شنبه، 23 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دختری هستم از خانواده خوب و تحصیل کرده و از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردارم. خودم نیز وضعیت شغلی، تحصیلی، مالی و ظاهری خوبی دارم. خواستگاران زیادی دارم اما هر کدام از خواستگاران علی­رغم تمایل زیاد، بعد از مدتی رفت و آمد و خواستگاری دیگر بر نمی گردند. حتی در مورد یکی از آنان شنیده ام که گریه کرده است و گفته من خیلی مایل به ازدواج با او بوده و هستم اما ظاهراً مادرش اصرار دارد که با دختر یکی از اقوام شان ازدواج کند... از نظر دیگران دختر خوب، زیبا، مهربان، موفق و خوش رویی هستم. فکر می کنم بختم را بسته باشند، چون افراد حسود در اطرافم هستند. از آنجایی که 28 ساله هستم و وقت ازدواجم دیر می شود، لطفاً راهنمایی ام کنید؟ آیا دعایی برای گشایش بخت و ابطال سحر وجود دارد که به من معرفی کنید؟


پاسخ :
جهت روشن شدن مطلب ابتدا توضیحاتی در مورد سحر که بستن بخت هم قسمی از آن است اشاره می کنم.
در قرآن بیش از 50 مورد کلمه سحر به کار رفته که از مجموع آن می توان استفاده کرد که سحر به دو قسم تقسیم می شود:
1. سحری که مقصود از آن فریفتن و تردستی و شعبده بازی و چشم بندی است که حقیقتی در خارج ندارد، چنان­که می خوانیم «ریسمان ها و عصاهای آنان (جادوگران زمان موسی ـ علیه السلام ـ ) بر اثر سحرشان به نظر می رسید که حرکت می کنند».[1] در این قسم تنها اتفاقی که می افتد این است که به ذهن افراد می آید اتفاقاتی رخ می دهد و در واقع این­گونه نیست و اثر دیگری هم ندارند.
2. قسم دوّم سحری است که واقعاً اثرگذار است؛ مثل این­که باعث جدائی زن و شوهر و یا مریض شدن انسان و... می شود، در قرآن می خوانیم «آنها مطالبی را می آموختند که بتوانند به وسیله آن میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند... آنها قسمت هایی را فرا می گرفتند که برای آنان زیان داشت و نفعی نداشت».[2]
قسم سوّمی هم ادّعا شده که ممکن است بر اثر سحر، شکل اشخاص تغییر کند، مثلا انسان بر اثر سحر تبدیل به حیوان شود که این واقعیت ندارد.[3]
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «سحر، انواعی دارد: 1ـ یک نوع آن مانند طبابت است، چنانکه پزشکان برای هر دردی دوا و دارو دارند، ساحران هم برای هر سلامتی آفتی و برای هر عافیتی بلایی دارند. 2ـ تردستی و چشم بندی. 3ـ تسخیر نمودن جنّ و شیاطین».[4]
پس جواب سؤال شما این است که اصل وجود سحر و تأثیر گذاری آن فی الجمله، واقعیت دارد یعنی اینکه کسی به واسطه سحر بین زن و شوهری دشمنی ایجاد کند و یا خواستگاری را نسبت به دختری بدبین کند و یا شخصی را نسبت به کار و شغل خاصش بدبین کند این ممکن است، و اما اینکه بتواند کاملا جلو بخت دختری را بگیرد، این واقعیت ندارد. فقط صرف تخیل است. و همچنین نسبت به شغل و کارهای انسان به طوری که همه راهها را بر انسان ببندد، امکان ندارد.[5]
گرچه اصل سحر و جادو صحت دارد، اما دربارة آن نباید دچار افراط شد و هر اتفاقی که برای ما رخ می دهد را مستند به سحر بدانیم بلکه اکثر پدیده ها و اتفاقاتی که برای ما رخ می دهد نتیجة اعمال ما و عدم تدبیر است. بنابراین قبل از آنکه ریشة ناکامی های خود را سحر و جادو بدانیم باید با دقت و بررسی به عوامل طبیعی آن بپردازیم. پرسشگر گرامی شاید علت عدم رغبت خواستگاران شما عواملی غیر سحر و جادو باشد و شما می توانید با بررسی دقیق موضوع، مشورت با افراد آگاه و دلسوز به آن عوامل پی ببرید. سفارش ما به شما این است که قبل از هر اقدامی به بررسی اوضاع و شرائط زندگی خود بپردازید و با دقت به سؤالات زیر جواب دهید:
الف) به چه دلیلی خواستگاران من پس از آشنایی از ازدواج با من منصرف می شوند؟
ب) آیا من در طول خواستگاری آداب و شرائط مراسم خواستگاری را رعایت می کنم؟
ج) آیا از تمام توانایی خود برای متمایل کردن خواستگارانم به امر ازدواج استفاده می کنم؟
د) آیا برخی از اقوام و آشنایان با دخالت های بیجا و دادن اطلاعات غلط به خواستگار، آنان را منصرف می کنند و...
