بدون ديدن او، خانه را ترک نکنيد. بهتر است به او بگوييد که در حال ترک کردن منزل هستيد.دزدانه خانه را ترک کردن براي او، چندان خوب نيست
- در آخر به او نشان دهيد که او را دوست داريد. حمايت شما اطمينان بيشتري براي مستقل شدن به او مي دهد. اين کار را براي دراز مدت انجام دهيد.
منبع:سايت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.