يکشنبه، 24 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دختري هستم از خانواده خوب و تحصيل کرده و از موقعيت اجتماعي خوبي برخوردارم. خودم نيز وضعيت شغلي، تحصيلي، مالي و ظاهري خوبي دارم. خواستگاران زيادي دارم اما هر کدام از خواستگاران علي­رغم تمايل زياد، بعد از مدتي رفت و آمد و خواستگاري ديگر بر نمي گردند. حتي در مورد يکي از آنان شنيده ام که گريه کرده است و گفته من خيلي مايل به ازدواج با او بوده و هستم اما ظاهراً مادرش اصرار دارد که با دختر يکي از اقوام شان ازدواج کند... از نظر ديگران دختر خوب، زيبا، مهربان، موفق و خوش رويي هستم. فکر مي کنم بختم را بسته باشند، چون افراد حسود در اطرافم هستند. از آنجايي که 28 ساله هستم و وقت ازدواجم دير مي شود، لطفاً راهنمايي ام کنيد؟ آيا دعايي براي گشايش بخت و ابطال سحر وجود دارد که به من معرفي کنيد؟


پاسخ :
جهت روشن شدن مطلب ابتدا توضيحاتي در مورد سحر که بستن بخت هم قسمي از آن است اشاره مي کنم.
در قرآن بيش از 50 مورد کلمه سحر به کار رفته که از مجموع آن مي توان استفاده کرد که سحر به دو قسم تقسيم مي شود:
1. سحري که مقصود از آن فريفتن و تردستي و شعبده بازي و چشم بندي است که حقيقتي در خارج ندارد، چنان­که مي خوانيم «ريسمان ها و عصاهاي آنان (جادوگران زمان موسي ـ عليه السلام ـ ) بر اثر سحرشان به نظر مي رسيد که حرکت مي کنند».[1] در اين قسم تنها اتفاقي که مي افتد اين است که به ذهن افراد مي آيد اتفاقاتي رخ مي دهد و در واقع اين­گونه نيست و اثر ديگري هم ندارند.
2. قسم دوّم سحري است که واقعاً اثرگذار است؛ مثل اين­که باعث جدائي زن و شوهر و يا مريض شدن انسان و... مي شود، در قرآن مي خوانيم «آنها مطالبي را مي آموختند که بتوانند به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايي بيفکنند... آنها قسمت هايي را فرا مي گرفتند که براي آنان زيان داشت و نفعي نداشت».[2]
قسم سوّمي هم ادّعا شده که ممکن است بر اثر سحر، شکل اشخاص تغيير کند، مثلا انسان بر اثر سحر تبديل به حيوان شود که اين واقعيت ندارد.[3]
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: «سحر، انواعي دارد: 1ـ يک نوع آن مانند طبابت است، چنانکه پزشکان براي هر دردي دوا و دارو دارند، ساحران هم براي هر سلامتي آفتي و براي هر عافيتي بلايي دارند. 2ـ تردستي و چشم بندي. 3ـ تسخير نمودن جنّ و شياطين».[4]
پس جواب سؤال شما اين است که اصل وجود سحر و تأثير گذاري آن في الجمله، واقعيت دارد يعني اينکه کسي به واسطه سحر بين زن و شوهري دشمني ايجاد کند و يا خواستگاري را نسبت به دختري بدبين کند و يا شخصي را نسبت به کار و شغل خاصش بدبين کند اين ممکن است، و اما اينکه بتواند کاملا جلو بخت دختري را بگيرد، اين واقعيّت ندارد. فقط صرف تخيّل است. و همچنين نسبت به شغل و کارهاي انسان به طوري که همه راهها را بر انسان ببندد، امکان ندارد.[5]
گرچه اصل سحر و جادو صحت دارد، اما دربارة آن نبايد دچار افراط شد و هر اتفاقي که براي ما رخ مي دهد را مستند به سحر بدانيم بلکه اکثر پديده ها و اتفاقاتي که براي ما رخ مي دهد نتيجة اعمال ما و عدم تدبير است. بنابراين قبل از آنکه ريشة ناکامي هاي خود را سحر و جادو بدانيم بايد با دقت و بررسي به عوامل طبيعي آن بپردازيم. پرسشگر گرامي شايد علت عدم رغبت خواستگاران شما عواملي غير سحر و جادو باشد و شما مي توانيد با بررسي دقيق موضوع، مشورت با افراد آگاه و دلسوز به آن عوامل پي ببريد. سفارش ما به شما اين است که قبل از هر اقدامي به بررسي اوضاع و شرائط زندگي خود بپردازيد و با دقت به سؤالات زير جواب دهيد:
الف) به چه دليلي خواستگاران من پس از آشنايي از ازدواج با من منصرف مي شوند؟
ب) آيا من در طول خواستگاري آداب و شرائط مراسم خواستگاري را رعايت مي کنم؟
ج) آيا از تمام توانايي خود براي متمايل کردن خواستگارانم به امر ازدواج استفاده مي کنم؟
د) آيا برخي از اقوام و آشنايان با دخالت هاي بيجا و دادن اطلاعات غلط به خواستگار، آنان را منصرف مي کنند و...