برای هر کدام از سؤالات زیر جوابی دقیق پیدا کنید و سعی کنید حدالامکان عواملی را که در جواب ذکر می کنید را از بین ببرید.
پرسشگر گرامی با توجه به اینکه در سن مناسبی قرار دارید و از تحصیلات عالیه برخوردارید به طور حتم با توکل بر خداوند متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت جوادالائمه و به کارگیری مواردی که در پاسخ ضمیمه به آن اشاره می شود می توانید بر مشکلی که ذکر کرده اید غلبه کنید. در اینجا به ذکر نکاتی می پردازیم که می تواند شما را در حل مشکلتان کمک کند:
1. ایجاد گره و مشکل در زندگی مردم به واسطه کارهایی از قبیل سحر و جادو حقیقت دارد و بعضی متاسفانه با بی توجهی به نقشی که کار آنها در زندگی یک نفر و خانواده اش دارد اقدام به این کار می کنند.
2. نمی توان به صرف وجود برخی مشکلات در زندگی آن را به سحر و جادو نسبت داد و یا خدای ناکرده به مسلمانی تهمت این کار را بزنیم. در عین اینکه باید مواظب زندگی خود و اطرافیان باشیم اما حتی ذهنی، چیزی را به کسی نباید نسبت دهیم.
3. اگر احتمال می دهید مشکل شما از این ناحیه است می توانید با مراجعه به افراد متخصص و متعهد مسئله را حل کنید. بسیاری از افراد هستند به صرف داشتن یک کتاب قدیمی اقدام به کارهایی می کنند که حتی ممکن است از جهت شرعی حرام باشد گذشته از اینکه بعضی کارهای آنها صرفاً بازار گرمی و در عین حال بی نتیجه است پس با مراجعه به شخصی بزرگوار که هم سواد کافی داشته باشد و هم رعایت حلال و حرام کند برای این کار اقدام کنید.
4. اگر انسان واقع بینانه نگاه کند خواهد یافت علت بسیاری از مشکلات زندگی به خود او بر می گردد مثلاً عدم حسن اشتهار، زندگی در محله بد، به خوبی معروف نبودن پسران، بعضی اخلاقهای خاص که فهمیدن آنها دقت زیاد و پرسیدن از آشنایان نزدیک می خواهد و... هر یک می تواند علت این مسأله باشد. درست است که مسأله یک زندگی را با یک اخلاق نمی توان عوض کرد اما کسی که برای خواستگاری می آید می خواهد انتخاب کند و در مسأله انتخاب ممکن است یک مسأله خیلی کوچک که ربطی به موضوع هم ندارد تأثیر گذار باشد پس سعی کنید در رفتار، اخلاق، وجهه اجتماعی، وجهه پسران در محل و... یک بازنگری داشته باشید و حتماً این بازنگری با کمک گرفتن از آشنایان راز نگه دار و صریح باشد. عدم وجهه خوب اجتماعی ممکن است از دو جهت باشد مذهبی نبودن و یا خشک بودن.
5. خواهر محترم شما فردی با تجربه هستید و بهتر درک می کنید گاهی وقتها خود شخص باید برای ازدواج اقدام کند البته به شکلی سنجیده. حضور دختر در مجامع عمومی، مهمانی های فامیلی مجالس زنانه، مجالس جشن، ازدواج و... با حفظ وقار، شأن، شرع باعث می شود دختر بیشتر در معرض خواستگار قرار بگیرد.
در مجالس، دختران متناسب با شرع و عرف از لباس شیک، آرایش مناسب استفاده کنند و به طور کلی با همه با اخلاق خوش، گرم و صمیمی برخورد کنید. اکنون که تا حدی موضوع مورد نظر شما را مورد بررسی قرار دادیم به بررسی دقیق تر موضوع می پردازیم:
اگر واقعاً ثابت شود که شخصی مورد سحر قرار گرفته، باید دنبال کسی برود که می تواند سحر را باطل کند، اما مسأله ای که لازم است مد نظر قرار گیرد اینکه همانطور که هر مشکلی در اثر سحر نیست به هر کسی که مدعی دعا نویسی باشد هم نمی توان مراجعه کرد بلکه کار افراد اگر به صورت ابطال سحر باشد می تواند درست باشد و واقعیت داشته باشد، چنانکه امام صادق ـ علیه السلام ـ به شخصی که ساحر بود و قصد توبه داشت فرمود: بعد از این «عقده سحر را بگشا (و سحر را باطل کن) ولی گره جادوگری مزن»[6] و همچنین اگر به صورت استفاده از اثرات بعضی سوره ها و یا آیات قرآن باشد.[7] و یا آثار بعضی دعاها و ختم هایی که مدرک صحیح دارند، باز هم قابل قبول است،[8] چون دعا اثر دارد، چنانکه پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه وآله ـ فرمود: «دعا می تواند قضای الهی را تغییر دهد».[9] اما نوع دعانویسان فعلی، (مخصوصاً آنهایی که سواد کافی نسبت به قرآن و روایات و دعاها ندارند) و این کار را شغل و وسیله درآمد قرار داده اند و با انواع حیله ها می خواهند از مردم پولی به دست آورند، قابل اعتماد نیستند و به حرف آنها نباید توجه شود. البته نوع دیگری از دعا داریم که ممکن است انسان بر اثر پاکی روح دعایی بنویسد و یا بخواند که مؤثر واقع شود، شبیه رجبعلی خیاط، و یا مرحوم نخودکی اصفهانی[10] که این نوع، واقعیت و صحّت دارد، منتهی بسیار نادر و نایاب است.
