شنبه، 23 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در نماز باید پوشش و حجاب داشته باشیم؟ مگر خداوند نامحرم است؟


پاسخ :
پرسش­هایی از این قبیل، پرسش­هایی است که از برخی دختران و شاید هر شخص دیگری بشنویم. ذکر پاره­ای از حکمت­های حجاب می­تواند در این باره راهگشای بوده و پرسش­هایی از این دست را پاسخ­گو باشد.
حکمت اول:
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می­فرماید: «من قام بشرائط العبودیة أهل للعتق؛[1] کسی که شرایط بندگی خدا را بجا بیاورد اهلیت آزادی می یابد».
اگر قبول داشته باشیم که خدایی هست که مالک ماست و از رگ گردن به ما نزدیک تر و از مادر به ما مهربان­تر است. اگر بپذیریم که خدای عالم و حکیمی وجود دارد که همه سازوکارهای دنیوی و اخروی کمال و سعادت ما را به خوبی می­داند و مصلحت دنیا و آخرت ما را از ما بهتر می­شناسد. اگر قبول داشته باشیم که او مالک است و ما مملوک، او معبود است ما عبد او دوست داشتنی است و ما دوست­دار. اگر بپذیریم که نماز یعنی عبودیت و بندگی خدا، نماز یعنی عشق­بازی با محبوب؛ خدای مالک عالم حکیم معشوق و معبود می­گوید دوست دارم با چنین لباس و پوششی به ضیافتم بیایی. پس اگر عشق و محبت و بندگی او برای ما مهم باشد باید بگوییم چشم. این یعنی رسم عبودیت و راه عاشقی و بندگی. یعنی رمز کمال و سعادت. بی شک امر و نهی او نیز بی ضابطه و بیهوده و برای نیازهای خودش نیست. چون او بی نیاز مطلق است و حاکم و عالمی که هیچ دستوری از دستوراتش بدون حکمت نیست. این مهمترین حکمت همه عبادات و دستورات الهی است. در این دستورات حکیمانه الهی ، اسراری است که مهمترین آن عبودیت خداست. عبودیت و بندگی خدا به معنای اسارت نیست بلکه «الْعُبُودِیةُ جَوْهَرٌ کنْهُهَا الرُّبُوبِیة»[2] بندگی خدا در ذات خود چیزی جز سروری و بزرگی نیست.
کسی که شرایط بندگی خدا را به درستی اقامه کند به معنای دقیق کلمه از اسارت نجات یافته و طعم سروری و آزادی و آزادگی از پایبندهای عالم پست را درک می کند. همان گونه که در روایت علوی اشاره شد؛ کسی که شرایط بندگی خدا را بجا آورد تازه آن موقع اهلیت آزادی از اسارت را در می یابد.

حکمت دوم:
اگر حجاب زن شرط عبادت زن شد، یعنی بخش از عبادت است و برای آن در دنیا و آخرت مزد و پاداش در نظر گرفته می­شود، غیر از اجر مادی و معنوی، دنیوی و اخروی، این پیام مهم را به همراه دارد که خواهرم حجاب یعنی عبادت، یعنی لباس بندگی ، یعنی لباس دین، یعنی تک تک لحظاتی که در این لباس هستی در حال بندگی خدایی و در مسیر رشد و کمال. پس حجاب در نماز و غیر نماز بیش و پیش از آنکه تکلیفی طاقت فرسا باشد ، حق و حکمی الهی در مسیر رشد و کمال و توجه خداوند به دختران است.

حکمت سوم:
جای تردید نیست که پوشش در حال نماز در واقع حضور پیدا کردن با بهترین صورت در محضر خداوند است. امام علی علیه السلام می فرماید:« اجعل لنفسک فیما بینک و بین الله سبحانه أفضل المواقیت و الأقسام ؛[3] خود را در بهترین زمان و بهترین شکل ممکن در محضر خداوند پاک و پاکیزه قرار ده». نماز یعنی حضور در محضر خداوند سبحان. پوشش کامل در محضر هرکس به خصوص خالق متعال در حقیقت رعایت ادب و احترام در مقابل فرد حاضر است، پس اینکه در شریعت اسلامی پوشش کامل برای زن در نماز سفارش شده در واقع یکی از بهترین امتیازاتی است که به زن‎ها داده شده زیرا با حجاب در محضر خدا ایستادن یعنی ادب حضور حق را کاملاً نگاه داشتند و این امتیاز به زن داده شده است.

