يکشنبه، 23 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

ثبات شخصيت انسان به چه چيزي بستگي دارد؟


پاسخ :
پيش از هر چيز از اين كه به فكر ارتقاي كمالات و دستيابي به ثبات شخصيت خود هستيد، اظهار خوشوقتي مي‏ كنيم ; چرا كه اولين مرحله هر كمال، ((بيداري)) است ; بيداري و آگاهي نسبت به نواقص و سعي براي جبران آنها.
بنابراين، اين كشمكش‏ هاي فكري و روحي را، بايد روندي سازنده و مثبت تلقي كرد. حضرت عيسي(ع) فرموده است: ((مريض كسي نيست كه دردي دارد ; بلكه مريض واقعي كسي است كه بيمار است، ولي خود را سالم مي‏ پندارد)).
اما ثبات شخصيت ; ثبات شخصيت (نوع مثبت آن) گوهري گران‏سنگ است كه آسان به كف نمي‏ آيد و به سرعت حاصل نمي‏ شود. ((ثبات شخصيت))، در مرحله اول رهيق معرفت است. تا آدمي معرفت خويش را نسبت به هستي و آفريننده ‏ئ آن و جايگاه خود در هستي و نيز وظايفي كه براي او ترسيم مي‏ گردد بالا نبرد و به سطح مناسبي از كمال نرساند، همواره دستخوش بي‏ثباتي خواهد بود و هر روز تحت تاثير موج‏ها به اين سو و آن سو خواهد رفت.
اگر كشتي لنگري نداشته باشد، امواج دريا، آن را به هر طرف خواهند كشيد و چه بسا در اين كشاكش، آسيب سختي هم ببيند و يا منهدم گردد.
لنگر آدمي در اقيانوس بي‏كران هستي، همان ((معرفت)) است ; معرفتي منطقي و عقلاني درباره حيات و آن گاه به مقتضاي معرفت، عمل كردن.
قرآن مجيد به زيبايي هر چه تمام‏تر اين حقيقت را بدين‏گونه بيان فرموده است: ((آدمي ناپايدار و بي‏ثبات آفريده شده است ; زماني كه ناگواري به او رو كند، ناله سرمي‏ دهد و زماني كه خير به او رسد، بخل مي‏ورزد، مگر نمازگزاران ; آناني كه بر نماز خود مداومت مي‏ كنند و كساني كه در اموالشان حقي معلوم براي سائل و محروم است (حق فقرا و نيازمندان را پرداخت مي‏ كنند) و كساني كه روز جزا را تصديق مي ‏كنند و از عذاب پروردگارشان ترسان هستند... و كساني كه خود را از نامحرمان باز مي‏ دارند... و كساني كه به امانت و عهد خويش وفا مي ‏كنند و كساني كه [در جاي لازم خود] شهادت‏هاي خود را ادا مي‏ كنند و بدان استوارند و كساني كه بر نماز خود محافظت دارند...))، (سوره معارج، آيه 19 به بعد).
عصبانيت و كم‏ظرفيتي نيز ناشي از بي‏ثباتي است. انسان فهميده و داراي معرفت، هرگز عنان اختيار خويش را، به دست نفس سركش نمي ‏سپارد ; زيرا نفس بد انديش را دشمن مي‏ دارد و مي ‏داند كه اگر مهار نشود، آدمي را به ورطه‏ئ سقوط خواهد كشاند. بنابراين او به كنترل نفس خويش مي ‏پردازد و هنگام هيجان نه سخني مي‏ گويد و نه تصميمي عجولانه مي گيرد.
منبع:سايت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.