يکشنبه، 23 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

رمز موفقيّت چيست؟


پاسخ :
دو چيز كليد موفّقيّت انسان در زندگى است:
1. قاطعيّت در تصميم گيرى;
2. برنامه ريزى.
اين دو امر، در تمام لحظات زندگى هر كسى، به ويژه براى كسى كه مشغول تحصيل است و تحصيل نقش مهمى در ترقّى و پيشرفت او دارد سازنده و مفيد است.
قاطعيّت مى تواند جلو تضعيف اراده انسان را بگيرد. وقتى انسان نمى تواند درست تصميم بگيرد، اتّفاقات مختلفى كه در زندگى پيش مى آيد انسان را سرگرم مى سازد; ولى اگر انسان مصمم باشد مى تواند به موقع براى هر كارى تصميم بگيرد و آن را انجام دهد.و از جمله عواملى كه زمينه را براى ضعف اراده فراهم مى كند، نداشتن برنامه درست است. وقتى ساعات كارهاى انسان منظم باشد، هميشه انسان مى داند چه كارى بايد بكند و تصميم گيرى هم براى او راحت تر و آسان تر خواهد بود; مثلا كس كه دوستانى دارد براى ملاقات با آنان بايد ساعتى مشخص كند، نه اينكه هر ساعتى كه هوس كرد با آنان رفت و آمد كند. پراكندگىِ كار، معاشرت ها و ديگر امور زندگى انسان را نابسامان مى كند و او را در رسيدن به اهدافى كه دارد ناتوان مى سازد.در هر حال بايد از خداوند هم مدد خواست و براى عبادت و دعا و نيايش و توسّل هم زمان مناسبى تعيين كند، چرا كه از جمله محاسن اين امور يكى هم كمك به انسان درپيشرفت و تكامل است.
شايد بتوانيم موارد فوق را در چند كلمه خلاصه كنيم: فهم(شناخت)، عزم، نظم، برنامه ريزى و پى گيرى.امام على((عليه السلام)) فرموده اند: هر كسى چيزى را طالب بود به همه يا قسمتى از آن دست يافت.
منبع:سايت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.