پرسش :
در روایات و قرآن آمده است که در زندگی شخصی افراد تجسس نکنید. با این حال آیا امر به معروف و نهی از منکر، تجسس در امور شخصی دیگران نیست؟
پاسخ :
پاسخ توسط حجت الاسلام فلاحزاده، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنهای مدظلهالعالی:
در جواب باید عرض کنیم به چه صورت؟ اگر یک شیوهی امر به معروف و نهی از منکر را میبینید که صحیح نیست، این شیوه، دستور دین نیست. همان احکامی که امر به معروف و نهی از منکر را واجب دانسته است، همان احکام هم تجسس در امور شخصی دیگران را حرام دانسته و نکتهی مهمتر در امر به معروف و نهی از منکر این است که اگر شما بروید تجسس کنید که آیا فردی حرام مرتکب میشود یا نه و سپس نهی از منکر کنید و یا تجسس کنید آیا او ترک واجب میکند یا نه و سپس امر به معروف کنید جایز نیست. اگر گناهی از او دیدیم که بنای تکرار دارد، واجب است نهی از منکر کنیم؛ تازه اگر دیدیم بنای تکرار ندارد، نهی از منکر معنا ندارد و جایز نیست. اما در صورتی که فرد گناهی را میخواهد مرتکب شود، نه این که شما بروید تحقیق کنید تا بدانید که این کار اصلاً جایز نیست، اگر دانستید که میخواهد گناهی را مرتکب شود، بر شما واجب است نهی از منکر کنید.
منبع: khamenei.ir
پاسخ توسط حجت الاسلام فلاحزاده، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنهای مدظلهالعالی:
در جواب باید عرض کنیم به چه صورت؟ اگر یک شیوهی امر به معروف و نهی از منکر را میبینید که صحیح نیست، این شیوه، دستور دین نیست. همان احکامی که امر به معروف و نهی از منکر را واجب دانسته است، همان احکام هم تجسس در امور شخصی دیگران را حرام دانسته و نکتهی مهمتر در امر به معروف و نهی از منکر این است که اگر شما بروید تجسس کنید که آیا فردی حرام مرتکب میشود یا نه و سپس نهی از منکر کنید و یا تجسس کنید آیا او ترک واجب میکند یا نه و سپس امر به معروف کنید جایز نیست. اگر گناهی از او دیدیم که بنای تکرار دارد، واجب است نهی از منکر کنیم؛ تازه اگر دیدیم بنای تکرار ندارد، نهی از منکر معنا ندارد و جایز نیست. اما در صورتی که فرد گناهی را میخواهد مرتکب شود، نه این که شما بروید تحقیق کنید تا بدانید که این کار اصلاً جایز نیست، اگر دانستید که میخواهد گناهی را مرتکب شود، بر شما واجب است نهی از منکر کنید.
منبع: khamenei.ir