پرسش :
اگر امر به معروف و نهی از منکر باعث کدورت و اختلاف شود هم آیا باز واجب است؟
پاسخ :
پاسخ توسط حجت الاسلام فلاحزاده، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنهای مدظلهالعالی:
پاسخ این است که یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که مفسدهای نداشته باشد؛ یکی از مفسدهها، همین اختلاف و دودستگی بین بستگان و خانوادهها است. حال ممکن است یک کدورتی پیش بیاید، اما بعدش برطرف بشود؛ اینجا بحث تزاحم اهم و مهم پیش میآید. گرچه ایجاد کدورت و بقای کدورت بین مؤمنان صحیح نیست؛ اما گاهی وقتها کدورتی جزئی پیش میآید ولی آن گناهی که مرتکب میشود یا واجبی که ترک میکند، آنقدر مهم است که حالا بگوییم کدورت هم پیش میآید اشکالی ندارد. مثل این که گاهی برخی مجالسی دارند، مجالس شادی و حد و مرز شرعی را مراعات نمیکنند؛ بزنوبکوب است، رقص است؛ امثال اینها است؛ اختلاط محرم و نامحرم است. خب حالا ما میدانیم همچنین مجلسی میخواهند برگزار کنند؛ اگر ما تذکر دهیم یک کدورتی پیش میآید ولی بعد از مدتی برطرف میشود و گفتن ما درصورتیکه اثر داشته باشد یعنی دیگر این کارها را نکنند یا شما رفتی در مجلسشان و دیدی که وضع این است خب اگر تذکر بدهی اثر میکند، ولی فعلاً با شما یککمی کدورت پیدا میکنند و بعد از مدتی هم برطرف میشود. خب این اهمیتش خیلی زیاد است و باید نهی از منکر کرد.
اما اگر موجب اختلاف میشود اختلاف و دودستگی بسیار ناپسند است و اسلام بهشدت با آن برخورد کرده است و قرآن و روایات و فتاوا بر این است که وحدت بین مؤمنان محفوظ بماند و از هر کاری که موجب اختلاف و تفرقه است بپرهیزند، اگر واقعاً اختلاف در آن حد است و بهقولمعروف نمیارزد به خاطر این واجبی که طرف ترک کرده و ما میخواهیم امر کنیم یا منکری که میخواهد مرتکب بشود و ما نهی کنیم و این وحدت فدای آن بشود، نباید امر به معروف و نهی از منکر کنیم. اما اگر این واجب خیلی مهم است؛ این منکر، منکر بسیار بزرگی است و اگر اختلاف جزئی هم پیش آمد بعداً برطرف میشود اینجا باید امر و نهی کرد.
منبع: khamenei.ir
پاسخ توسط حجت الاسلام فلاحزاده، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنهای مدظلهالعالی:
پاسخ این است که یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که مفسدهای نداشته باشد؛ یکی از مفسدهها، همین اختلاف و دودستگی بین بستگان و خانوادهها است. حال ممکن است یک کدورتی پیش بیاید، اما بعدش برطرف بشود؛ اینجا بحث تزاحم اهم و مهم پیش میآید. گرچه ایجاد کدورت و بقای کدورت بین مؤمنان صحیح نیست؛ اما گاهی وقتها کدورتی جزئی پیش میآید ولی آن گناهی که مرتکب میشود یا واجبی که ترک میکند، آنقدر مهم است که حالا بگوییم کدورت هم پیش میآید اشکالی ندارد. مثل این که گاهی برخی مجالسی دارند، مجالس شادی و حد و مرز شرعی را مراعات نمیکنند؛ بزنوبکوب است، رقص است؛ امثال اینها است؛ اختلاط محرم و نامحرم است. خب حالا ما میدانیم همچنین مجلسی میخواهند برگزار کنند؛ اگر ما تذکر دهیم یک کدورتی پیش میآید ولی بعد از مدتی برطرف میشود و گفتن ما درصورتیکه اثر داشته باشد یعنی دیگر این کارها را نکنند یا شما رفتی در مجلسشان و دیدی که وضع این است خب اگر تذکر بدهی اثر میکند، ولی فعلاً با شما یککمی کدورت پیدا میکنند و بعد از مدتی هم برطرف میشود. خب این اهمیتش خیلی زیاد است و باید نهی از منکر کرد.
اما اگر موجب اختلاف میشود اختلاف و دودستگی بسیار ناپسند است و اسلام بهشدت با آن برخورد کرده است و قرآن و روایات و فتاوا بر این است که وحدت بین مؤمنان محفوظ بماند و از هر کاری که موجب اختلاف و تفرقه است بپرهیزند، اگر واقعاً اختلاف در آن حد است و بهقولمعروف نمیارزد به خاطر این واجبی که طرف ترک کرده و ما میخواهیم امر کنیم یا منکری که میخواهد مرتکب بشود و ما نهی کنیم و این وحدت فدای آن بشود، نباید امر به معروف و نهی از منکر کنیم. اما اگر این واجب خیلی مهم است؛ این منکر، منکر بسیار بزرگی است و اگر اختلاف جزئی هم پیش آمد بعداً برطرف میشود اینجا باید امر و نهی کرد.
منبع: khamenei.ir