پرسش :
اسرار تغییر قبله چه بوده است؟
پاسخ :
پاسخ از حجتالاسلام و المسلمین محمد وحیدی:
تغییر قبله از بیتالمقدس به خانه کعبه برای همه سؤالبرانگیز بود آنها که گمان میکردند هر حکمی باید ثابت باشد میگفتند اگر میبایست ما به سوی کعبه نماز بخوانیم چرا از همان روز اول نگفتند و اگر بیتالمقدس مقدم بود که قبله انبیای پیشین محسوب میشد چرا تغییر یافت؟
دشمنان نیز میدان وسیعی برای سمپاشی یافتند شاید میگفتند، او در آغاز متوجه قبله پیامبران گذشته شد اما پس از پیروزیهایش نژادپرستی بر او غلبه نمود و آن را به قبله قوم خود تبدیل کرد! یا میگفتند: او برای جلب توجه یهود و مسیحیان، نخست بیتالمقدس را پذیرفت، هنگامی که مؤثر نیفتاد آن را تبدیل به «کعبه» کرد.
بدیهی است این وسوسهها آن هم در جامعهای که هنوز نور علم و ایمان وزایایش را روشن نساخته بود و رسوبات دوران شرک و بتپرستی هنوز در آن وجود داشت چه نگرانی و اضطرابی ایجاد میکند.
لذا قرآن صریحاً میگوید: این یک آزمایش بزرگ برای مشخص شدن موضع مؤمنان و مشرکان بود.
بعید نیست یکی از علل مهم تغییر قبله مسأله زیر باشد:
از آنجا که خانه کعبه در آن زمان کانون بتهای مشرکان بود دستور داده شد مسلمانان موقتاً به سوی بیتالمقدس نماز بخوانند و به این ترتیب صفوف خود را از مشرکان جدا کنند.
اما هنگامی که به مدینه هجرت کردند و تشکیل حکومت و ملتی دادند و صفوف آنها از دیگران کاملاً مشخص شد، دیگر ادامه این وضع ضرورت نداشت در این هنگام به سوی کعبه قدیمیترین مرکز توحید و پرسابقهترین کانون انبیا بازگشتند.
بدیهی است هم نماز خواندن به سوی بیتالمقدس برای آنها که خانه کعبه را سرمایه معنوی نژاد خود میدانستند مشکل بود و هم بازگشت به سوی کعبه بعد از بیتالمقدس بعد از عادت کردن به قبله نخست.
مسلمانان به این وسیله در بوته آزمایش قرار گرفتند تا آنچه از آثار شرک در وجودشان است در این کوره داغ بسوزد و پیوندهای خود را از گذشته شرکآلودشان ببرند و روح تسلیم مطلق در برابر فرمان حق در وجودشان پیدا شود.
اصولاً همان گونه که گفتیم خدا مکان و محلی ندارد قبله رمزی است برای وحدت صفوف و احیای خاطرههای توحیدی، و تغییر آن هیچ چیز را دگرگون نخواهد کرد، مهم تسلیم بودن در برابر فرمان او و شکستن بتهای تعصب و لجاجت و خودخواهی است.
منبع: farhangnews.ir
پاسخ از حجتالاسلام و المسلمین محمد وحیدی:
تغییر قبله از بیتالمقدس به خانه کعبه برای همه سؤالبرانگیز بود آنها که گمان میکردند هر حکمی باید ثابت باشد میگفتند اگر میبایست ما به سوی کعبه نماز بخوانیم چرا از همان روز اول نگفتند و اگر بیتالمقدس مقدم بود که قبله انبیای پیشین محسوب میشد چرا تغییر یافت؟
دشمنان نیز میدان وسیعی برای سمپاشی یافتند شاید میگفتند، او در آغاز متوجه قبله پیامبران گذشته شد اما پس از پیروزیهایش نژادپرستی بر او غلبه نمود و آن را به قبله قوم خود تبدیل کرد! یا میگفتند: او برای جلب توجه یهود و مسیحیان، نخست بیتالمقدس را پذیرفت، هنگامی که مؤثر نیفتاد آن را تبدیل به «کعبه» کرد.
بدیهی است این وسوسهها آن هم در جامعهای که هنوز نور علم و ایمان وزایایش را روشن نساخته بود و رسوبات دوران شرک و بتپرستی هنوز در آن وجود داشت چه نگرانی و اضطرابی ایجاد میکند.
لذا قرآن صریحاً میگوید: این یک آزمایش بزرگ برای مشخص شدن موضع مؤمنان و مشرکان بود.
بعید نیست یکی از علل مهم تغییر قبله مسأله زیر باشد:
از آنجا که خانه کعبه در آن زمان کانون بتهای مشرکان بود دستور داده شد مسلمانان موقتاً به سوی بیتالمقدس نماز بخوانند و به این ترتیب صفوف خود را از مشرکان جدا کنند.
اما هنگامی که به مدینه هجرت کردند و تشکیل حکومت و ملتی دادند و صفوف آنها از دیگران کاملاً مشخص شد، دیگر ادامه این وضع ضرورت نداشت در این هنگام به سوی کعبه قدیمیترین مرکز توحید و پرسابقهترین کانون انبیا بازگشتند.
بدیهی است هم نماز خواندن به سوی بیتالمقدس برای آنها که خانه کعبه را سرمایه معنوی نژاد خود میدانستند مشکل بود و هم بازگشت به سوی کعبه بعد از بیتالمقدس بعد از عادت کردن به قبله نخست.
مسلمانان به این وسیله در بوته آزمایش قرار گرفتند تا آنچه از آثار شرک در وجودشان است در این کوره داغ بسوزد و پیوندهای خود را از گذشته شرکآلودشان ببرند و روح تسلیم مطلق در برابر فرمان حق در وجودشان پیدا شود.
اصولاً همان گونه که گفتیم خدا مکان و محلی ندارد قبله رمزی است برای وحدت صفوف و احیای خاطرههای توحیدی، و تغییر آن هیچ چیز را دگرگون نخواهد کرد، مهم تسلیم بودن در برابر فرمان او و شکستن بتهای تعصب و لجاجت و خودخواهی است.
منبع: farhangnews.ir