براي هر کدام از سؤالات زير جوابي دقيق پيدا کنيد و سعي کنيد حدالامکان عواملي را که در جواب ذکر مي کنيد را از بين ببريد.
پرسشگر گرامي با توجه به اينکه در سن مناسبي قرار داريد و از تحصيلات عاليه برخورداريد به طور حتم با توکل بر خداوند متعال و توسل به اهل بيت عصمت و طهارت به ويژه حضرت جوادالائمه و به کارگيري مواردي که در پاسخ ضميمه به آن اشاره مي شود مي توانيد بر مشکلي که ذکر کرده ايد غلبه کنيد. در اينجا به ذکر نکاتي مي پردازيم که مي تواند شما را در حل مشکلتان کمک کند:
1. ايجاد گره و مشکل در زندگي مردم به واسطه کارهايي از قبيل سحر و جادو حقيقت دارد و بعضي متاسفانه با بي توجهي به نقشي که کار آنها در زندگي يک نفر و خانواده اش دارد اقدام به اين کار مي کنند.
2. نمي توان به صرف وجود برخي مشکلات در زندگي آن را به سحر و جادو نسبت داد و يا خداي ناکرده به مسلماني تهمت اين کار را بزنيم. در عين اينکه بايد مواظب زندگي خود و اطرافيان باشيم اما حتي ذهني، چيزي را به کسي نبايد نسبت دهيم.
3. اگر احتمال مي دهيد مشکل شما از اين ناحيه است مي توانيد با مراجعه به افراد متخصص و متعهد مسئله را حل کنيد. بسياري از افراد هستند به صرف داشتن يک کتاب قديمي اقدام به کارهايي مي کنند که حتي ممکن است از جهت شرعي حرام باشد گذشته از اينکه بعضي کارهاي آنها صرفاً بازار گرمي و در عين حال بي نتيجه است پس با مراجعه به شخصي بزرگوار که هم سواد کافي داشته باشد و هم رعايت حلال و حرام کند براي اين کار اقدام کنيد.
4. اگر انسان واقع بينانه نگاه کند خواهد يافت علت بسياري از مشکلات زندگي به خود او بر مي گردد مثلاً عدم حسن اشتهار، زندگي در محله بد، به خوبي معروف نبودن پسران، بعضي اخلاقهاي خاص که فهميدن آنها دقت زياد و پرسيدن از آشنايان نزديک مي خواهد و... هر يک مي تواند علت اين مسأله باشد. درست است که مسأله يک زندگي را با يک اخلاق نمي توان عوض کرد اما کسي که براي خواستگاري مي آيد مي خواهد انتخاب کند و در مسأله انتخاب ممکن است يک مسأله خيلي کوچک که ربطي به موضوع هم ندارد تأثير گذار باشد پس سعي کنيد در رفتار، اخلاق، وجهه اجتماعي، وجهه پسران در محل و... يک بازنگري داشته باشيد و حتماً اين بازنگري با کمک گرفتن از آشنايان راز نگه دار و صريح باشد. عدم وجهه خوب اجتماعي ممکن است از دو جهت باشد مذهبي نبودن و يا خشک بودن.
5. خواهر محترم شما فردي با تجربه هستيد و بهتر درک مي کنيد گاهي وقتها خود شخص بايد براي ازدواج اقدام کند البته به شکلي سنجيده. حضور دختر در مجامع عمومي، مهماني هاي فاميلي مجالس زنانه، مجالس جشن، ازدواج و... با حفظ وقار، شأن، شرع باعث مي شود دختر بيشتر در معرض خواستگار قرار بگيرد.
در مجالس، دختران متناسب با شرع و عرف از لباس شيک، آرايش مناسب استفاده کنند و به طور کلي با همه با اخلاق خوش، گرم و صميمي برخورد کنيد. اکنون که تا حدي موضوع مورد نظر شما را مورد بررسي قرار داديم به بررسي دقيق تر موضوع مي پردازيم:
اگر واقعاً ثابت شود که شخصي مورد سحر قرار گرفته، بايد دنبال کسي برود که مي تواند سحر را باطل کند، اما مسأله اي که لازم است مد نظر قرار گيرد اينکه همانطور که هر مشکلي در اثر سحر نيست به هر کسي که مدعي دعا نويسي باشد هم نمي توان مراجعه کرد بلکه کار افراد اگر به صورت ابطال سحر باشد مي تواند درست باشد و واقعيّت داشته باشد، چنانکه امام صادق ـ عليه السلام ـ به شخصي که ساحر بود و قصد توبه داشت فرمود: بعد از اين «عقده سحر را بگشا (و سحر را باطل کن) ولي گره جادوگري مزن»[6] و همچنين اگر به صورت استفاده از اثرات بعضي سوره ها و يا آيات قرآن باشد.[7] و يا آثار بعضي دعاها و ختم هايي که مدرک صحيح دارند، باز هم قابل قبول است،[8] چون دعا اثر دارد، چنانکه پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه وآله ـ فرمود: «دعا مي تواند قضاي الهي را تغيير دهد».[9] اما نوع دعانويسان فعلي، (مخصوصاً آنهايي که سواد کافي نسبت به قرآن و روايات و دعاها ندارند) و اين کار را شغل و وسيله درآمد قرار داده اند و با انواع حيله ها مي خواهند از مردم پولي به دست آورند، قابل اعتماد نيستند و به حرف آنها نبايد توجه شود. البته نوع ديگري از دعا داريم که ممکن است انسان بر اثر پاکي روح دعايي بنويسد و يا بخواند که مؤثر واقع شود، شبيه رجبعلي خياط، و يا مرحوم نخودکي اصفهاني[10] که اين نوع، واقعيّت و صحّت دارد، منتهي بسيار نادر و ناياب است.
