پرسش :
جهاد و تکليف زن از ديدگاه اهل بيت(عليهم السلام) چيست؟
پاسخ :
خداوند با توجه به آيات قران كريم،در صدد گزينش مرد به عنوان جنسيت برتر نبوده و برتري نزد خداوند به اموري ديگر است نه جنسيت.در يك ديدگاه كلي ، مديريت در زندگي خانوادگي ايجاب مي كند كه زن و مرد تكاليفي داشته باشند و حقوقي ،تا از وراي انجام تكاليف و اداي حقوق ، زندگي ، گذران متعادلي داشته باشد وتقسيم وظايف نيز از اين باب است.حال اين تكاليف و حقوق را به دو شكل مي شود اجرايي نمود ، يكي قانون مدارانه و ديگري اخلاق مدارانه ، لذا هر زن و مردي مي توانند به هر يك از دو شكل موجود ، اداي وظيفه نمايند.اشكال اساسي از آنجا آغاز مي شود كه در برخورد با دستوراتي كه براي يك طرف - مثلا زن - وارد شده ، طرف ديگر ا كان لم يكن تلقي مي كنيم و تصور مي كنيم كه براي فرد مقابل تكليفي دراين زمينه لحاظ نشده و اين نا برابري در تكاليف به همراه عدم نگرش كلي به بحثهاي مديريتي خانواده ، جز يك برداشت و آن هم گزينش جنسيتي در قران كريم يا روايات را نتيجه نخواهد داد.البته در بحثهاي روايي بايد به متن وسند و دلالت روايات توجه نمود و بحث جعل احاديث را نبايد از نظر دور داشت و بايد در اين زمينه نيز براي يافتن حقيقت تلاش نمود.صرفا در روايات محدوده جهاد زن و وظايف او نيست كه تبيين شده است بلكه در روايات درباره همسرداري نيكو - در خصوص هر يك از دو همسر - روايات يكسان داريم كه عدم توجه به اين تاكيدات يكسان و دستورات دو طرفه ، و تصور يك طرفه بودن اين فرامين،نتيجه اي جز انتساب ديدگاه گزينش جنسيتي به اسلام و قران در پي ندارد.نمونه هايي از اين دست توصيه ها فراوانند:رسول خدا (ص) فرمود:هر چه ايمان انسان كامل تر باشد به همسرش بيشتر اظهار محبت مي نمايد.(1).حضرت زهرا سلام الله عليها فرمودند:بهترين شما کسي است که در برخوردبا مردم نرم تر و مهربان تر باشد وارزشمندترين مردم کساني هستند که باهمسرانشان مهربان و بخشنده اند. (2).امام صادق (ع) فرمودند:اَلکادُّ عَلََي عِيالِهِ کَالْمُجاهِدِ في سَبيلِ اللهِ .کسي که خود را براي روزي خانوادهاش به زحمت مياندازد و کار ميکند مانند رزمنده است که در راه خدا ميجنگد.امام محمد باقر (ع) فرمودند: جهاد زن مواظبت مراقبت و نگهداري شوهر است.(3).لذا روايات در اين خصوص دو طرفه است و نبايد تصورنمود كه معصومين (ع) مسئوليتهاي زندگي مشترك را يك سويه بيان نموده اند .
پی نوشتها:
1- بحار جلد 103 ص 228
2- دلائل الامامه و کنزالعمال ، ج 7، ص 225
3- به نقل از رساله امام سجاد عليه السلام ، شرح نراقي
منبع:سايت انوار طاها
خداوند با توجه به آيات قران كريم،در صدد گزينش مرد به عنوان جنسيت برتر نبوده و برتري نزد خداوند به اموري ديگر است نه جنسيت.در يك ديدگاه كلي ، مديريت در زندگي خانوادگي ايجاب مي كند كه زن و مرد تكاليفي داشته باشند و حقوقي ،تا از وراي انجام تكاليف و اداي حقوق ، زندگي ، گذران متعادلي داشته باشد وتقسيم وظايف نيز از اين باب است.حال اين تكاليف و حقوق را به دو شكل مي شود اجرايي نمود ، يكي قانون مدارانه و ديگري اخلاق مدارانه ، لذا هر زن و مردي مي توانند به هر يك از دو شكل موجود ، اداي وظيفه نمايند.اشكال اساسي از آنجا آغاز مي شود كه در برخورد با دستوراتي كه براي يك طرف - مثلا زن - وارد شده ، طرف ديگر ا كان لم يكن تلقي مي كنيم و تصور مي كنيم كه براي فرد مقابل تكليفي دراين زمينه لحاظ نشده و اين نا برابري در تكاليف به همراه عدم نگرش كلي به بحثهاي مديريتي خانواده ، جز يك برداشت و آن هم گزينش جنسيتي در قران كريم يا روايات را نتيجه نخواهد داد.البته در بحثهاي روايي بايد به متن وسند و دلالت روايات توجه نمود و بحث جعل احاديث را نبايد از نظر دور داشت و بايد در اين زمينه نيز براي يافتن حقيقت تلاش نمود.صرفا در روايات محدوده جهاد زن و وظايف او نيست كه تبيين شده است بلكه در روايات درباره همسرداري نيكو - در خصوص هر يك از دو همسر - روايات يكسان داريم كه عدم توجه به اين تاكيدات يكسان و دستورات دو طرفه ، و تصور يك طرفه بودن اين فرامين،نتيجه اي جز انتساب ديدگاه گزينش جنسيتي به اسلام و قران در پي ندارد.نمونه هايي از اين دست توصيه ها فراوانند:رسول خدا (ص) فرمود:هر چه ايمان انسان كامل تر باشد به همسرش بيشتر اظهار محبت مي نمايد.(1).حضرت زهرا سلام الله عليها فرمودند:بهترين شما کسي است که در برخوردبا مردم نرم تر و مهربان تر باشد وارزشمندترين مردم کساني هستند که باهمسرانشان مهربان و بخشنده اند. (2).امام صادق (ع) فرمودند:اَلکادُّ عَلََي عِيالِهِ کَالْمُجاهِدِ في سَبيلِ اللهِ .کسي که خود را براي روزي خانوادهاش به زحمت مياندازد و کار ميکند مانند رزمنده است که در راه خدا ميجنگد.امام محمد باقر (ع) فرمودند: جهاد زن مواظبت مراقبت و نگهداري شوهر است.(3).لذا روايات در اين خصوص دو طرفه است و نبايد تصورنمود كه معصومين (ع) مسئوليتهاي زندگي مشترك را يك سويه بيان نموده اند .
پی نوشتها:
1- بحار جلد 103 ص 228
2- دلائل الامامه و کنزالعمال ، ج 7، ص 225
3- به نقل از رساله امام سجاد عليه السلام ، شرح نراقي
منبع:سايت انوار طاها