پرسش :
ثبات شخصيت انسان به چه چيزي بستگي دارد؟
پاسخ :
پيش از هر چيز از اين كه به فكر ارتقاي كمالات و دستيابي به ثبات شخصيت خود هستيد، اظهار خوشوقتي مي كنيم ; چرا كه اولين مرحله هر كمال، ((بيداري)) است ; بيداري و آگاهي نسبت به نواقص و سعي براي جبران آنها.
بنابراين، اين كشمكش هاي فكري و روحي را، بايد روندي سازنده و مثبت تلقي كرد. حضرت عيسي(ع) فرموده است: ((مريض كسي نيست كه دردي دارد ; بلكه مريض واقعي كسي است كه بيمار است، ولي خود را سالم مي پندارد)).
اما ثبات شخصيت ; ثبات شخصيت (نوع مثبت آن) گوهري گرانسنگ است كه آسان به كف نمي آيد و به سرعت حاصل نمي شود. ((ثبات شخصيت))، در مرحله اول رهيق معرفت است. تا آدمي معرفت خويش را نسبت به هستي و آفريننده ئ آن و جايگاه خود در هستي و نيز وظايفي كه براي او ترسيم مي گردد بالا نبرد و به سطح مناسبي از كمال نرساند، همواره دستخوش بيثباتي خواهد بود و هر روز تحت تاثير موجها به اين سو و آن سو خواهد رفت.
اگر كشتي لنگري نداشته باشد، امواج دريا، آن را به هر طرف خواهند كشيد و چه بسا در اين كشاكش، آسيب سختي هم ببيند و يا منهدم گردد.
لنگر آدمي در اقيانوس بيكران هستي، همان ((معرفت)) است ; معرفتي منطقي و عقلاني درباره حيات و آن گاه به مقتضاي معرفت، عمل كردن.
قرآن مجيد به زيبايي هر چه تمامتر اين حقيقت را بدينگونه بيان فرموده است: ((آدمي ناپايدار و بيثبات آفريده شده است ; زماني كه ناگواري به او رو كند، ناله سرمي دهد و زماني كه خير به او رسد، بخل ميورزد، مگر نمازگزاران ; آناني كه بر نماز خود مداومت مي كنند و كساني كه در اموالشان حقي معلوم براي سائل و محروم است (حق فقرا و نيازمندان را پرداخت مي كنند) و كساني كه روز جزا را تصديق مي كنند و از عذاب پروردگارشان ترسان هستند... و كساني كه خود را از نامحرمان باز مي دارند... و كساني كه به امانت و عهد خويش وفا مي كنند و كساني كه [در جاي لازم خود] شهادتهاي خود را ادا مي كنند و بدان استوارند و كساني كه بر نماز خود محافظت دارند...))، (سوره معارج، آيه 19 به بعد).
عصبانيت و كمظرفيتي نيز ناشي از بيثباتي است. انسان فهميده و داراي معرفت، هرگز عنان اختيار خويش را، به دست نفس سركش نمي سپارد ; زيرا نفس بد انديش را دشمن مي دارد و مي داند كه اگر مهار نشود، آدمي را به ورطهئ سقوط خواهد كشاند. بنابراين او به كنترل نفس خويش مي پردازد و هنگام هيجان نه سخني مي گويد و نه تصميمي عجولانه مي گيرد.
منبع:سايت انوار طاها
پيش از هر چيز از اين كه به فكر ارتقاي كمالات و دستيابي به ثبات شخصيت خود هستيد، اظهار خوشوقتي مي كنيم ; چرا كه اولين مرحله هر كمال، ((بيداري)) است ; بيداري و آگاهي نسبت به نواقص و سعي براي جبران آنها.
بنابراين، اين كشمكش هاي فكري و روحي را، بايد روندي سازنده و مثبت تلقي كرد. حضرت عيسي(ع) فرموده است: ((مريض كسي نيست كه دردي دارد ; بلكه مريض واقعي كسي است كه بيمار است، ولي خود را سالم مي پندارد)).
اما ثبات شخصيت ; ثبات شخصيت (نوع مثبت آن) گوهري گرانسنگ است كه آسان به كف نمي آيد و به سرعت حاصل نمي شود. ((ثبات شخصيت))، در مرحله اول رهيق معرفت است. تا آدمي معرفت خويش را نسبت به هستي و آفريننده ئ آن و جايگاه خود در هستي و نيز وظايفي كه براي او ترسيم مي گردد بالا نبرد و به سطح مناسبي از كمال نرساند، همواره دستخوش بيثباتي خواهد بود و هر روز تحت تاثير موجها به اين سو و آن سو خواهد رفت.
اگر كشتي لنگري نداشته باشد، امواج دريا، آن را به هر طرف خواهند كشيد و چه بسا در اين كشاكش، آسيب سختي هم ببيند و يا منهدم گردد.
لنگر آدمي در اقيانوس بيكران هستي، همان ((معرفت)) است ; معرفتي منطقي و عقلاني درباره حيات و آن گاه به مقتضاي معرفت، عمل كردن.
قرآن مجيد به زيبايي هر چه تمامتر اين حقيقت را بدينگونه بيان فرموده است: ((آدمي ناپايدار و بيثبات آفريده شده است ; زماني كه ناگواري به او رو كند، ناله سرمي دهد و زماني كه خير به او رسد، بخل ميورزد، مگر نمازگزاران ; آناني كه بر نماز خود مداومت مي كنند و كساني كه در اموالشان حقي معلوم براي سائل و محروم است (حق فقرا و نيازمندان را پرداخت مي كنند) و كساني كه روز جزا را تصديق مي كنند و از عذاب پروردگارشان ترسان هستند... و كساني كه خود را از نامحرمان باز مي دارند... و كساني كه به امانت و عهد خويش وفا مي كنند و كساني كه [در جاي لازم خود] شهادتهاي خود را ادا مي كنند و بدان استوارند و كساني كه بر نماز خود محافظت دارند...))، (سوره معارج، آيه 19 به بعد).
عصبانيت و كمظرفيتي نيز ناشي از بيثباتي است. انسان فهميده و داراي معرفت، هرگز عنان اختيار خويش را، به دست نفس سركش نمي سپارد ; زيرا نفس بد انديش را دشمن مي دارد و مي داند كه اگر مهار نشود، آدمي را به ورطهئ سقوط خواهد كشاند. بنابراين او به كنترل نفس خويش مي پردازد و هنگام هيجان نه سخني مي گويد و نه تصميمي عجولانه مي گيرد.
منبع:سايت انوار طاها