سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر مسعای قدیم را مسدود کنند آیا انجام سعی بطور کامل در مسعای جدید صحیح است ؟


پاسخ :
در سال گذشته مسعاى جدیدى در کنار مسعاى قدیم بنا شد که طبق اخبار، قرار بر این شده بود که مسعاى جدید مسیر صفا به مروه باشد و مسعاى قدیم مسیر بازگشت. طبق نظر ما نیز اشکالى در این حالت براى سعى ایجاد نمى‌شد و
محرم باید از کوه صفا حرکت مى‏‌کرد و با کمى انحناى مسیر، خود را در مسیر مسعاى جدید قرار مى‏‌داد و سعى مى‏‌نمود و این مصداق بین الجبلین است. اما اخیرا خبر داده شده که مسعاى قدیم به کلى جهت نوسازى بسته شده و فقط سعى در مسعاى جدید امکان دارد.
براى ما طبق تحقیقات و قول افراد ثقه اطمینان حاصل شد که پایه‏‌هاى کوه صفا و مروه از کنار تا بخش مسعاى جدید آمده بوده ولى در توسعه و بازسازى مسجد در گذشته روى کوه را تراشیده‏اند اما ریشه و پایه‏‌هاى کوه باقى است.
بنابراین: اولاً، این مسعاى جدید قطعا بین الجبلین است و سعى در آن قطعا صحیح است.
ثانیا، به نظر ما این طور نیست که بتوان گفت به خاطر وضعیت موجود کسى به عمره و یا حج نرود؛ بلکه آن طور که از ادلّه استفاده مى‏‌شود به هیچ وجه نباید حج و عمره بیت اللّه‏، تعطیل شود و در این حالت طبق قاعده «المیسور لایترک بالمعسور» بر فرض خارج بودن مسعاى جدید از بین دو کوه باز هم سعى صحیح است؛ کما اینکه ما فتوا داده‏‌ایم سعى براى افراد ناتوان اگر در طبقه اول ممکن نباشد در طبقه دوم صحیح است، در حالى که طبقه دوم قطعا بین دو کوه محسوب نمى‏‌شود.
توجه: به یقین در صورت امکان، طبقه پایین مسعاى جدید بر طبقات بالاى مسعاى قدیم و جدید مقدّم است.

منبع: makarem.ir



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.