يکشنبه، 24 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دختر مسلماني كه تحت فشار نيازهاي جنسي و عاطفي براي ازدواج قرار دارد لكن شرايط لازم براي ازدواجش فراهم نمي شود چه بايد بكند؟ آيا ادعيه دعانويس ها و... توصيه مي شود؟


پاسخ :
معنويت و دين گوهرهايي هستند كه به حامل خود ثبات قدم، استقامت،‌ اعتماد به نفس، و شكوفايي ارزاني مي دارند. شما به عنوان يك انسان مؤمن، بايستي براي رفع مشكلاتتان بر تواناييها، استعدادها، ظرفيتها و نيروهاي مثبت دروني خود تكيه كنيد. مسؤليت همة مشكلات در وهلة اول بر عهدة خود شماست و اين شما هستيد كه بايد با چالشهاي زندگي مواجه شويد و آنها را پشت سر بگذاريد، آنهم با تكيه بر توانائيهاي خود و با جلب حمايت ديگران. و مطمئن باشيد كه چيزي خارج از جريان طبيعي امور اتفاق نمي افتد، مگر شما بخواهيد، شما حركت كنيد و شما بيابيد.

توصيه هاي كاربردي
با مطالعه نامه شما به اين نتيجه مي رسيم كه شما الان تمام قواي فكري، هيجاني و عاطفي خود را بر روي مشكل متمركز كرده ايد، احساس مي كنيد توان لازم براي رهايي از چنگال مشكلات را نداريد. شما به سراغ خدا هم كه مي رويد، غول مشكلات خود را به همراه داريد. اولين پيشنهاد من به شما اين است كه سعي كنيد حوزه هاي علاقه و رغبت خود را بشناسيد و با شور و اشتياق در آن سرمايه گذاري كنيد. روابط با دوستان، فعاليتهاي ورزشي، حضور در گروههاي اجتماعي، فعاليتهاي هنري ـ بسته به ذوق و علاقه شما ـ همگي به شما كمك خواهند كرد كه از مرداب سكون و بي عملي نجات پيدا كنيد.
وقتي علايق خود را شناختيد، خود را به دست آنها بسپاريد، اگر به درس مشغول ايد، اگر به كارهاي ورزشي و هنري مي پردازيد، اگر دعا و زيارت مي خوانيد، حتي اگر براي حل مشكلاتتان با ديگران صحبت مي كنيد، خودتان را در فضاي آن كار، رها كنيد؛ غرق شويد، آنقدر كه خود را فراموش كنيد.
به اين ترتيب علاوه بر اين كه از كارهاي خود لذت مي بريد، بر دامنة مهارتهاي شما نيز افزوده مي شود. تعداد دوستان شما هم زياد مي شوند. امروزه روابط اجتماعي، يكي از عوامل مؤثر پيشرفت در زندگي است.
همچنين از فعاليتهاي منفعلانه و رخوت آميز مثل مشاهده تلويزيون براي مدت طولاني پرهيز كنيد. البته تلاش كنيد تا از اطلاعات بعضاً مفيد رسانه ها كه به شما در برقراري ارتباط مؤثر با ديگران و برخورداري از بينش اجتماعي كمك مي نمايد، استفاده كنيد. سعي كنيد خود را در معرض اطلاعات مختلف قرار دهيد، نه آنقدر كه به هرج و مرج فكري بينجامد، بلكه به اندازه اي كه ذهنتان فرصت نكند از كمبود اطلاعات سوء استفاده كرده و به پردازشهاي مسموم بپردازد.
پيشنهاد ديگر ما اين است كه اگر فرد مناسبي را مي شناسيد كه شرايط يك همسر خوب و مناسب را داراست، به طور غيرمستقيم و از طريق واسطه هاي موجّه و محترم بخواهيد كه شما را براي ازدواج به آن شخص پيشنهاد كنند. با كساني كه آنها را مي شناسيد و به امانتداريشان مطمئن هستيد اين موضوع را مطرح نماييد. انسانها دو دسته اند: كساني كه مي كوشند فعالانه و با تدبير مشكلاتشان را حل كنند و كساني كه منفعلانه و بدون برنامه و بي هدف حركت مي كنند تا معجزه اي رخ دهد.