دستوارت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ برای علاج سحر
1. امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «برای علاج سحر هفت مرتبه بگوید: بسم الله و بالله و سَنشدُّ عضدک باخیک و نجعل لکما سلطانا فلا یصلون الیکما بایاتنا انتما و من اتبعکما الغالبون».[11]
2. استعاذه و پناه بردن به خداوند متعال با خواندن معوذتین (سوره های قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق).[12]
3. خواندن آیات 54 تا 56 سوره اعراف.[13]
4. اسپند نیز مؤثر است. از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل شده که بر هر یک از برگ و دانه اسپند ملکی موکل است که با آنهاست تا بپوسد و ریشه اش و شاخه اش غم و سحر را برطرف می کند.[14]
5. هیچ گاه از جادو ترس نداشته باشید، زیرا قادر مطلق خداوند است و اگر او کاری را اراده نکند، کسی قادر به انجام آن نخواهد بود. قرآن کریم می فرماید: و ما هم بضارین به من احد الا باذن الله[15] ؛ «یعنی هیچ گاه (ساحران) نمی توانند بدون اجازه و اذن خداوند به انسانی زیان برسانند».
6. توسل به ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ خصوصاً حضرت ولیعصر(عج) و خواندن دعاهایی مانند: آل یس، صاحب الامر، امین الله، زیارت عاشورا تا چهل روز.
7. گفتن ذکرهای الهی مانند: لا اله الا الله، لا حول ولا قوة الا بالله و صلوات.
8. همراه داشتن قرآن کامل.
9. همراه داشتن تربت کربلا.
10. خواندن و نوشتن آیات 75 تا 82 سوره یونس.
11. خواندن ادعیه وارد شده و تعویذ بطلان سحر (رجوع شود به مفاتیح الجنان، قسمت ملحقات، تعویذ بطلان سحر).
12. همراه داشتن برخی از حرزها (رجوع شود به مفاتیح الجنان، ملحقات، احراز و ادعیه).
نکته: 1. برای بطلان سحر لازم نیست تمام آنچه ذکر شد انجام شود بلکه یک مورد انجام شود کفایت می کند.
2. بعضی از سحرها باطل کردن به روش خاصی را می طلبند که در این صورت و در صورتی که کارهای خودتان اثر نداشت لازم است به فرد مطمئن و کارشناس مراجعه کنید.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. چناری، فریبا، پژوهشی در حقیقت جن و سحر و جادو، زنجان: نیکان کتاب، 1384.
2. طالبی مازندرانی، صادق، ابطال سحر و جادو در کلام معصومین (ع)، قم: سبط النبی، 1386.
3. فهیمی، رضا، دانستنی‌هایی درباره سحر و جادو و نکاتی در مورد حقیقت چشم‌زخم، قم: عطر یاس، 1391.
4. حسینی، سیدمهدی، فنون همسریابی و همسرگزینی برای دختران، تهران: ساوالان،1390.

پی نوشت ها:
[1]. طه/ 66؛ و شبیه این آیه در اعراف/ 66.
[2]. بقره / 102.
[3]. ر.ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج1، ص377ـ382.
[4]. احتجاج طبرسی، ص939 به نقل از نخبة التفاسیر، ص325ـ319.
[5]. از جمله و ما هُم بضارین مِن احد الاّ باذن اللّه در آیه 103 سوره بقره استفاده می شود که بدون اذن پروردگار نمی توانند به کسی زیان برسانند. در آن مواردی که خداوند اذن بدهد اثر دارد، لذا در همه موارد نمی تواند اثر داشته باشد مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج1، ص376، ش14.
[6]. حر عاملی، وسائل الشیعه، به نقل از مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 380.
[7]. محمدی ری شهری، محمد، کیمیای محبّت، ص 196 و تفسیر نورالثقلین.
[8]. همان، ج 1، ص 258.
[9]. صابری، علیرضا، الحکم الزهراء، ص ج 1، ص 254.
[10]. ر.ک: کیمیای محبت، همان و نشان از بی نشان ها.
[11]. بحار الانوار، ج 92، ص 125.
[12]. همان، ص 128.
[13]. همان، ج92، ص 32.
[14]. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، باب سوم.
[15]. بقره / 102.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.