سه‌شنبه، 2 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا زنان بايد در حال نماز، بدن خود را بپوشانند؟


پاسخ :
1. شكي نيست كه خداوند از همه چيز در همه حال باخبر است و پوشيده و پنهان براي او مفهومي ندارد. او با بندگان خود نيز نامحرم نيست. ولي انسان در حال عبادت، خود را در حضور خدا مي بيند و با او سخن مي گويد و به راز و نياز با او برمي خيزد. در چنين حالي، بايد مناسب ترين لباس را در حضور او بپوشد. روشن است كه مناسب ترين لباس براي زن، همان لباس كامل است؛ يعني لباسي كه نشانه عفت و پاك دامني اوست و بهترين حالات او را منعكس مي سازد. تنها چنين لباسي شايسته حال عبادت است. مردان نيز بايد افزون بر پوشش مقدار واجب، با لباسي نماز بخوانند كه نشانه نهايت احترام باشد.

2. اين، خود، نوعي تمرين پياپي و همه روزه براي حفظ حجاب است. اين نوع پوشش يكي از عواملي است كه در پاسداشت هميشگي پوشش اسلامي زن و جلوگيري از آسيب پذيري آن، نقش مهمي ايفا مي كند.

3. وجود پوششي يكپارچه براي تمام بدن و داشتن پوششي ويژه براي نماز، توجه و حضور قلب انسان را بيشتر و ارزش نماز را صدچندان مي كند.

4. داشتن پوشش كامل در پيشگاه خداوند، نوعي ادب و احترام به ساحت قدس ربوبي است. ازاين رو، براي مرد نيز در برداشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است.
افزون بر آن، حكم پوشش در نماز، با حفظ حجاب در برابر نامحرم تفاوت هايي دارد و نبايد با آن مقايسه كرد. براي مثال، پوشاندن روي پا در برابر نامحرم واجب است، ولي در نماز ـ بدون حضور نامحرم ـ واجب نيست.

5. با اين حال، بايد بدانيم كه اصل اين احكام تعبدي است و فسلفه دقيق آنها براي ما روشن نيست، بلكه چه بسا ده ها حكمت خفي داشته باشد، ولي اساس آن تعبد در پيشگاه حق تعالي است.

منبع: پرسمان نماز، محسن محمدی، نشر: قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما (1389)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.