پرسش :
شخصی در میقات تلبیه را فراموش میکند و تا رسیدن به مکه به یادش نمیآید که لبیک بگوید. تکلیف او چیست؟
پاسخ :
اگر بتواند به میقات بازگردد و از آن جا مُحرم شود، بر او واجب است که برگردد و گرنه این مسأله چند صورت دارد که در مسأله ۱۶۹ رساله مناسک ذکر کردهایم. بدان جا رجوع شود.
مسأله ۱۶۹: هر گاه مکلف به جهت فراموشی یا بی هوشی و مانند اینها یا نداشتن حکم یا ندانستن میقات ـ در غیر صورتی که گذشت ـ احرام را ترک نماید، یعنی بدون احرام از میقات بگذرد، در آن چهار صورت است:
اوّل: آنکه بتواند به میقات برگردد، که در این صورت واجب است به میقات برگشته و از همانجا احرام ببندد.
دوّم: آنکه در حرم باشد و برگشتن به میقات غیر ممکن و به بیرون حرم ممکن باشد، که در این صورت لازم است از حرم بیرون رفته و از بیرون حرم محرم شود.
و اولی در این صورت این است که هر چند میتواند از حرم دور شود سپس از آنجا احرام ببندد.
سوّم: آنکه در حرم باشد و برگشتن به بیرون حرم برایش ممکن نباشد، که در این صورت لازم است از جای خود احرام ببندد، هر چند وارد مکه شدهباشد.
چهارم: آنکه در خارج حرم باشد و نتواند به میقات برگردد. و احوط در این صورت این است که به مقدار ممکن برگردد سپس محرم شود.
و در تمام این چهار صورت اگر مکلف وظایفی را که گفته شد انجام بدهد. حکم به صحت عمل او میشود. و کسی که احرام را قبل یا بعد از میقات بستهباشد، اگرچه از روی ندانستن یا فراموشی باشد حکم کسی را دارد که احرام نبسته و چهار صورت گذشته در حق او جاری است.
منبع: sistani.org
اگر بتواند به میقات بازگردد و از آن جا مُحرم شود، بر او واجب است که برگردد و گرنه این مسأله چند صورت دارد که در مسأله ۱۶۹ رساله مناسک ذکر کردهایم. بدان جا رجوع شود.
مسأله ۱۶۹: هر گاه مکلف به جهت فراموشی یا بی هوشی و مانند اینها یا نداشتن حکم یا ندانستن میقات ـ در غیر صورتی که گذشت ـ احرام را ترک نماید، یعنی بدون احرام از میقات بگذرد، در آن چهار صورت است:
اوّل: آنکه بتواند به میقات برگردد، که در این صورت واجب است به میقات برگشته و از همانجا احرام ببندد.
دوّم: آنکه در حرم باشد و برگشتن به میقات غیر ممکن و به بیرون حرم ممکن باشد، که در این صورت لازم است از حرم بیرون رفته و از بیرون حرم محرم شود.
و اولی در این صورت این است که هر چند میتواند از حرم دور شود سپس از آنجا احرام ببندد.
سوّم: آنکه در حرم باشد و برگشتن به بیرون حرم برایش ممکن نباشد، که در این صورت لازم است از جای خود احرام ببندد، هر چند وارد مکه شدهباشد.
چهارم: آنکه در خارج حرم باشد و نتواند به میقات برگردد. و احوط در این صورت این است که به مقدار ممکن برگردد سپس محرم شود.
و در تمام این چهار صورت اگر مکلف وظایفی را که گفته شد انجام بدهد. حکم به صحت عمل او میشود. و کسی که احرام را قبل یا بعد از میقات بستهباشد، اگرچه از روی ندانستن یا فراموشی باشد حکم کسی را دارد که احرام نبسته و چهار صورت گذشته در حق او جاری است.
منبع: sistani.org