دوشنبه، 4 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دستاوردهای نظامی و سياسی فتح خرمشهر چه بود؟


پاسخ :
پاسخ از سرتیپ فتح الله جعفری (بنيان‌گذار يگان زرهی سپاه):
۳۵ روز طول کشید تا رژیم بعث عراق خرمشهر را اشغال و این خطه به تصرف درآيد. نیروهای انقلاب بعد از این که این شهر ۱۹ ماه در تصرف بود در اردیبهشت ۶۱ عملیاتی را آغاز و ۲۴ روز مردانه جنگیدند و هم در برابر ضربه‌ها و حمله‌های رژیم تا دندان مسلح بعث عراق مقاومت کردند. این جانفشانی‌ها ‌ادامه داشت تا این که در سوم خرداد سال ۶۱ خرمشهر آزاد شد. البته ناگفته نماند قبل از آزاد سازی خرمشهر چهار مرحله عملیات توسط نیروهای انقلاب صورت گرفت. در طول این عملیات‌ها مرحله به مرحله خاک خرمشهر را تحویل گرفتیم؛ در مرحله اول ۸۰۰ کیلومتر، مرحله دوم ۳۰۰ کیلومتر و برخی مناطق را هم عراق به دلیل پیشروی‌ها و پیروزی‌هایی که رزمندگان داشتند، تخلیه کرد و رفت. آزاد سازی خرمشهر در آن برهه از زمان برای رزمندگان و نیروهای انقلاب دستاوردهای زیادی داشت.

دستاورد اول این بود که آزادی خرمشهر بر ارتش عراق تأثیر بسزایی گذاشت چرا که آن‌ها روی بحث اشغال خرمشهر مانور فراوانی داده بودند و آن ابهت کاذبی که رژیم بعث عراق برای خود ایجاد کرده بود از بین رفت.

دستاورد دوم در مباحث جهانی و بین‌المللي بود. بعد از عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در مسائل جهانی توازن قوا به نفع ما تغییر کرد. با توجه به فعالیت گسترده‌ای که عراق بعد از اشغال خرمشهر صورت داده بود، همه به قدرت ایران پی بردند که این کشور توانایی آن را دارد تا خرمشهر با آن وسعت و تمام موانعی که ایجاد شده بود را بازپس گیرد و شکست عراق سبب شد که صدام همان طور که از قبل نیز گفته بود، فرماندهان ارشد خود را اعدام کند تا شاید بار این ناتواني را کمتر کند.

دستاورد سوم این بود که این آزادسازی با توان نیروهای مردمي صورت گرفت و این هشدار را به عراق و دشمنان داد که نیروهای مردمی ایران با سازماندهی ای که امام ورهبرشان به آن‌ها داده است، می‌توانند در برابر یک لشكر کلاسیک و آماده بایستند و مقاومت کنند و حتی آن‌ها را شکست دهند.

دستاورد چهارم آزادسازی خرمشهر، تعداد اسرایی بود که نیروهای ما از رژیم بعث عراق گرفته بودند. در این عملیات حدود 20 هزارعراقی به اسارت درآمدند و این تعداد به اندازه دو لشكر عراق جمعیت داشت و این پیروزی از لحاظ‌ مختلف برای ما موفقیت محسوب می‌شد.

دستاورد پنجم، دور کردن نیروهای عراق از اهواز و شهرهای داخلی ایران بود. بعد از آزاد سازی خرمشهر ما تا ۱۲ کیلومتری بصره هم پیش رفتیم در حالی که قبل از این عملیات و فتح خرمشهر نیروهای عراقی تا ۱۲ کیلومتری اهواز آمده بودند و خطرآن‌ها در کشور احساس می‌شد.

دستاورد دیگر این پیروزی بزرگ تعداد کم تلفات نیروهای ما بود. در عملیات بیت المقدس با وجود بمباران‌ها و فشاری که روی نیروهای ما بود تعداد شهدای کمتری را تقدیم انقلاب کردیم و این به نوبه خود یک نوع کامیابی بود.

منبع: ghanoondaily.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.