حکمت چهارم:
زن بدون حجاب ، زمینه مشغول شدن به جلوه­های مادی و زیبایی ظاهری خویش را خواهد داشت ، در حالی که در نماز باید از خود رها شد و در زیبایی­های کمال مطلق فانی شد. اشتغال به خویشتن در نماز نوعی بی حرمتی به خداوند متعال است . نماز که بهترین زمان عمر یک انسان است، خداوند خواسته که زن با حجاب و به دور از هر گونه نشانه‎های بی‎حرمتی و حالت ابتذال در پیشگاه او عبادت نماید.[4]

حکمت پنجم:
وجوب پوشش کامل در حالت نماز برای زن در واقع یک روش تربیتی است و از این رهگذر زن داشتن حجاب و تقید به مراعات حجاب را به خوبی تمرین می کند[5]. با این تمرین به مصلحت های پرشمار فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دنیوی و اخروی حجاب رهنمون می شود.
درونی شدن عفاف، دین داری، و ملکات فاضله، هویت بخشی اجتماعی از جمله حکمت های روان­شناختی و جامعه­شناختی این حکم الهی است، که چیستی و چرایی و مکانیسم آن از مباحث دقیق روان­شناختی و جامعه شناختی است. علاقه مندان می توانند سرنخ حکمت های جامعه شناختی این مقوله را تحت موضوع نظریه کنش متقابل نمادین(interaction social) و مباحث مربوط به نمادها (symbol) و حکمت های روانشناختی را در مباحث مربوط به طرح های ذهنی (shema)، منش (‍Character) یا شخصیت(Personality) و تاثیر گذاری ظاهر بر شخصیت پیگیری کنند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1.جوادی آملی، عبدالله، زن در آیینه جلال و جمال، قم: اسراء، 1391.
2.مطهری، مرتضی، مسئلة حجاب، تهران: صدرا، 1393.
3.اکبری، محمد رضا، حجاب زن مسلمان، تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل، 1390.
4.بیرقی اکبری، محمد رضا، تحلیلی نو و عملی از حجاب در عصر حاضر، اصفهان: شهید فهمیده، چاپ اول، 1376.
5.پورسیدآقایی، مسعود، حجاب میوۀ شناخت، قم: حضور، 1376.

پی نوشت ها:
[1]. غررالحکم،ص 199 حکمت 3940
[2]. منسوب به امام جعفربن محمد الصادق علیه السلام، علیه السلام، مصباح الشریعة، 1جلد، اعلمى - بیروت، چاپ: اول، 1400ق.؛ ص 8
[3]. غررالحکم، 199 ،حکمت 3933
[4]. ناصر مکارم، تفسیر نمونه، ج 14، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1379 ش.
[5]. همان، ص 448.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
پیوند عرفانی در هنر خوشنویسی
پیوند عرفانی در هنر خوشنویسی
حکمت | صدقه پنهانی! / استاد فاطمی نیا
music_note
حکمت | صدقه پنهانی! / استاد فاطمی نیا
سخن آوا | امان از دل فرزند شهید! / استاد مومنی
music_note
سخن آوا | امان از دل فرزند شهید! / استاد مومنی
استناد حضرت زهرا (س) به آیات قران در خطبه‌ فدک
استناد حضرت زهرا (س) به آیات قران در خطبه‌ فدک
این روزها اسرائیلی‌های زیادی به ایران جواب مثبت می‌دهند!
play_arrow
این روزها اسرائیلی‌های زیادی به ایران جواب مثبت می‌دهند!
کشورهای عربی مایه ننگ منطقه‌اند، ببینید ایران با اسرائیل چه کرده!
play_arrow
کشورهای عربی مایه ننگ منطقه‌اند، ببینید ایران با اسرائیل چه کرده!
شورای حکام قطعنامه بدهد پاسخ می‌دهیم/ برجام خاصیت سابق را ندارد
play_arrow
شورای حکام قطعنامه بدهد پاسخ می‌دهیم/ برجام خاصیت سابق را ندارد
واکنش عراقچی به خبر دیدار نماینده ایران با ایلان ماسک
play_arrow
واکنش عراقچی به خبر دیدار نماینده ایران با ایلان ماسک
تصاویری از خسارات وارده به حیفا بر اثر حمله موشکی حزب‌الله
play_arrow
تصاویری از خسارات وارده به حیفا بر اثر حمله موشکی حزب‌الله
شکار سرباز صهیونیست توسط تک‌تیرانداز القسام
play_arrow
شکار سرباز صهیونیست توسط تک‌تیرانداز القسام
پیام شیربچه فلسطینی از میان ویرانه‌ها به اسرائیل و آمریکا
play_arrow
پیام شیربچه فلسطینی از میان ویرانه‌ها به اسرائیل و آمریکا
همراه با پویش ایران همدل در سراسر کشور
play_arrow
همراه با پویش ایران همدل در سراسر کشور
ضاحیه پس از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی
play_arrow
ضاحیه پس از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی
لحظه اصابت موشک‌های اسرائیلی به مناطق مسکونی در بیروت
play_arrow
لحظه اصابت موشک‌های اسرائیلی به مناطق مسکونی در بیروت
خیابانی: آقای قلعه‌نویی! خیلی از مردم با شما مخالف هستند!
play_arrow
خیابانی: آقای قلعه‌نویی! خیلی از مردم با شما مخالف هستند!