چهارشنبه، 26 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با توجه به گران شدن هزینه حج و عدم توانایی برخی افراد در پرداخت ما به التفاوت آن، حکم موارد ذیل را مرقوم فرمایید: الف: افرادی که سال‌های گذشته به محض احساس استطاعت، بلافاصله ثبت نام کردند و اکنون نوبت آنها فرا رسیده و لی در حال حاضر توانایی پرداخت مابقی هزینه حج را ندارند؟ آیا لازم است در نوبت بمانند تا توانایی مالی پیدا کنند؟ ب: افرادی که سال‌های گذشته با وجود استطاعت مالی، ثبت نام را به تأخیر انداخته و سال‌های بعد ثبت نام کرده و اکنون نوبت آنها فرا رسیده ولی در حال حاضر توانایی پرداخت مابه التفاوت را ندارند؟ آیا لازم است در نوبت بمانند تا توانایی مالی پیدا کنند؟ ج: افرادی که سال‌های گذشته با وجود استطاعت مالی، ثبت نام را به تأخیر انداخته و در سال‌های بعد ثبت نام کرده اند و اکنون نوبت آنها فرا رسیده و توانایی پرداخت مابه التفاوت را دارند ولی در حال حاضر مخارج ازدواج فرزند و یا تهیه جهزیه و امثال آن را باید تأمین کنند که اولویت پیدا کرده است و با رفتن به حج نمی توانند آنها را انجام دهند؟


پاسخ :
الف: چنین افرادی مستطیع نمی باشند و می توانند نوبت خود را به دیگران واگذار نمایند به شرط آنکه مطابق مقررات باشد؛ مگر این که امید داشته باشند در آینده می توانند با آن مشرف شوند.
ب: با توجه به این که حج برآنها مستقر شده، لازم است همچنان در نوبت بمانند تا توانایی تشرف پیدا کنند. و اگر می توانند از طریق وام به حج بروند و در فشار شدید واقع نمی شوند، لازم است اقدام نمایند.
ج: هر چند حج بر گردن آنها مستقر شده و باید انجام دهند ولی اگر فعلاً به عسر و حرج می افتند می توانند تشرف به حج را به تاخیر بیندازند.

منبع: makarem.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.