راه هاي كنترل فشارهاي جنسي
دنبال حل مشكل و راه كارهاي كنترل بودن، گامي بزرگ براي رسيدن به هدف است و گام دوم آن، پيروي از دستورالعمل هاي زير است.
1. توكل به خدا، دعا و توسل به اهل بيت ـ عليهم السلام ـ (خواندن نماز ازدواج و...)
2. كم كردن غذاهاي تحريك كننده جنسي، پرهيز از پوشيدن لباس هاي تنگ، پرهيز از ديدن عكس هاي شهوت انگيز و مناظر محرك (غذاهاي محرك مثل خرما، پياز، فلفل، تخم مرغ و...)
3. كنترل چشم، گوش، ذهن (نخواندن كتاب ها و رمان هاي عشقي و...)
4. داشتن برنامه اي همه بعدي در زندگي (كار ـ فعاليت هاي هنري مثل خياطي، آشپزي، گل سازي، عبادت، استراحت، خواب) معاشرت با اقوام و دوستان.
5. تحرك داشتن و انجام فعاليت هاي ورزشي.
6. انتخاب دوستان سالم و صالح، افرادي كه به شما روحيه دهند و افكار مثبت القاء كنند نه افرادي كه دائماً از نقص ها و كاستي ها بگويند. و آية يأس بخوانند.
7. توجه كنيد كه شما اراده داريد، مي توانيد تصميم بگيريد و انتخاب كنيد، مي توانيد در افكار خود تغيير ايجاد كنيد و مي توانيد سيستم و نظام باورهايتان را دوباره تنظيم كنيد. يكي از روان شناسان مشهور معتقد است انسان سقوط مي كند نه به اين سبب كه شكست خورده است بلكه به اين دليل كه مي پندارد شكست خورده است. بنابر اين تصور نكنيد كه شكست خورده ايد بزرگ بينديشيد، اعتقادات بزرگ و قوي داشته باشيد، دعاهاي بزرگ كنيد و اعمال بزرگ (در حد توان) انجام دهيد كار و تلاش را به اينها بيفزاييد، در نتيجه رمز پيروزي بر مشكلات را به دست خواهيد آورد.[1]
8. هرگز فكر نكنيد اين مشكل مخصوص به شماست، با توجه به اينكه امروزه سن ازدواج بالا رفته افراد زيادي، چه دختر و چه پسر، با اين مشكل روبرو هستند.
9. توجه داشته باشيد كه در تمامي اين مشكلات اراده شما حرف اول و آخر را در حل مسائل مي زند پس تلاش كنيد تا ارادي قوي اي داشته باشيد (ورزش، مطالعه زندگي افراد موفق، توكل به خدا، توجه به ضررهاي سستي و...)

نكته: مراقب باشيد اكثر قريب به اتفاق دعانويس ها از احساسات، مشكلات و باورهاي مردم سوءاستفاده مي كنند پس بهتر است چاره مشكل خود را از دانشمندان و عالمان دين بپرسيد و از آنها دعاهاي معتبر بخواهيد نه تا از دعانويسي كه به او اطمينان نداريد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1.واسونی، جی پی، ده فرمان برای ازدواج موفق، مترجم، نغمه محرابی، تهران: محراب دانش، 1389.
2.حسینی، سیدمهدی، فنون همسریابی و همسرگزینی برای دختران، تهران: ساوالان،1390.
3.لقمانی، احمد، راز سختی‌ها و بلاها در زندگی، قم: عطر سعادت، 1380.
4.مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم: پارسیان، 1390.
5.امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، 1387.
6.شرفی، محمدرضا، جوان و نیروی چهارم زندگی: اراده خودساز شخصیت، تهران: سروش، 1389.

پی نوشت ها:
[1] . نورمن ونيست پيل، باز هم مثبت درماني، مترجم فريبا مقدم، نشر اوحدي، 1376، ص 134.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.