دستوارت اهل بيت ـ عليهم السلام ـ براي علاج سحر
1. امير المؤمنين علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايند: «براي علاج سحر هفت مرتبه بگويد: بسم الله و بالله و سَنشدُّ عضدک باخيک و نجعل لکما سلطانا فلا يصلون اليکما باياتنا انتما و من اتبعکما الغالبون».[11]
2. استعاذه و پناه بردن به خداوند متعال با خواندن معوذتين (سوره هاي قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق).[12]
3. خواندن آيات 54 تا 56 سوره اعراف.[13]
4. اسپند نيز مؤثر است. از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شده که بر هر يک از برگ و دانه اسپند ملکي موکل است که با آنهاست تا بپوسد و ريشه اش و شاخه اش غم و سحر را برطرف مي کند.[14]
5. هيچ گاه از جادو ترس نداشته باشيد، زيرا قادر مطلق خداوند است و اگر او کاري را اراده نکند، کسي قادر به انجام آن نخواهد بود. قرآن کريم مي فرمايد: و ما هم بضارين به من احد الا باذن الله[15] ؛ «يعني هيچ گاه (ساحران) نمي توانند بدون اجازه و اذن خداوند به انساني زيان برسانند».
6. توسل به ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ خصوصاً حضرت وليعصر(عج) و خواندن دعاهايي مانند: آل يس، صاحب الامر، امين الله، زيارت عاشورا تا چهل روز.
7. گفتن ذکرهاي الهي مانند: لا اله الا الله، لا حول ولا قوة الا بالله و صلوات.
8. همراه داشتن قرآن کامل.
9. همراه داشتن تربت کربلا.
10. خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس.
11. خواندن ادعيه وارد شده و تعويذ بطلان سحر (رجوع شود به مفاتيح الجنان، قسمت ملحقات، تعويذ بطلان سحر).
12. همراه داشتن برخي از حرزها (رجوع شود به مفاتيح الجنان، ملحقات، احراز و ادعيه).
نکته: 1. براي بطلان سحر لازم نيست تمام آنچه ذکر شد انجام شود بلکه يک مورد انجام شود کفايت مي کند.
2. بعضي از سحرها باطل کردن به روش خاصي را مي طلبند که در اين صورت و در صورتي که کارهاي خودتان اثر نداشت لازم است به فرد مطمئن و کارشناس مراجعه کنيد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. چناری، فریبا، پژوهشی در حقیقت جن و سحر و جادو، زنجان: نیکان کتاب، 1384.
2. طالبی مازندرانی، صادق، ابطال سحر و جادو در کلام معصومین (ع)، قم: سبط النبی، 1386.
3. فهیمی، رضا، دانستنی‌هایی درباره سحر و جادو و نکاتی در مورد حقیقت چشم‌زخم، قم: عطر یاس، 1391.
4. حسینی، سیدمهدی، فنون همسریابی و همسرگزینی برای دختران، تهران: ساوالان،1390.

پی نوشت ها:
[1]. طه/ 66؛ و شبيه اين آيه در اعراف/ 66.
[2]. بقره / 102.
[3]. ر.ک: مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج1، ص377ـ382.
[4]. احتجاج طبرسي، ص939 به نقل از نخبة التفاسير، ص325ـ319.
[5]. از جمله و ما هُم بضارين مِن احد الاّ باذن اللّه در آيه 103 سوره بقره استفاده مي شود که بدون اذن پروردگار نمي توانند به کسي زيان برسانند. در آن مواردي که خداوند اذن بدهد اثر دارد، لذا در همه موارد نمي تواند اثر داشته باشد مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج1، ص376، ش14.
[6]. حر عاملي، وسائل الشيعه، به نقل از مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 1، ص 380.
[7]. محمدي ري شهري، محمد، کيمياي محبّت، ص 196 و تفسير نورالثقلين.
[8]. همان، ج 1، ص 258.
[9]. صابري، عليرضا، الحکم الزهراء، ص ج 1، ص 254.
[10]. ر.ک: کيمياي محبت، همان و نشان از بي نشان ها.
[11]. بحار الانوار، ج 92، ص 125.
[12]. همان، ص 128.
[13]. همان، ج92، ص 32.
[14]. شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، باب سوم.
[15]. بقره / 102.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.