جمعه، 1 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چگونه می‌توان شهاب سنگ‌ها را از سنگ‌های زمینی تشخیص داد؟


پاسخ :
شهاب سنگ‌ها شکل‌های گوناگونی دارند که این اشکال در شناسایی آنها به ما کمک می‌کنند. بسیاری از آنها رویه‌ای صاف دارند و فاقد لبه‌های تیزند. روی بعضی از آنها فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های ملایمی به چشم می‌خورد. مثل این‌که روی آنها را با نوک انگشت فشرده‌اند. تا زمانی که شهاب سنگ‌ها کاملاً در معرض هوازدگی قرار نگیرند در درون این فرورفتگی‌ها آثاری از پوسته سوخته و جوشیده شهاب سنگ دیده می‌شود.

برای این‌که با اطمینان بسیار بدانید که کدام سنگ شهاب سنگ است باید چند آزمایش انجام دهید:

1- چگالی سنگ را اندازه بگیرید. چگالی شهاب سنگ‌ها حداقل 3/3 گرم در سانتی متر مکعب است. سنگی را که فکر می‌کنید شهاب سنگ است را به دقت وزن کنید. اگر سنگ کوچک بود می‌توانید از یک جواهر فروش درخواست کنید آن را وزن کند. سپس حجم سنگ را محاسبه کنید. برای این کار می توانید آزمایش معروف ارشمیدس را انجام دهید. ظرفی را پر از آب کنید و سنگ را توی آن بیندازید. مقدار آبی را که بیرون می‌ریزد با سرنگ یا پیمانه‌ای که حجمش مشخص است اندازه بگیرید. حجم به دست آمده در واقع حجم سنگ است. وزن را بر حجم تقسیم کنید تا چگالی به‌دست آید. اگر چگالی سنگ بیشتر از 3/3 گرم در سانتی متر مکعب بود احتمال آسمانی بودنش بیشتر است.

2- قطب نمایی را به سنگ نزدیک کنید. اگر عقربه قطب نما منحرف شد، باعث خوشحالی است. چون هرچه خاصیت مغناطیسی سنگ بیشتر باشد، احتمال شهاب سنگ بودنش هم بیشتر است.

3- بخش کوچکی از سنگ را به آرامی با سمباده بسایید. در شهاب سنگ‌های سنگی رگه‌ها یا دانه‌های درخشان فلزی دیده می‌شود. در شهاب سنگ‌های آهنی نیز رگه ها به صورت شعاع‌های براق دیده می‌شوند که روی هم افتاده‌اند. دقت کنید که این شعاع‌های فلزی را با بلورها و رگه‌های درخشان کوارتز یا میکای سنگ‌های زمینی اشتباه نگیرید. با یک ذره بین با درشتنمایی 10 یا بیشتر این رگه ها را بررسی کنید و از زوایای مختلف به آنها نگاه کنید. سطح رگه‌ها باید مانند سطوح فلزی به نظر آیند. با سوزن تیزی روی آنها خط بکشید. اگر خش نیفتاد رگه‌ها فلزی‌اند و سنگ هم به احتمال بسیار زیاد شهاب سنگ است.

منبع: noojum.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما